Höjdrädsla
Är du rädd för höjder?
Stolt ägare till tre La permer
Ja delvis.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är otroligt rädd för höjder. Det har bara blivit värre med åren.
Jag har t.om svårt att se det på ex TV. Måste titta bort med en gång. Får ett obehagligt sug kring mag/bröstltrakten.
/Maria
Jag är inte höjdrädd. Klättrat i träd som barn, även fått lägga tak som barn, sedan kört en hel del bouldering.
Oftast, det beror på omständigheterna. Har jag ett högt, ogenomskinligt staket mellan mig och djupet brukar det går rätt bra. Reagerar som Maria när det gäller höjder på TV, så jag behöver inte vara i närheten av stupen själv.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ja, om! Och jag reagerar också på höjder på tv. När jag var liten kunde jag klättra var och hur som helst, men det tog stopp i tonåren redan.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Både och. Uppe på en stege, ett tak eller liknande så är jag rädd. På en bergstopp eller i ett flygplan, hoppa fallskärm eller skärmflyg, inga problem.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#6 Hoppa fallskärm och skärmflyga😬 Föddes vi med vingar? Nej. Du är galen😉
Höjder inget för mig på tv eller irl.
Inte ett dugg varken högt eller djup skrämmer har alltid gillat det och adrenalinkickar kan jag inte vara utan.
#6 Det är rätta takter Lona upp med oss i luften och sen ner igen 🪂👍
#7 Här är en till som är galen 😂
Jag är väldigt höjdrädd. Kan inte kliva upp på en stege som är högre än 3 steg.
Jag är väldigt höjdrädd. När vi bodde i hyreshus på 4:e våningen vågade jag inte gå fram till räcker på balkongen .
Jag tycker t.o.m det är otäckt att gå nedför en hög trappa.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jag är väldigt höjdrädd.
Tycker att det är obehagligt med höga broar.
Balkonger högt upp osv
Känner även av det när det visas på TV
Min man är totalt befriad från höjdrädsla.
Han har varit uppe i höga kranar genom jobbet. En gång när vi bodde i lägenhet på 7:e våningen så var det ställningar på utsidan då de renoverade fasaden. Då klättrade min man ut och passade på att tvätta våra fönster på utsidan. Stolle…
Jag skulle följa med honom upp i kyrktornet i Masthuggskyrkan här i Göteborg men jag blev sittandes i trappan. Vi har försökt i andra kyrktorn också då han lätt kom dit via jobbet men inget har funkat.
Synd för det är ju en fantastisk utsikt.
/Maria
Tittar jag uppåt får jag svindel. Så när alla säger titta inte ner så får jag svindel om jag gör det.
Mvh
Mig
Lyckades faktiskt ta mig upp i Eiffeltornet en gång, men i hissen upp var jag rädd att hjärtat skulle stanna. Hissen var nämligen bara en liten korg med gallerbotten, så man såg rakt ner.
Det fanns inget att hålla sig i, så jag grabbade tag i kompisens arm och blundade hela vägen upp. Lättnaden när jag såg att utsiktsplattformen inte var öppen var enorm, men det tog nog 5-10 minuter innan hjärtat slutade banka som en stånghammare.
Är ändå glad att jag vågade, för det var en upplevelse att se "Paris by night" (klockan var åtta på kvällen), med fullmånen som speglade sig i Seine.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Höjder är bland det värsta jag vet. Jag blir inte bara rädd, jag blir paralyserad.
Varför vet jag inte. Det finns ingen orsak till det egentligen.
Innan vi flyttade till huset vi bor i nu så bodde vi I en lgh på 4e våningen med en balkong med genomskinligt glasräcke!? Fruktansvärt med ett glasräcke på den höjden för någon som är höjdrädd. 😅
Jag hade jätte svårt att gå ut på balkongen utan att må illa.
Fast för 25 år sen när vi också bodde på 4e våningen i en annan lgh så brydde jag mig knappt!?
Så det har ju blivit mycket, mycket, mycket värre med åldern.
Nu känner jag av höjdrädsla även på mindre höjder. Ibland bara genom att jag reser mig upp.😅
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Jag hade balkong på fjärde våningen i min första lägenhet.
Jag var aldrig ut på den
Höjden är jag inte rädd för. Det är fallet ner 😉😄
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Ja, det är jag men det blev lite bättre under den tiden jag jobbade, för då hade vi rejäla stora och tunga trä stegar att klättra på. Så jag lärde mig sakta steg för steg att klättra lite.
Numera är jag mer rädd för att inte mina ben skall orka hålla min kropp uppe på stegen. Går aldrig upp högre än 3-4 steg.
När jag bodde på 6:te våning var det inte ofta jag var ute på balkongen och då endast nära väggen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#15: Genomskinliga räcken är de värsta. Alla arkitekter borde konsultera en höjdrädd person innan de bygger höga hus.
Även stora fönster som börjar ett par decimeter från golvet är hemska. Bodde på ett hotell i Köpenhamn en gång, med just ett sådant fönster. Tror det var typ 23:e våningen. Varje gång jag skulle passera det (för att komma till badrummet) var jag livrädd att jag skulle snubbla på mattkanten och fara rakt igenom fönstret.
#19. Håller med dig, de är hemska de balkongerna och fönstren.
Ser ibland på tv och jag tänker med en gång att jag aldrig skulle vilja vara där ute på balkongerna eller nära de fönstren.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#17: 😁 Det var kul sagt, men är sant.
Det är nog inte höjden jag heller är rädd för trots allt tror jag, utan det är nog mer fallet ner som är skrämmande.
Vilket gör att man undviker höjder.
Samtidigt så tycker jag att jag själv är löjlig när jag bara mår dåligt av att bara gå ut på en balkong med räcke som jag innerst inne vet är säkert.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#19: Jag håller med, jag fattar inte ALLS grejen med genomskinliga räcken eller liknande?
Vare sig det är genomskinliga balkong räcken, låga fönster eller genomskinliga staket.
Ja det finns genomskinliga staket!? 😅
Varför liksom!? Ja det finns säkert ngr tillfällen när det är bra att ha genomskinligt, men oftast inte.
Dom flesta vill ju kunna skärma av sig från omvärlden ibland och bara få vara ifred, typ.
Med genomskinliga räcken, stora fönster, genomskinliga staket, osv så blir det ju svårt.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#17: En sak kan vi vara säkra på ner kommer vi alltid 😂
Nej, ingen höjdrädsla här.
#23: Kul!
Ja vad som än händer om man råkar falla från något så kommer man ju alltid ner till syvende och sist.
Det kan man ju inte argumentera emot.😅
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag är fruktansvärt höjdrädd.
Är höjdrädd och har nog alltid varit det. Trots det har jag hoppat fallskärm (tandem) flera gånger 😅
/Christina
Jag är inte speciellt höjdrädd men tycker att det är lite obehagligt när de har genomskinligt golv inne på byggnader som ligger högt upp…
// Ana