Julkort đ đđ€¶
Skickar ni fysiska julkort ?
Jag gör fortfarande och fÄr fysiska kort men Àven nÄgra digitala trillar in men det Àr inte alls samma kÀnsla och samma sak som med ett fysiskt julkort det blir sÄ opersonligt sÄ det hÀr Àr nÄgot jag hoppas bevaras att det inte helt försvinner.
đđ đ€¶
BildkÀlla Pixabay
Nej frimÀrke Àr sÄ himla dyrt och postnord Àr stolpskott sÄ.
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Jag har skrivit julkort. BÄde till slÀktingar och kollegor. Tycker att det hör till. Visst Àr det dyrt men jag prioriterar det.
Mvh
Mig
#1: Ha ha ha jag hĂ„ller med postnord Ă€r ett stolpskott đ€Ł nĂ„ja jag har haft tur med dom men rĂ„kade ut nyligen sĂ„ jag instĂ€mmer helt i stolpskottssĂ„ngen đ
#2 Jag tycker ocksĂ„ det hör till har faktiskt inte koll pĂ„ vad det kostar bara köper betalar och gĂ„r ut đ men jag tyckte mig se var det 22 kronor för ett porto om det var pĂ„ nĂ„gon sajt eller i pressen ska jag lĂ„ta vara osagt men nĂ„got sĂ„nt tyckte jag svepte förbi nĂ€r jag lĂ€ste men jag kan ha sett fel đ€
#3 22 kr Àr efter Ärsskiftet, 18 kr nu :)
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
#4: Aha dĂ„ var jag inte helt fel ute đ
Har skickat tvÄ julkort i Är. Vet att jag fÄr Ätminstone ett kort sjÀlv i Är, men misstÀnker att det Àr allt.
Passade pÄ att köpa tvÄ hÀften frimÀrken innan höjningen. Dyrt som bara den, men efter 1 januari hade de kostat 80 kronor mer. Nu har jag sÄ jag klarar mig nÄgra Är - om jag inte kommer att behöva skicka nÄgra stora brev framöver.
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det var mĂ„nga Ă„r sedan som jag skickade julkort. Som Fridaaa skriver, galet dyrt med frimĂ€rken och sen Postnords s.k postgĂ„ng pĂ„ det, nej tack đ
Skickar inga digitala kort heller, kan dÀremot bli sms till vÀnner och bekanta.
Vi brukar fÄ 2-3 fysiska julkort men det blir fÀrre och fÀrre för varje Är.
/Christina
Jag har skickat ett antal egenhÀndigt mÄlade. Köpte SverigefrimÀsrken för mÄnga Är sen sÄ det kostar inget extra tills de tar slut om nÄgra Är.
LÄt dagen idag bli din bÀsta hittills!
Jag brukar skicka nÄgra fÄ julkort via PostNords app Riktiga Vykort varje Är. Har flera gÄnger hittat rabattkoder och kunnat skicka gratis.
I Ă„r kombinerade vi julkort med att skriva tackkort. Vi gifte oss i november đ
Jag tycker absolut det Àr dyrt med frimÀrken och helt galet att det ska höjas Ànnu mer. Men det fÄr det vara vÀrt för att kunna skicka kort till alla bröllopsgÀster i Är.
/Fia âïž
NÀr vÄra fysiska var uppe i över 70 st + blev till utlandet sÄ började jag med digitala. Jag skriver dock ut till oss sjÀlva, det Àr roligt att blÀddra i familjens historia.
Vi fÄr fortfarande nÄgra fysiska och det Àr fint, men jag tycker det Àr sÄ hemskt att slÀnga dem (det gör jag julen efter), men det gÄr ju inte att spara.
Nej, jag varken skickar eller fÄr nÄgra julkort, och har ingen tradition av att göra det heller.
//Jessie
#10: Sparar mina. De ligger i lĂ„dan med julpynt, mĂ€rkta med Ă„rtal och samlade i en plastpĂ„se. Har Ă€ven scannat in dem. đ€¶
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag skickar inga julkort lÀngre dÄ de har blivit fÀrre och fÀrre bÄde de jag fÄtt och skickat. I fjol fick jag 2.
Numera Àr det SMS som gÀller.
Sorg Àr kÀrlek som blivit hemlös
- Redigerat 2024-12-17 19:03 av beem
Förra Äret skickade jag tio julkort, har inte skrivit nÄgra i Är Ànnu, sÄ fÄr se hur mÄnga det blir.
Fick tvÄ stycken julkort sjÀlv i dag.
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
#14: Sista dagen att skicka med julfrimĂ€rken var igĂ„r, men det funkar ju med vanligt porto ocksĂ„. SĂ„ du har nog en eller tvĂ„ dagar pĂ„ dig. đ
#15. Ja, jag Ă€r alltid sen med att fĂ„ mina kort pĂ„ brevlĂ„dan, sĂ„ jag Ă€r van.đ
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
Jag skickar julkort och tycker det Àr roligt att fÄ, Àven av vÀnner och slÀktingar man inte har sÄ mycket kontakt med annars. En enkel hÀlsning till jul betyder sÄ mycket. Man talar om att man lever och tÀnker pÄ varandra.
đ
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2024-12-17 20:53 av Magi-cat
Jag har ocksÄ sparat en del sÄna som kÀnns viktiga frÄn slÀktingar som inte Àr med lÀngre som mormor morfar farmor och farfar gammelfarmor och gammelfarfar med flera det Àr sÄ hÀrligt att ha kvar.
Har bla sista som morfar skickade dĂ„ levde inte mormor och han skrev alltid frĂ„n gammeltomten och det sista kortet fick han hjĂ€lp att skriva namn och adress för han darrade sĂ„ pĂ„ hĂ€nderna men skrev sjĂ€lv frĂ„n gammeltomten och man ser hur svĂ„rt han hade att skriva hur han darrade pĂ„ handen men just det ville han Ă€ndĂ„ skriva sjĂ€lv det Ă€r sĂ„ rörande â€đ
Jag skickar inte heller julkort numera. Tycker att det Àr galet dyrt, sÄ ska man spara in pÄ nÄgot, sÄ Àr det just detta. SjÀlv har jag nu skickat (köpt) rÀddningspaket, 295:- av Unicef , till barn i Ukraina. InnehÄller filtar, nÀringsprodukter m.m. Det kostar jag hellre pÄ mej.
#19 Jag gör bÄde ock hjÀlper utsatta men skickar ocksÄ julkort och i morgon ska jag hÀmta ett pepparkakshus som en mÀklare hade budgivning pÄ en fÀbod som jag tÀnkte först skulle gÄ till nÄgon avdelning för barn pÄ nÄgot sjukhus men har fÄtt veta om en familj som kom till Sverige för nÄgra Är sedan dom har vÀldigt dÄligt sÄ jag kÀnner att dÀr kommer huset rÀtt och fÄr sprida glÀdje till bÄde dom vuxna och barnen.
Pengarna för huset gĂ„r till Sos barnbyar och pengarna förs över direkt till dom nĂ€r jag Ă€r till mĂ€klaren det var dĂ€rför dom hade budgivning pĂ„ det för att pengarna skulle skĂ€nkas till Sos barnbyar đđ
#20: Vad bra. Ja, man gör det man kan och har rĂ„d med. đ§âđđ
#21: Ja det Ă€r det som Ă€r sĂ„ hĂ€rligt vi gör och hjĂ€lper frĂ„n vĂ„ra egna förutsĂ€ttningar och jag Ă€r vĂ€ldigt mycket för hjĂ€lpverksamhet sen mĂ„nga Ă„r tillbaka det Ă€r sĂ„ viktigt att vi finns till om vi kan â€
HÀr Àr en trÄd om Nisses FÀbod pÄ julen i fokus.
https://julen.ifokus.se/discussion/1599238/nisses-fabod-
Jag har just nu fem fadderbarn i vÀrlden nÄgra genom SOS andra genom indianreservat.