Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 206 ggr
Maria
2

Plantera

Ska ni eller har ni redan planerat något i år?

/Maria

flocken
1

Tomater, chili och paprika

Hallon har vi buskar.

Popcorn gräs ska snart fixas

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Loris M
1

Jag ska och jag har. 🙂

Jag har redan planterat gurka, tomat, paprika. Och så har jag kallsått persilja, salladslök och morötter. Sen kommer jag att så fler grönsaker direkt i jorden i pallkragar och på friland när det blivit lite varmare.

Det är så roligt att odla och se allt växa. 😍

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Lona
0

Jag ska, men vet inte vad. 😀
Jag får förhoppningsvis min nya uteplats i april, där finns i nuläget inget annat än plattor över hela ytan.
Mina luddiga planer är att se vad som har överlevt i mina gamla krukor, skaffa några pallkragar och plantera lite vad som faller mig in.
Har slängt ut förfrågningar i vänskapskretsen att om de ska dela eller göra av med plantor så kan de lämpa av dem hos mig. 🌻 🌷🪻⚘️🌿
Det blir förmodligen en salig blandning och gytter men samtidigt ett bra sätt att ta reda på vad som trivs och inte - utan att ruinera sig på köpet.
Palettblad och murgröna står redan på förökning inomhus för senare utplantering.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
0

Vi satte två hallonbuskar i höstas. Får se vad det blir.

Vi har en odlingslåda där vi haft lite blandat genom åren. Förra året var det pumpa.
I år ska vi testa med mangold.
Problemet är att det är ingen sol förrän 12-13 ungefär.

/Maria

oh-la
0

Massor! Fyra sorters tomater står under växtbelysning i källaren tillsammans med ett par olika paprikor kronärtskocka och physalis. På blomfronten är det än så länge klockranka som växer på sig. Till helgen ska det som står i pluggbrättet skolas om, och zinnia, luktärt, blomkål, rödkål och spetsklänning ska ner. Även rödlöken ska sås, men den tror jag att jag sår kallt i växthus. Bönor gör jag nog samma med, purpurstörböna och rosenböna blir det i år, plus brytsockerärt. Mitten av april åker 2 sorters gurka och 3 olika meloner ner i pluggbrättet tillsammans med zucchini och pumpa. Väntar lite fler blomfröer som också ska sås. Sedan dahlier som jag fick här om dagen. Min man har precis gjort klart det sista på mitt tunnelväxthus på 24 kvm, så i år ska det odlas! Vinranka ska vi också ha, och nya jordgubbsplantor.

oh-la
0

Och då har jag ändå en del som jag dra så på friland som inte är med 😅

Maria
0

#5 Himmel vad mycket 😃

/Maria

aggeelin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har pelargoner som ska planteras ut sen, nu bor de i uterummet.

Jag hade planerat att köpa en planta rabarber att sätta i en av pallkragarna men grannen berättade att det finns en rabarber i en rabatt här.

Jag ska köpa gula hallon! Det är så gott och jag saknar dem ifrån huset.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

#8 Gula hallon har jag aldrig testat. Vet inte ens om jag sett.

/Maria

aggeelin
0

#9: de brukar vara färdiga runt 1 juli och de är godare än röda tycker jag.

oh-la
0

#7 hahaha! Ja, fråga mig i slutet av sommaren hur det gick, när jag är överväldigad av allt ogräs, kålen blommar alla frön är runtsprätta av hönsen 😂 just nu njuter jag av att vara i min odlarbubbla där alla drömmar är rosiga. Min stackars man som fått gå runt med mig på tomten när jag med yviga rörelser berättar om nya odlingskärl, rabatter, persikoträd. Odlarpsykos 😂😂

oh-la
1

#10 oh!! Det skulle jag vilja ha! Smakade gula hallon hos barnens kompisar för något år sedan - ljuvliga!

Maria
1

Måste testa gula hallon🙂

/Maria

aggeelin
0

#13: finns på Blomsterlandet eller kanske hos någon kompis till dig.

Jag har tre pallkragar här. Förslag på vad jag ska plantera? Jag har tänkt på astrar och lejongap i den mindre. Jag har fyra krukor som jag ska sätta tomater i.

Fridaaaa
1

Nej inte planterat något. Jag är urkass på sånt
När det slutar frysa om nätterna ska jag plantera lite färdiga blommor och så ute :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

#14 Ah tack.

/Maria

Draken
0

Jag har inte planerat någonting sånt. Vi kommer troligtvis att stå mitt i flytt under sommaren 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Undertaker]
1

Jag vet inte vad det allt blir detta år men det som planterats ute hittills:

• 30-tal blomlökar
  • Vitlök som hade börjat gro
  • Blommor för Fjärilar och bin

Jag har en balkong med tak.

• Redigerat 2025-03-22 09:17 av [Undertaker]