Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkärlek-och-relationer
Läst 259 ggr
Cri-62
0

Relation - Lösning?

Jag skriver här och funderar om det är en lösning med relationen?

Många människor har förvirrat med "Älska" ordet… Eller?

Jag fick lära mig en nytt ord "Agape" och det är skillnad med "Eros" ordet.

Ordet "Agape" är kärlekskänslan. Det man känner i händerna som att man plötsligt vill krama, klappa, gosa, kela. Som att klappa djur, barn, partner, gosedjuret m.m.
Ibland vill en vuxen vara "liten" och har en kram-känslan. Det kan vara en tröst, eller bara hålla om. Det kan vara att fläta partners håret. Mysa tillsammans.

Ordet "Eros" är ofta sexmissbrukare.

Frågan är hur ofta kan man göra sex om man inte är en sexmissbrukare?

Förstår/förstod partner om man bara ville ha en "agape" känslan?
Hur ger man en sån signal?

Maria
4

Man kan väl prata 😉

/Maria

Cri-62
0

Ja precis, vad säger ni om skillnaden. Förstår alla det?
Inför man ordet "Agape", förstår man nog bättre. Eller?

oh-la
7

Eros är väl ändå inte kopplat till sexmissbruk. Antal är heller ingen bra måttstock för att föra in människor i facket sexmissbrukare eller ej. Sexmissbruk är när en person använder sex, porr eller liknande på ett sätt som är destruktivt, impulsstyrt och inte går att hejda utan hjälp.
I en relation kan man ha sex både ofta och sällan utan att det är ett missbruka. Man kan ha sex varje dag eller någon gång då och då och det är inget missbruk.
För vissa är erotik och sex lika viktigt, kanske viktigare än mys, kramar och beröring- för andra är det tvärt om.

I en relation är det viktigt att man pratar om vad man känner och vad som är viktigt. Om du vill skilja det med orden eros eller agave för att göra tydligt vad du menar - kör! För andra kanske man vill prata om det på annat vis eller diskutera sina känslor kring det. Själv har jag svårt att vara så kategoriskt eftersom jag tycker att mys, närhet, sex och kärlek verkar i förhållande till varandra och går ihop eller går isär beroende på var man är just nu.

Maria
2

Håller med oh-la.
Jag tror inte att det är förvirrande med ordet älska. Det innefattar ju så enormt mycket.
Ordet agape är ju ett väldigt gammalt ord främst inom religion.

/Maria

Maria
3

Sedan tror jag inte att man kan införa ett nytt ord eller snarare ett väldigt gammalt ord i språket.
Som alltid med kärlek så tror jag att kommunikation är det bästa.

/Maria

Cri-62
0

Jag ville bara ge tips till de som har relationssvårigheter.
Jag tror Agape ordet kan lösa mycket.

Vill gärna höra med andra som har relationssvårigheter.

Maria
0

#6 Har svårt för att tro att ett ord kan lösa något. 😉

Du an ju prova att skriva inne på Relationer iFokus.

/Maria