Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 320 ggr
Maria
2

Begravning

Vi pratade om begravning i morgontråden.

Hur har ni tänkt inför er egen begravning? Har ni önskemål eller annat?

/Maria

Fridaaaa
0

Inget jag har tänkt på. Inget jag vill tänka på just nu heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[solljust]
3

Har inga önskemål jag ska enbart kremeras sen ska askan spridas ut ingen begravningsakt ingenting bara ut med askan och det här har jag skrivit i vita arkivet och måste några nödvändigtvis ha en sammankomst med mat eller kaffe jamen ok låt mig bjuda på det i så fall men inget krångel min död ska vara enkel för alla.

Maria
2

#2 Det var väl en massa önskemål😉

/Maria

flocken
1

Har de en begravning i kyrkan och låter mig ligga där ska jag hemsöka de livet ut.
Jag vill vara i skogen. Där jag mår som bäst.
Måste du komplicera allt säger han alltid.
Elda upp mig o släng ut mig i skogen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
1

Jag önskar kremering.
Även en kyrklig begravning. Det behöver inte vara stort. Det räcker med en präst i enrum med anhöriga.

Vill heller inte ha en gravplats utan gärna minneslunden.

/Maria

[solljust]
7

#3: Ha ha ha ja det har du faktiskt rätt i nu tänkte jag baklänges vad andra tycker och önskar, så tokigt det kan bli 🤣

#4 Säger som dig tar man mig till kyrkan ska jag hemsöka dom resten av livet 😂

• Redigerat 2024-09-20 10:51 av [solljust]
Lona
0

Ja, jag har haft det noga uttänkt sedan jag var liten. Ej kyrkligt men annars ganska likt en traditionell begravning, sedan kremering och så vill jag ligga i minneslunden där bland annat mina morföräldrar ligger.
Helst skulle jag ha askan med mina hundar men det är svårt att få tillstånd att ligga någon annanstans än på en kyrkogård eller i havet så då får det bli på samma ställe som mormor och morfar.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Emo
0

Absolut inget krångel. Låt begravninsbyrån ta hand om kadavret och lägg det i den billigaste trälådan, elda upp och gräv ner i minneslunden - för jag får inte hamna där jag vill, så det får jag finna mig i.

Om de anhöriga har tur dör jag ute i trädgården. Då behöver de bara tömma fickorna och ringa begravninsbyrån. Nästa uppgift blir att betala för deras (begravningsbyrån Anderssons) arbete. De vet att det är så det ska vara.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
5

De vackraste begravningar jag varit på har varit borgerliga.

/Maria

Carmarino
1

Har skrivit ner hur jag vill ha det, och även meddelat det muntligt. Inget kyrkligt. Så här har jag skrivit:

Ingen ceremoni, men vill ni samlas så får ni gärna göra det enkelt med t.ex. en fika hemma hos någon.
Så enkel och billig som möjligt.
Gärna direktkremation om det funkar med att ni sedan strör ut askan.

Har även skrivit var jag vill att askan ska strös ut (över havet) och lagt med länken till länsstyrelsens tillstånd för askspridning (https://www.lansstyrelsen.se/skane/bo-och-leva/livshandelser/begravningar/sprida-ut-aska.html). Plus förslag till musik om de efterlevande skulle vilja spela något under askspridningen:
The Rose, Bette Midler
Always look on the bright side of life, Monty Python
Skybird, Neil Diamond

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

aggeelin
1

#9: jag håller med! Och de mest berörande

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
3

Sedan kan man göra som med min pappa, en "direktare".

Kremering och sedan direkt till minneslund eller gravplats utan någon närvarande.

/Maria

citytjejen
0

Har inte tänkt mer än att det ska vara borgerligt, kremering och minneslund. Borde ju ta tag i det med Vita arkivet men det har inte hänt än😊

/Christina

RackarFia
0

Vill kremeras och hamna i minneslunden. Detta för att ingen ska behöva ta hand om nån sten 😅

/Fia ☁️

Lona
0

#9: Instämmer, senast en i våras. Vi var fjorton närmast anhöriga, en ganska enkel men varm ceremoni och sedan åt vi kinamat eftersom den avlidne gillat det. Inget krångel och, för att vara krass, en rimlig prisnivå.

[Leifsdotra]
0

Kremering och minneslund, ingen tjusig kista. I övrigt har jag inte funderat över det, utan tänkt att mina efterlevande får välja hur de vill ha ceremonin.

Men nu gick min mormor bort för 2 v sedan och det var ju faktiskt skönt att hon skrivit vita arkivet så att vi kunde planera ceremonin efter hennes önskemål. Så jag kanske ska tänka om. Anhöriga ska inte behöva fundera på det och ha såna diskussioner mitt i sorgearbetet.

Vi kommer att ha begravningen för min mormor om 2 v och den kommer att bli som hon ville, men vi får välja psalmer/annan musik för det hade hon inte skrivit något om.

91Marran
1

Har skrivit ner i ett dokument på datorn.

Där står det bland annat att jag vill att folk är ledsna på min begravning. Inte behöva gråta högt men lite ledsna. För mig är begravning sorgset.

Sen på träffen efteråt får de prata minnen och skratta.

Vill ligga där jag känner någon.

Mvh
Mig

• Redigerat 2024-09-20 13:50 av 91Marran
beem
1

Jag har klart hur jag vill ha det. Nu återstår att fylla i vita arkivet
När någon dör är det så mycket annat med sorg och allt som ska ordnas. Då är det bra om min vilja finns nedskrivet så har de ett bekymmer mindre tänker jag.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Heddiz
1

Jag vill bli uppbränd i skogen när jag har dött. Annars så har jag inga önskemål alls eftersom det inte spelar någon roll för mig eller för någon annan vad jag vill när kroppen är död..
Dom efterlevande gör ju som dom vill i vilket fall.
För det spelar ingen roll om jag önskar att bli uppbränd i skogen så kommer jag inte bli det iaf!
Vare sig någon vill ha begravning i kyrkan, begravas i en kista eller ha en enkel ceremoni, brännas och strös med vinden spelar ingen roll, för dom "som bestämmer reglerna" gör som dom vill iaf enligt min erfarenhet..

Jag har haft ngr i familjen/släkten som önskat en kyrklig begravning och som fått det. Men också flera som inte önskat en begravning, utan bara önskat att deras aska ska spridas med vinden utan "fuss"..
I dom fallen där personen önskat spridas med vinden så har det inte riktigt blivit som den döde har önskat, utan dom som ville bli spridda med vinden fick en ceremoni iaf ibland t.om i kyrkan-som dom var emot!?

Sen när min kropp har dött så kommer det ändå inte spela någon roll vad som händer med kroppen för min del..Om jag blir begravd eller kremerad. Om folk firar eller sörjer när min kropp har dött spelar inte heller någon roll..
Vi är ju inte våra kroppar.😉

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Lona
0

En sak som är lite relaterad till detta och som jag brukar tjata om är organdonation. Ta ställning till det och underrätta era anhöriga!
I de allra flesta fall är det i en väldigt akut situation som man som anhörig skall fatta det beslutet. Det är en stor hjälp att veta vad ens närstående hade för tankar kring detta.
Även om det skulle finnas svar i donationsregistret så underlättar det rent känslomässigt att redan innan veta.

Pappa dog i en olycka för drygt 20 år sedan. Vi hade sannolikt fattat samma beslut i vilket fall men det hade inte känts lika självklart. Nu tvekade vi inte det minsta att säga ja till donation. Jag har inte tvekat ett ögonblick på att det var rätt beslut.
Mamma hade frågat honom så sent som några månader innan han dog vad han hade för åsikt om organdonation.
Jag lägger ingen värdering i vilket beslut man fattar men tala om det!!!

Maria
1

#20 Jätteviktigt.

/Maria

Draken
2

Kremering och minneslunden. Inga konstigheter och så billigt som möjligt. Även jag kommer hemsöka mina närmaste livet ut om de har en kyrklig begravning 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mugge
0

apropå Döden, Jag tror (hoppas) att det blir samma ´tillstånd´ som när man inte var född, är inte den teorin lite lugnande ?