Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketterordet-är-fritt-väl-valda-ordövrigt
Läst 240 ggr
Lona
1

När ger ni dricks?

Tror att vi har diskuterat detta tidigare men apropå en tråd i ett annat forum: när ger ni dricks och hur mycket? Varför?
När är det självklart och när känns det lite osäkert på hur man bör göra?

Ger ni mer dricks utomlands?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
0

Ger typ aldrig dricks.
De får typ knappt ta del av det och anser att servicen ingår i deras yrke.
Andra yrken får inte det för bra service liksom

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
0

Aldrig dricks i Sverige. Enda gången jag gett dricks var på en amerikansk restaurang på militärbasen i Japan. Annars ska man inte ge dricks där de blir förolämpade då.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
1

Alltid dricks.

/Maria

Jillyana
1

Nästan aldrig. Ge dom en levnadsduglug lön istället. Sisst var väll runt 2012, gick till lisseberg själv (föredetta kompisen sa att hon skulle plugga den helgen) men mötte henne och hennes morsa där. Satte mig att käka sjäkv och servetrisen verkade känna av att jag var deppig så hon var verkligen perfekt och mer där till, fick även lite extra på desserten. Så skrev ett litet meddelande och lämnade en hundring i driks.

Calcifer
0

Jag ska nog tillägga också att jag handlar på ställen där dricks ens skulle vara en tanke typ en gång per tionde år… XD

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

beem
0

Om jag händelsevis besöker en restaurang ger jag dricks om jag är nöjd då mest med tanke på servicen.
Ger aldrig dricks till taxi. De kör mig till en plats enl taxa och gör ju som inget extra.
En gång i tiden gav man dricks hos frisören men det har jag aldrig gjort.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2024-10-25 12:33 av beem
Heddiz
3

Jag ger i princip alltid dricks! Både där det förväntas att ge dricks som på restaurang, taxi, osv.. Fast där ger väl alla människor alltid dricks, eller!?
Man ger ju dricks, till tex kyparen/chauffören efter hur bra man tycker dom har gjort sitt jobb. Inget annat!
Så ger man ingen dricks så är det samma som att säga till kyparen/chauffören att du var ju skitdålig på ditt jobb.

Jag ger även dricks på andra ställen med trevlig personal som absolut inte förväntar sig eller är vana att få varken dricks eller beröm.

Men det jag har gett till främmande människor har faktiskt alltid kommit tillbaka till mig på ett positivt sätt! På ett eller annat sätt.
Ju mer jag har gett till andra, ju mer har jag alltid fått tillbaka.

Så ju mindre du ger till andra, ju mindre kommer du att få tillbaka.
När det gäller ALLT! Du kan inte få utan att själv ge något!🤔

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

OberonsMatte
3

Jag ger dricks (5 eller 10%) på finare restauranger, men jag avskyr hela företeelsen med dricksande. Som om den som förväntas ge dricks alltid vältrar sig i pengar och därför gott kan avvara några kronor till det stackars tjänstehjon som utfört en tjänst till belåtenhet. Det finns något respektlöst och nedvärderande med att ge dricks tycker jag.

Oavsett vad man arbetar med förväntas väl att man gör ett bra jobb för den lön man får av sin arbetsgivare? Det finns väl få andra exempel där man som kund gärna betalar mer än det egentligen kostar - och på eget initiativ dessutom. Särskilt inte när det som köps är dyrt nog som det är..

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
1

Ge dricks känns ju så klart bra men idag har vi också en annan teknik med kort och telefoner det har diskuterats en del kring det här och upprörda krögare taxichaufförer med mera men många gånger kan jag känna att jag vill ge dricks men numer ser det ju inte ut så när betalkort och teknik har tagit över.

Jag kan snudd på känna när jag åker taxi dom har vart så trevliga och bra bjudit på sig och jag åker taxi lite nu och då men så är det en taxa och inte kontanter jag blir lite förlamad där kan jag be att dom lägger på en summa eller fungerar det ens med tekniken 🤔

Äter ute gör jag inte så ofta mer än när jag reser sen är det biten med olika länder en del uppskattar andra ser nedvärderande på så det gäller att hålla koll på vilket land man är i och vad som gäller och samma här det var mer förr idag har vi en annan teknik där det är ett direkt pris.

Nu tror jag nog dom bakar in det där med tanke på utvecklingen så vi ger dricks varelse vi vet om det eller inte det bara finns där så när jag åker taxi har jag tänkt på den saken likaså när jag reser och äter ute i olika länder nog lägger dom på sina procent allt det kan vi alla hoppa upp och sätta oss på med dagens teknik så det här är vi alla lurade i det finns redan inbakat så med andra ord idag behöver vi inte ge dricks den finns redan där på våran nota varelse vi vill det eller ej 😎

Draken
0

beror på. Ger oftast dricks när jag är på resturang och äter, om personalen är trevlig.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis