Dyslexi
Svårigheter, fördomar, irritation med mera.
Skriv hur ni upplever det hos andra, hos er själva osv.
/Maria
Det finns som tur är massa nya möjligheter och hjälpmedel. Open Dyselxic är en skrift man kan ställa in på sin dator som hjälper både mig och andra dyslektiker. Och det är bara en möjlighet.
Utan stavhjälpen på min mobil vore nog alla mina inlägg på iFokus väldigt kryptiska.
Nu är jag mest på forum för personer med liknande intressen, men jag har aldrig upplevt problem i online världen.
Skolan var inte alltid lätt. Delvis lärare som inte tagit hänsyn till svårigheterna, men även svårt att få tillgång till hjälpmedel och till viss del mobbing.
Jag har även investerat en hel del tid i att finns metoder för att underlätta. Knep för att stava rätt och olika tricks för att kunna finna fel.
Läsandet är lite svårare. Jag behöver ofta läsa något flera gånger för att lyckas pussla ihop rätt mening. Inte med utbytta ord och annat.
Språk är jag dock urusel på att lära mig. Visst är jag flytande i tal och skrift på 3 språk men franskan gav jag upp. Antalet bokstäver som skulle in i orden som alla ser likadana ut vann. Så efter 7 år av franska kan jag fortfarande inte skriva mycket mer än vad jag heter.
Det finns många utan dyslexi som slarvar rejält, dvs. som aldrig verkar läsa eller tänka igenom texten före publicering och det stör mig mer än de som faktiskt har dyslexi. Det är nonchalant mot läsaren. En dålig kombination är slarv/nonchalans + dyslexi. Jag har inte dyslexi och lätt för att läsa, men det blir jobbigt att behöva "översätta och tolka" det som faktiskt har skrivits.
Sajtvärd Katter iFokus
Känner ingen som har det så har aldrig varit med om det i verkligheten.
Här på iFokus vet jag att någon enstaka har det, så det är inget jag reagerar på när något har skrivits "lite fel". Huvudsaken är att jag förstår vad personen menar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har inga problem med dyslektiker men snudd på så jag börjar få dom ska ha förståelse men fördömer andra där går en gräns i mig och jag tackar för mig och går sånt ödslar jag inte energi och tid på.
#2 jag skriver nog på det sättet som du stör dig på. Men jag skriver som jag pratar,har inte alls koll på grammatiken. Det är inte något jag gör medvetet för att vara nonchalant, jag är bara mycket snabbare i huvudet så det blir lätt så med mina diagnoser. Skulle jag sitta o läsa genom det jag skriver så hade jag fastnat på varje meddelande o det hade tagit enorm tid o energi. Tråkigt att de uppfattas som nonchalant dock.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#5: Jag gör som dig skriver som jag talar och googlade fram lite så här svarar AI som jag inte ens tycker om men nu kom i alla fall ett hyggligt svar så den där AI kan lite den också trots att jag är emot den😄
Att "skriva som man talar" innebär att använda ett språk i skrift som är likt det man använder när man pratar. Det är en stil som är mer informell och naturlig, och den kan göras genom att använda enkla ord, kortare meningar och en mer direkt kommunikationsstil.
Sen om folk stör sig på hur andra skriver sånt ska ingen av oss bry oss om vi måste vara som vi är vi är olika och det ska vi vara tacksamma för för tänk om alla var lika fy fasen vilken trist värld 😎
Själv kan jag också reagera men är något svårläst så hoppar jag bara över jag kritiserar inte för man kan såra exempelvis en dyslektiker och det vill man undvika.
Jag har en vän som kan skriva 10 sms på raken,ibland med bara 1 ord i ett meddelande, det är rörigt för mig när man får :
Hej
Jag är ute
Ska nog gå hem om 5
Dudå
Okej upptagen nog så vi hörs
Senare
Och hinner sällan svara innan han själv avslutat konversationen 🤣
Mina vänner gillar inte mina långa meddelanden o jag själv hatar flera korta sms. Och med grammatiken så blir sms långa och mina vänner med alla möjliga olikheter har svårt för det. Tror det är en vanesak oxå för jag skulle inte skriva på samma sätt till han med 10sms på raken som jag kanske skulle svara min pappa. Sen är en del pedagogiska i sin dyslexi o andra skiter faktiskt i de i mitt umgänge, så har förståelse för båda.
Mvh Mayhems "hönsmamma"