Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 988 ggr
Maria
3

Hantera oro

Vi lever i en värld som är väldigt föränderlig just nu.
Hur hanterar ni oro?
Är ni oroliga?

/Maria

Fridaaaa
3

Försöker att inte tänka på det. Göra saker som är roliga, fortsätta som vanligt, då jag vet att det inte kommer hjälpa att vara orolig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[solljust]
7

Nej inte oroad jag lever i nuet och tar det som det kommer men det är en otrevlig situation vi hamnat i och jag hänger med en del i nyheterna läser ett par gånger om dagen sen lämnar jag det där man kan inget göra och får hoppas att våra politiker lyckas reda upp allt så freden får segra och bevaras.

[Undertaker]
3

Jag är väl orolig kring vissa förändringar. Jag har ändå många år kvar på denna jord och så som världen utvecklas räknar jag med att allt är möjligt just nu.

Jag försöker stanna informerad samtidigt som jag undviker att enbart leva på nyheterna och forskningen.

Mitt land mår fortfarande bra nog. Men i slutändan räcker inte det om alla andra länder sakta kollapsar. Det finns redan mer än nog länder där jag som individ och även min partner inte har alla rättigheter på grund av vår sexualitet och min könstillhörighet. Och även många av de personer jag känner online som är bosatta i bland annat USA och Tyskland fruktar kring sin framtid. Flera har inte längre rätt till mediciner de behöver och annat.

Emo
3

Klart att jag är orolig, men jag har något, som inte många av er har, nämligen erfarenheter av hur vi i Sverige hade det under andra världskriget. Det hjälper en del till att veta hur man klarar av det om man slipper själva förstörelsen och "bara" känner av kriget på annat sätt, grannlandet några kilometer bort ockuperat, pappa kommer hem några timmar klädd i uniform, kylan inomhus, bombplanen,som flög över oss, om de inte trillade ner eller sköts ner av svensk militär och brann upp väl synligt 100 meter från mig.
Maten var ransonerad, mycket fanns inte då, jag var 5 år när jag fick min första banan,
Nu känns det bra att veta hur man livnärde sig då och kan göra det nu.
Det finns mer att komma ihåg.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tarotstollan
5

Självklart är jag orolig, är en orolig person i mig själv.
Nu är det så mycket personligt som gör mig extra stressad, så jag har fullt upp med det.
Jag försöker undvika nyheter och annat tragiskt men allt kan man ju inte missa, brukar oftast bara läsa rubriker och sen får det vara nog.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
5

Jag är orolig. Det är så mycket som händer som man aldrig kunnat föreställa sig och så mycket som går åt fel håll.

Det bästa man kan göra är att ta vara på allt gott som finns och vara i gemenskap med andra, att bry sig om och vårda det positiva och efter bästa förmåga livet på jorden. 💚🌍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Visst är jag orolig, konstigt vore det annars.
Okej, jag går inte ut vitt och brett och propagerar om detta.
Men på sista tiden har jag sett om det hemska dådet i Örebro , alla pratar om händelsen. Hur kunde den där killen gå fri och ha gevär. . Jag tycker det är fruktansvärt.

Jag måste påpeka en sak. Det behövs mer personal till psykolog vården.
Kompetenta läkare.

Ska vi behöva vara oroliga för att släppa ut våra barn.
Gå ut själva på kvällen. . Ha skydd eller gå ut 2 och 2 .
Jag kanske frångick ämnet..

Jag tänker på mina 3 barn och mina 4 barnbarn. 😀🥰

HH 🙂

Stjärnskott
3

Delar mina morgontankar även här.
Oroliga tider.

Den som har fred i sitt hjärta
Startar inga krig.

Jag läste det på skylten nere på stan. Utan för salong Pancel för flera år sedan.
Den finns inte mer. Salongen alltså.
Men texten fastnade och kommer och går i tanken med jämna mellanrum.

Framförallt i dessa tider.
Då det faktiskt blåser isande kalla invändiga vindar av rädsla inför framtiden och hur denna rädsla får det invändiga reflexmässiga synapssystemet att svalla i maktlöshet.
Inför de regerande ligisterna som monterar ner de mänskliga värderingarna och rättigheterna
som de flesta av oss lutat oss emot.
I tron om att människorna i världen ändå trots allt är mänskliga.

Det finns de som ser ut som vanligt folk.
Men som ändå är rent demoniska och som saknar förmåga till empati.
Det har ju visat sig genom århundraden.
Och väldigt tydligt är det ju nu.
( och mitt hjärta är inte så stort att min kärlek spiller över på dem)

Det är verkligen svårt att bevara freden i sitt eget hjärta i tider som dessa, eftersom sinnet springer i väg i känsloreaktioner som inte är av godo.

För hur bevarar vi kärleken i vårt egna hjärta
när rädsla råder och vi går och står i försvar?
Det är inte att bevara någon fred.
Det är ett sätt att rusta för krig och försvar.

Kanske är det så det måste vara.
Vad vet jag?
Inte ett dugg.
Det är bara
tankar som kommer
och går.

Den som har fred i sitt hjärta Startar inga krig.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Maria
5

Jag är orolig. Följer nyheterna så gott det går.
Det är inte för egen del jag oroas utan för den yngre generationen.
Just nu är världen helt galen på många håll. Fullt så galet har det inte varit i min livstid,😔

/Maria

Maria
3

Min farfar född 1896 sa alltid när det var fara å färde "ryssen kommer "

/Maria

beem
5

Ja jag är orolig för världsläget. Jag lyssnar inte på alla nyheter men jag håller mig uppdaterad. Läget blev inte bättre då USA fick ny president.
Försöker ägna mig åt saker som är roliga. Det händer att jag byter program då nyheterna blir lite för skrämmande utan riktiga fakta. Det skapar bara oro.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

citytjejen
8

Det känns ju verkligen inte toppen med allt elände och ondska som finns i världen och som världsläget är nu. Går inte runt och oroar mig, kanske är det för att det är för stort och svårt att ta in allt.

Har i alla fall inga barn att oroa mig för, det är skönt måste jag säga.

/Christina

aggeelin
5

I USAär det helt galet just nu! De lämnar allt samarbete för fred och mänsklighet - mycket oroande! Det finns en anledning till att världen byggt upp samarbete och det går tydligen fort att rasera!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[solljust]
8

#3 När jag läser ditt inlägg så blir jag berörd för vi har sett hur hårt nu exempelvis Trump gått åt transpersoner och jag kan förstå att rädsla finns hos väldigt många man har läst att en del inte ens vågar sig ut och så ska det inte vara alla ska kunna röra sig fritt i samhället oavsett land man bor eller kommer från.

Jag blir väldigt förvånad när jag läser dina sista rader förstår jag det här rätt nu så nekas personer med annan könstillhörighet mediciner och annat som dom behöver i Tyskland & USA ? fattar jag dig rätt där så ilsknar jag till att neka människor medicin pga läggning det är alldeles ofattbart 😮 alla ska ha rätt till den vården och kunna hålla sig friska här spelar varken könstillhörighet läggning färg och form någon roll det här ska vara en självklarhet för alla.

#9 Ryssen kommer det har man hört många gånger så det är något som sitter i sen långa tider minns mina far och morföräldrar gammelfarfar & farmor använde sig av dom orden ibland.

Vet ni jag har fått reda på att ett par stycken unga vuxna barn till väninnor som tänkt skaffa barn avstår just nu för dom känner dom vill inte i nuläget sätta barn till världen som det ser ut just för dom oroar sig vilken framtid dom kan möta och jag kan förstå dom hade jag själv vart i 30 års ålder och haft intresset att skaffa barn i dom här tiderna hade jag också tänkt samma tanke för vem vill sätta barn till en värld som är så oerhört osäker som den är just nu.

Själv för min egen person känner jag ingen oro och egentligen inte för kommande generationer heller för tider förändras men jag kan känna med dom och hoppas på att när dom växer upp eller föds att det har skett en förändring i världen.

Jag tycker att vår Stadsminister skött det här väldigt bra han behåller ett lugn och är saklig med informationen han gett i pressen och under presskonferenser han manar inte till oro men insikten om att världsläget är allvarligt men också att vi ska ha is i magen inte lyssna på vad som skrivs i sociala media och där har han alldeles rätt för sociala media så som facebook med flera det kan ställa till en himla massa och kokar över med en massa desinformation som skrämmer upp mer och det är något vi absolut inte behöver i dom tiderna vi lever nu.

Jag har själv inte tagit del av den desinformationen som Kristersson uttalat sig om eftersom jag enbart har i fokus och inga andra sociala medier men våra nyhetskanaler SVT Expressen med flera uppdaterar oss om det här så läst om det har jag gjort likaså sett inslag i våra vanligaste nyhetskanaler men många som sitter på exempelvis facebook till sist går många på det blir en hjärntvätt likaså diskussioner och trådar så för våran egen ro och vår egen skull var oerhört noga med att ta reda på fakta för det är ett oerhört tryck på skrämselpropaganda och desinformation från många aktörer som vill skapa än mer oreda än vad det redan är och som medvetet vill skada både Sverige och andra länder.

Heddiz
0

Nej jag är inte ett dugg orolig.
Tvärtom.
Äntligen så händer det saker i världen som rör om i grytan.

Sen vad hjälper det att gå omkring och vara orolig om man ändå inte kan påverka situationen!?

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Maria
18

#15 Du är rubbad.
Folk lider i världen och det är krig och elände och du säger "äntligen händer det"
Förklara dig
Det måste vara en jävligt bra förklaring.

/Maria

Fridaaaa
16

#15 Med andra ord: Du tycker om när folk lider. Precis det du sitter och skriver

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
16

#15: Du kan inte mena det du säger. Tänk efter lite och sen kan du komma med en förklaring.

[Undertaker]
13

#15: Folk fruktar för sina liv, sina barns framtid, sina hem. Personer fruktar för att förlora rättigheter kring sina egna kropp och tillgång till livsnödvändig medicin. I flera länder har våldet och hatet mot hbtq-personer, invandrare (eller enbart personer med annat utseende) och till viss del även kvinnor ökat.

Världen gör baksteg. Rättigheter många kämpat och till och med dött för tas ifrån oss på ingen tid alls just nu.

Äntligen händer något? Kanske du kan säga som inte påverkas mer än ”bara” av inflationen.

• Redigerat 2025-03-08 17:38 av [Undertaker]
citytjejen
11

#15: Skämtar du?

/Christina

Maria
13

#15 Du har fått två varningar tidigare.
Förklara dig vad du menar och det får vara en riktig bra förklaring annars är det tack och adjö.

/Maria

Heddiz
0

#21: Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara att jag inte känner någon oro.

Jag har ingen förklaring till varför jag inte oroar mig för saker jag ändå inte kan påverka.

Annat än just det att jag tycker det är totalt meningslöst att jag oroar mig för något jag ändå inte kan göra något åt.
Kunde jag göra något åt det så hade jag nog oroat mig, men det kan jag ju inte.
Det är anledningen till varför jag inte är orolig.
För det är meningslöst.
Ingen annan anledning.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Maria
16

#22 Nej nej.
Det var inte det vi reagerade på utan att du faktiskt skrev att äntligen händer det saker i världen som rör om i grytan. Förklara DET.

/Maria

Heddiz
1

#23: Jag menade nog ingenting speciellt med det.
Annat att det händer så mycket i världen just nu och det som händer kommer ändra på mycket vare sig vi vill eller inte. Dvs röra om i grytan.

Vilket jag och många med mig tycker är mer spännande än oroligt.
Det var nog vad jag menade.
Istället för att vara orolig så ser jag på det som händer med spänning.

Är det förbjudet Att inte vara orolig eller!?

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2025-03-08 19:37 av Heddiz
Maria
16

#24 Att du har den ruttna inställningen att det är spännande när människor lider och dör. Det får stå för dig och de gelikar du refererar till.

Det passar inte in på en sida som livskvalitet.

Adjö.

/Maria

beem
12

#24: Det är skrämmande med människor med dina synpunkter på världsläget. Om det är så spännande kanske du ska anmäla dig som frivillig i Ukraina

[solljust]
12

Herregud Heddiz jag saknar ord och jag är inte den som är rädd av mig öht men såna som du skrämmer skiten ur mig som helt saknar empati och förståelse för vad människor utsätts för i världen.

Ser du inte själv vad det är du skriver 😲 Äntligen så händer det saker i världen som rör om i grytan. Ursäkta men en sån här är på sin plats här 🤮

Det här kan endast tolkas på ett enda sätt och det är att du tycker det är bra det som händer omkring oss nu att det är bra med krig att det är bra att människor förpassas , dödas lider och förbjuds att finnas till.

Du kan omöjligt ha en verklighetsuppfattning hade du det hade du aldrig uttryckt dig så har du ingen känsla alls för dina medmänniskor på jorden 😢

_Fisken
1

Nej, jag är inte orolig men det är oerhört lätt att sugas in i nyheternas frosseri i död och förintelse. Därför håller jag mig undan nyheterna. Deras funktion är bara att sälja och spelar på folks rädsla. Jag är fullt medveten om den tragedi flera folkslag får stå ut med. Det är riktigt illa. Dock är min verklighet den jag har runt mig, typ 10 mil i radie. Det är den jag har. Jag märker av svaga förändringar i omvärlden genom att priser går upp (och ner) och jag kan ibland läsa nån löpsedel med braskande illavarslande rubriker. Om jag främjar mig från allt? Ja, det gör jag. Gör jag nåt åt situationen då? Ja, jag skickar varje månad pengar till Röda Korset i Ukraina men jag ser också till att inte vara färgad av nyheterna. Det finns ingen nytta i rädsla och oro. "Rädsla och oro är bra skyddsmekanismer" säger nån. Ja, sant. Men jag tycker inte man behöver gå i den känslan hela tiden. Du kan använda sunda förnuftet att införskaffa lite nödmat och ställa undan en dunk med vatten - ifall att. Precis som man gör med säkerhetsbältet…ifall att.

Molly2033
1

Tycker det är svårt, man kan ju strunta i nyheterna och bara fokusera på sin egen värld. Men det känns ju också helt oempatiskt på nått vis.

_Fisken
0

#29: Empati är nåt jag inte saknar ska jag säga. Det kanske är därför jag måste skärma mig? Det var därför jag lade till att jag skickar pengar varje månad (autogiro) till Ukraina. Så läsare förstår att jag försöker göra nåt åt det.

• Redigerat 2025-03-09 09:08 av _Fisken
CasaRamon
9

Det enda jag kan säga är att Heddiz älskar att provocera. Hon skriver vad som helst för att starta ett ordkrig. Jag kan inte tänka mej att en vuxen människa tycker att det är spännande med krig, elände och lidande. Tycker hon att det är spännande med djurplågeri också?

Stjärnskott
4

Nu känner jag inte Heddiz överhuvudtaget……

Men jag måste få skriva att era kommentarer och påhopp på Heddiz
Käns väldigt galet och fel.

För egentligen har den människan inte gjort något annat än givit en kort redogörelse för Ts fråga.

Resten handlar om vad övriga personer tolkar in av vad som egentligen inte uttrycktes i Heddiz kommentarer.

🤔

Sån skrämmer mig !

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Maria
10

#32 Du ska också veta att Heddiz har fått varningar innan så det handlar absolut inte om påhopp.

Du känner inte Heddiz säger du och då vet du heller inte vad som föregåtts.

PS. tycker också att det är märkligt att komma in här på denna sida och själv gå på andra medlemmar.
Någonstans borde du väl förstått att det funnits en annan bakgrund.

Det är ytterst sällan någon får skrivförbud här och då föregås det oftast av varningar i plural.

/Maria

• Redigerat 2025-03-09 12:51 av Maria
[solljust]
13

#32 Jag upplever det inte som påhopp snarare starka reaktioner på orden Äntligen så händer det saker i världen som rör om i grytan och när någon skriver äntligen oavsett det är Heddiz eller någon annan och världen ser ut som den gör då kan jag omöjligt hålla tyst och bara stå och se på.

Satt nyss och läste om Transkvinnor i USA som flyttas till fängelser för män det är allvarligt vad dom kan möta där och utsättas för så när någon anser det äntligen händer saker som rör om i grytan världen jag kan inte tycka sånt är ok och det är att inte inse allvar i vilket lidande så många utsätts för både i krig förtryck kränkningar och förpassas att inte få vara den dom är.

Oavsett vem som skrivit så Heddiz eller nån annan jag bemöter det med en stark reaktion en reaktion på orättvisor och krig jag kan inte tyst bara se på när människor dör skadas och lider det har jag helt enkelt inte i mig.

RackarFia
1

Jag är en ängslig själ och har alltid varit. Oroar mig för så mycket, stort som smått, och har ofta katastroftankar. Så jag försöker att inte läsa nyheter när jag känner mig extra skör, då får det vänta till någon dag då jag kan hantera det bättre.

/Fia ☁️

Stjärnskott
3

#33: så det är inte ok att uttrycka sig här inne bara för att man är ny?
Annars tänker ju jag att det är genom olikheter och samtal som vi faktiskt lär oss att respektera och förstå någon annan….

Det går naturligtvis åt båda håll det där….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2025-03-09 18:33 av Stjärnskott
_Fisken
5

Det tråkiga med att "det rörs om i grytan" är att i grytan finns folk som dör, kvinnor som våldtas och män som lemlästas. De betalar priset.
Jag väljer att använda olika verktyg för att inte bli orolig för det gagnar inte mig eller mina nära. Vissa andra är inte oroliga för de har inte den genen och kan inte föreställa sig att vi kan hamna i den där grytan också.

Maria
5

#36 Självklart får du uttrycka dig.
Jag gav bara en förklaring till att det fanns en historik när det gällde Heddiz.

/Maria

Stjärnskott
3

#33: * PS. tycker också att det är märkligt att komma in här på denna sida och själv gå på andra medlemmar.
Någonstans borde du väl förstått att det funnits en annan bakgrund. *

Ja, det kanske är märkligt och ovanligt att vara ny och ifrågasätta.
Det är något vi människor är oerhört dåliga på.
För många av oss tiger och tycker o tänker i tysthet. Rädda för att uteslutas eller anses vara konstig och så gömmer vi oss bakom: Nä, det där angår inte mig.

Det är skrämmande att det anses att man borde fatta Något som faktiskt inte syns i texten.

Däremot kan jag förstå att det är lätt att anta vad röra om i grytan kanske egentligen handlar om. Eftersom det är våra egna tankar om just ordvalet - som styr vad vi tolkar in.

Likaså ordet spännande Kan ju sticka i ögonen och åter igen far vårt tolkningsföreträde iväg o läser in. Det som egentligen inte sagts…..

Jag oroas över världsläget ute i världen - absolut - inte tu tal om det.

Men jag är även medveten om att kaos och förändring går hand i hand.
Och vi alla har olika sätt att uttrycka oss i tal och skrift.
Och vuxenmobbing är inte ok det heller. För det var rätt grova påhopp från flera.

Visst vi kan skrolla förbi och inte bry oss.
Likväl som vi tyst går förbi någon i utsatt läge utan att låtsas se eller höra.
För att vi anser att det angår inte oss!
Eller så får personen precis det den förtjänar(?) För det rör ju inte mig😵.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2025-03-09 19:42 av Stjärnskott
Maria
7

#39 Du verkar inte förstå.
Heddiz har uttryckt åsikter härinne flertalet gånger som absolut inte varit OK.
Heddiz har dessutom fått fler varningar.

Denna gången blev droppen som rann över och här kommer du och pratar om vuxenmobbing och utsatthet när du inte har en aning om vad det handlar om.

Heddiz hade fått fler chanser än hen förtjänade.

/Maria

Stjärnskott
0

#40: ok.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

beem
3

#39: Om du sett allt som variit tror jag du skulle reagera på annat sätt.
Hen har dessutom fått en chans att förklara sig men valde att svara att hen inte visste varför. Det gör inlägget ännu allvarligare.

[solljust]
5

#39: Jag kan hålla med dig rore det är inte alltid vi tolkar varandra rätt i text både kroppsrörelser och tonfall faller bort i skrift som lite lamt ersätts med smileys som inte ens räcker till och jag kan känna lite samma när jag läser ditt inlägg att du dömer oss andra i tråden för mobbning när det handlar om starka reaktioner på något så allvarligt i en värld där människor far illa och lider den värsta tortyr.

Men jag väljer att bortse från min känsla där för jag vet att du är en trevlig hygglig omtänksam person du har vart med på i fokus länge och vi har mötts på en del sajter för flera år sedan och att det enbart är min tolkning och känsla av dömande och att du enbart försvarar Heddiz.

Vad som är viktigt här att komma ihåg oavsett Heddiz eller någon helt annan skrivit liknande hade den eller dom personerna fått samma reaktioner på sina inlägg.

Vuxenmobbning är inte ok där håller jag med dig igen men oavsett man är vuxen eller barn oavsett ålder mobbning är aldrig ok och jag ser inte mobbning här men jag ser befogade reaktioner både från mig och andra som också går tillbaka av saker som skrivits tidigare som redan påpekats i tråden.

För mig var inte mobbing avsikten däremot att visa min reaktion hur illa berörd jag blir när någon möter det med ord som äntligen och hade världen gått mot ljusa lättsamma fredliga tider hade politikerna lyckats vända den här onda spiralen så hade jag också kunnat skriva att äntligen nu sker något positivt och att någon äntligen rör om i grytan till något bättre men här är det en negativ allvarlig situation och ser inte jag mellan fingrarna.

Vad gäller mobbning om Heddiz läser jag ställer mig först i ledet och ber om ursäkt om hon uppfattat det så även fast det inte var min avsikt men åter igen reaktionerna kommer av hur det uttryckts i det läge som vår värld befinner sig idag och jag upplevde det väldigt illa och nonchalant mot alla som är drabbade ännu har vi i vårt land hyfsat lugnt men vi ska inte gå för säkra och en dag kan vi vara där då skulle ingen av oss vilja läsa ord som äntligen rör någon om i grytan när bomberna viner över oss eller om vi plågas skadas förtrycks kränks och torteras av en värld som är utom kontroll.

CasaRamon
5

Jag anser inte att Heddiz blivit mobbad. Man reagerar självklart när en person uttrycker sej som hon gör. Och det är inte första gången hon skriver galna saker. Som tidigare, ang rökning . Enl henne skulle det vara hälsosammare att röka än att inte röka. Helgalet, enl mej.

Stjärnskott
4

#43: Tack för svar Vargnatt.
Och du har rätt Jag dömde er alla.

Det blir så i mig när min upplevelse blir att det är flera personer som vänder sig emot en enskild och stämningen blir hätsk.

För i text kunde jag inte se
Hur era * i mitt huvud tänkt då* antaganden och tolkningar. Kunde få ut så mycket annat. Än vad jag läste.

Vi är olika och det är väldans lätt att norpa åt sig tolkningsföreträde…..

Jag tror det gäller de flesta av oss.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[solljust]
9

#45: Vi är bara människor med olika tankar och vet du jag gjorde exakt som dig reagerade på ett inlägg till Heddiz innan jag själv sett att det var mer till än bara några få rader men jag var inte lika mild i mina tongångar och tog stackars DesK där i örat som sa till Heddiz i en tråd (sorry DesK 😳)då hade jag inte sett det här själv men DesK hade helt rätt och jag såg det ungefär som du upplevde det.

Alla gör vi både bra och dåligt vi är som sagt bara människor och gudarna ska veta jag har kunnat vara rejält i trådarna för många år sedan och nu menar jag inte att våga stå på sig ifrågasätta och ha skinn på näsan och fräsa ifrån det är något helt annat och beroende på situation men jag hade ett sätt som inte var hel ok alla gånger och det här är säkert en 10 år sedan minst kanske till och med mer.

Jag fick ett uppvaknande där för jag visste inte vad jag var utsatt för av en person i min närhet jag visste inte vad narcissism och psykisk misshandel var men kom över information och insåg att det jag skrev och sa berodde på min egen reaktion som en annan person utsatte mig för men när det gick upp för mig att det var den personen som mådde pyton så kände jag bara varför agerar jag så i forum på i fokus men det skulle väl ut dock tog det helt fel väg och personer kunde ta både illa vid sig och bli ledsna för något varken dom eller jag som skrev bar ansvar för det var narcissisten som bar ansvaret för sina handlingar och med den insikten där blev det tvärnit för mig för jag kunde inte låta det gå ut över andra vad en narcissist utsatte mig för och plötsligt förstod jag mina egna misstag tack och lov insikten kom.

Det kändes hemskt för det var inte andras fel och inte mitt heller men det tog sig fel uttryck från mig och det där förstod jag inte men väl jag förstod vad jag var med om satte jag ner foten ingen ska möta ett otrevligt sätt från mig för att en annan person i min närhet hade grova beteendestörningar det gick jag bara inte med på och där blev det stopp för det var inte jag som min egen person.

Jag knåpade ihop några pm förklarade och bad om ursäkt till ett par stycken men jag behövde insikten och kunskapen om såna beteenden innan jag insåg att mina reaktioner var reaktioner på den psykiska misshandel jag utsattes för och även om jag betedde mig fel det tog jag ansvaret för men hade inte den personen behandlat mig som den gjorde hade inte något av det jag kunde pysa ur mig ens hänt för det är inte min person och det här blev en erfarenhet en tuff och hård sådan en enorm väckarklocka men den lärde mig också att se längre.

Jag minns ett inlägg i en tråd här inne där jag försökte nå fram till Heddiz att det måste finnas mer till det här för det är oerhört svårt att tro att hon menar vissa saker och med tanke på min egen erfarenhet där en narcissist blev orsaken till mitt beteende som i sin tur speglade det jag skrev på i fokus det finns oftast förklaringar till varför dom är olika men en röd tråd går genom allt det finns alltid en orsak och i det inlägget hoppades jag på att kunna nå fram men så blev det inte och man kan inte tvinga alla måste vi komma fram till olika saker själva få insikter erfarenheter och kunskap om varför vi kan agera på ett visst sätt.

Jag har alltid vart rak jag har skinn på näsan jag kan fräsa ifrån ifrågasätta och sätta ner fötterna så det brakar i golv men det är något helt annat än hur jag då på den tiden kunde uttrycka mig och föra mig det blev en erfarenhet som jag aldrig någonsin kommer att göra om jag kommer aldrig någonsin att gå i en narcissists fälla istället bryter jag snabbare än kvickt om jag märker minsta tendenser den lärdomen fick jag och det med besked .

Jag tror alla har något med sig som gör våra beteenden vi är bara människor med känslor och intressant är hade vi inte känslorna både bra och dåliga då är vi känslokalla så dom behövs dom ger oss erfarenheter både på gott och ont vi utvecklas vi lär och förhoppningsvis kommer förändringar till det bättre när vi inser att det finns en orsak och verkan i allt.

Personligen har jag inget emot Heddiz och det känns lite jobbigt nu att dra upp hennes nick igen jag vet inte ens om hon kan läsa och säga sitt på sajten och att bli diskussionsämne är inte kul för någon av oss men när någon uttrycker sig så måste det finnas mer bakom och en dag kanske insikten även kommer där som det gjorde för mig och allt får landa snyggt och lugnt för det finns alltid en förklaring en orsak bakom allt vi gör allt vi säger och skriver både positivt och negativt sen behöver vi alla olika tid för att komma underfund med olika saker i våra liv .

Samtidigt vill jag ändå säga att våra reaktioner är befogade det har gått över gränsen och som Maria skrivit vid ett par tillfällen det hör inte till livskvalitet och som admin och Sajtvärd har hon högsta ansvaret som sajtägare och bestämmer och avgör vad som är rätt och lämpligt på sajten och det får vi andra förhålla oss till och den här sajten har oerhört högt i tak kanske mer än vad den borde med tanke på några trådar som uppstått under en tid 😎

Stjärnskott
3

#46: Du har skrivit så mycket klokheter så jag kommer mig inte för att skriva nått vettigt alls

Tack för att du tog dig tid!
Jag misstänkte att du var du.
Men med ett annat nick.

Kul att se dig. 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

beem
1

Dubbla nick på iFokus 🤔

Stjärnskott
0

#48: Vad menas med det?

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

beem
1

#49: Du skrev så här:

Jag misstänkte att du var du.
Men med ett annat nick

Det var ingen kritik från min sida. Jag skrev det med ett leende men såg nu att min emoji inte alls log.
Inte lätt med text och minspel 🙂

Stjärnskott
1

#50: Helt okay. Jag tog det inte som kritik alls.
För när jag kom tillbaka till iFokus efter många års frånvaro så hade jag glömt inlogg och skapade ett nytt - med samma namn och undertext.
Tänkte om det blivit nått galet bara 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[solljust]
2

#47: Detsamma kul att se dig med 🤗

#48 Jag har också annat nick än när jag kom med 2008 tror många kommer och går lite genom åren 😎

Draken
1

Jag fick väldigt mycket ångest och oro när jag " kraschade" 2022.

De satte ganska snabbt in mig på Sertralin, och det funkar bra för mig, så det har jag ätit ända sedan dess.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2025-03-13 00:27 av Draken