Gör ni eget julgodis ?
Brukar ni göra eget julgodis eller köper ni ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2024-12-05 15:16 av beem
Förr gjorde jag en del.
Punchpraliner på riktig punsch. De var supergoda.
Knäck, hemmagjord marsipan, ischoklad är vad jag kan komma ihåg.
/Maria
Vi köper aldrig godis och jag äter i princip inte godis, men gör undantag för julgodiset. Det blir mest egna chokladpraliner av olika sorter, ischoklad, någon mandelmasserulle. Ett par av sönerna gör sina specialare; romrussin i choklad resp knäck.
Sedan kan man ibland undra var gränsen mellan kakor och godis går…..
jag gör mozartkulor och marsipangodis… bara till mig själv🤣
blev så glad att jag hittat nougat och marsipan som inte innehåller e-ämnen att göra av i år
Jag gjorde mycket godis förut men inte numera men i år har tänkt göra Rocky Road.
Jag har köpt olika ingredienser men vet inte än vilka smaker jag ska göra.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2024-12-05 16:32 av beem
#3: Åååhh, Mozartkugeln! 😋
Vi brukade göra förr, knäck, kola, marsipankonfektyr och lite annat. Enklaste godiset är nog polkachoklad: Vit "bakchoklad" samt polkagrisar. Krossa polkagrisarna lite lagom,
smält chokladen i vattenbad.
Rör ner polkagrisbitarna, häll ut på bakplåtspapper på plan yta och släta ev till med slickepott. Låt svalna, bryt i bitar, ÄT! 😃🍫🍬
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag gjorde egna Mozartkulor ett år och gjorde både marsipanen och nougaten själv, det är för mycket socker annars. Det var supergott, men vet inte om det är värt jobbet!
Jag gjorde förr, nu är det ingen idé.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Julgodis ska vara hemgjord.
Det blir till att lägga på ett kol när vi kommer hem
Stolt ägare till tre La permer
Vi gör knäck, kola, ischoklad.
Ibland provar jag något nytt. Beror lite på hur jag känner mig
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag tänkte inte ens på att det går att köpa, beror nog på att jag firat majoriteten av mina jular utomlands. Vi gör alltid eget julgodis.
Knäck eller kola samt brända mandlar brukar det alltid bli, sedan varierar det mellan olika fudge sorter, marsipangrisar och lite annat. Beror alltid på vad som önskas.
Köper mest. Är inget fan av att göra eget. äter dock inte mycket julgodis.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Eftersom jag inte nyttjar vanligt socker, så blir det hemgjort godis. Ischoklad i 3 olika smaker, bounty och en sort med jordnötssmör och choklad.
Finns absolut alternativ till vitt socker idag. Finns även mandelmassa o marsipan utan vitt socker… eller så kan man ju göra själv… om man orkar
- Redigerat 2024-12-06 16:09 av Grodan
Många av livsmedelsindustrins sötningsmedel är sånt man inte vill äta. Och en del är känsliga för annat. Jag använde ett tag sukrin (erytriol), men ett par familjemedlemmar blev dåliga av det.
Om man gör själv kan man välja sötning som är lite dyrare men mindre dåligt.
Rawfoodshop har en marsipan gjord på mandel, honung och vatten. Inget annat.
Det finns också en Odense på Willys och ICA som är utan konserveringsmedel.
Det finns nougat utan härdat fett eller så kan man göra själv av hasselnötssmör…
Har även sett att det finns mandelnougat gjord på mandel, rörsocker och kakaosmör, men vet inte om jag vågar prova den…
- Redigerat 2024-12-07 00:23 av Grodan
Ja, jag gör helst själv, har vant mig av vid socker så tycker allt köpe är så sött.
Men Rawfoodshops marsipan skall jag kolla in, brukar handla mycket där, men den har jag missat. Tack för tips!
#16 😃
När jag bakar själv använder jag honung istället för socker - dock använder jag vanligt vaniljsocker (då jag är typ galen i det).
Honungsmaken går bara igenom OM man tar för mycket och eftersom honung är väldigt söt behövs inte så mkt egentligen….
- Redigerat 2024-12-07 00:27 av Grodan
En sak som jag skulle vilja testa i år är att göra mjuka rosa brända mandlar. Alltså mandlar inbakade i sockermassa eller marsipan… vad jag dock inte ser fram emot är alla steg med mandlar - förvälla, ta bort skalet, rosta…. urk
kanske kan jag bara hoppa de första två stegen och rosta med skal, det är ju bara jag som ska äta ändå…
- Redigerat 2024-12-07 00:30 av Grodan
Men - tadaaa! Skalade mandlar finns hos Rawfoodshop.
#19: haha, ja, men jag brukar köpa billiga "vanliga mandlar" på annan butik (och äta som de är) som jag tänkte testa med
kan man inte bara rosta dem som de är?
Vi har alltid gjort julgodis. Knäck, chokladkola och något med marsipan brukar göras varje år, i övrigt varierar det.
Sen brukar vi även ha en hel del köpt godis på jul, typ alladin-ask, skumtomtar med mer.
Jag har sedan jag fick min diabetes försökt göra julgodis som fungerar bättre för mitt blodsocker men har haft varierande resultat. Bland annat en chokladkola som vart fantastisk första gången jag gjorde den men skurit sig varje gång därefter. Då tappar jag lusten. Chokladtryffel i olika smaker har fungerat bäst, så det kör jag på i år.
//Jessie
#20: Visst kan du rosta mandlarna med skal på. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#22: wohoo, perfa, tack
Gör mycket av julgodiset själv.