Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 424 ggr
Maria
3

Glass

Tycker ni om glass?

Jag älskar glass. Mina extrakilon skyller jag bl.a Lidls valnötsglass.

Jag skulle kunna äta glass morgon, middag och kväll😉

/Maria

Calcifer
3

Periodvis älskar jag glass. Men det är inget jag unnar mig sådär ofta. Dock hittade jag strutar på lidl med smak av hallon, vanilj och lime och gode gud i himmelen så jäkla gott alltså!

Men annars blir det mest isglass på sommaren. Gött att ha i frysen för varma dagar.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
3

Jag hade kunnat leva på glass!
En lyxig vanilj- eller chokladglass är rena drömmen men det mesta njuts av här.😋
Dock blev jag lite besviken på Ben & Jerry's. Hade förväntat mig något himmelskt och visst var det gott men definitivt inte gott - det finns betydligt godare alternativ.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
3

Mitt första jobb var på Glasscafeet på avenyn i Göteborg.
Det var en glass och salladsbar och var väldigt populärt. Det fanns bara en till om jag minns rätt.

Vi hade 36 sorters glass. 18 framme åt gången.
All glass gjordes på ovanvåningen. Endast av riktiga råvaror.

På morgonen kom en pall med mjölk och vispgrädde.
Minns att vi skalade en massa frukt. Nötterna kom tack och lov skalade😉

Glassen var ljuvlig. Speciellt när den var nygjord och hade konsistensen av mjukglass.

I källaren hade vi gigantiska frysar.

Vi fick äta så mycket vi ville, Jösses vilket himmelrike😃

/Maria

Soligajag1
1

#3:

WOW!!

Låter som att befinna sig i himmelriket!!

Där skulle man ha varit en dag och njutit av glass. 😊😋😍

HH 🙂

Soligajag1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag jobbade på Epa och Tempo glass baren, , mjukglass, , när jag va ung.

Dessa bananasplit med glass , kex som rör, bananer i skivor , chokladsås, ,

Jösses vad jag luktade gott när jag skulle åka hem för dagen.
😱

Lånar en bild på nätet. Hoppas det är ok.

HH 🙂

• Redigerat 2024-06-13 13:17 av Soligajag1
[Undertaker]
2

#3: Där skulle man ju gärna jobbat.

[Undertaker]
2

Jag gillar viss glass? Beror också på humör.

Har ett glassrecept från allt om mat tidning som är helt himmliskt. Kräver ingen glassmaskin men resultatet är ändå krämigt. :)

Carmarino
2

Tycker om glass, men äter inga mängder. Chokladglass är min favorit, och jag funderade faktiskt häromdagen (igår tror jag det var 😊) på om det kanske var dags att ta fram glassmaskinen och göra en omgång.

Har för mig att det brukar bli 6-7 dl av en sats. Delar upp den på mindre burkar så att glassen tinar till ätkonsistens lite snabbare. Den man gör själv är ju oftast stenhård när den kommer direkt från frysen.

Här är mina "glassexperiment" under de senaste åren. 😋
https://choklad.ifokus.se/discussion/1481568/hemgjord-glass

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Maria
3

Jag gillar helst "bruna" sorter som choklad alla nötter, nougat, Lakrits mm.

/Maria

Carmarino
2

#9: Gjorde även lakritsglass förra året. De flesta av burkarna ligger kvar i frysen fortfarande, för den är så grymt salt att jag inte har vågat äta den med tanke på blodtrycket. 😁

Funderar på att ta ut burkarna och tina glassen tillräckligt för att jag ska kunna ta bort de salta häxorna i den. Då borde den bli lite mindre salt.

https://choklad.ifokus.se/discussion/1567744/lakritsglass

Har en förpackning Odense nougat i kylen. Kanske jag ska testa att smälta den och antingen rippla ner den eller blanda den i vaniljglass. Det kan nog bli gott.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
  • Redigerat 2024-06-13 14:02 av Carmarino
beem
2

En ny favorit för mig Salted Caramel. Det blir lätt för mycket av den så lagom är bäst
Gillar även Daimglass

Salted Caramel
https://handla.ica.se/produkt/2014503

Daimglass
https://handla.ica.se/produkt/1259083

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Glassvärldens riktiga ikon – struten! Våra strutar bjuder på en härlig resa från toppens början och ända ner till chokladtippen längst ner i den krispiga...
  • Redigerat 2024-06-13 14:53 av beem
flocken
0

Nej.
Äter bara några få glassar varje år.
Det är kallt och blir helt slemmig i halsen. Väldigt konstigt o obehagligt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

91Marran
1

Jag sprang till glassbilen igår. Den stannade längre bort än jag trodde. Blev glasstrutar med tre olika sorter, päronglass på pinne och fizzy pop. Sambons syster älskar det godiset så hon kommer att bli glad när hon kommer på besök.

Mvh
Mig

Fridaaaa
0

Jag är inget glassfan.

Men de jag gillar mest är polkagris, mintglass, daim och hallonsorbet.
Inget fan av isglassar.

Mjukglass går med ner

Men lätträknat hur mycket glass jag äter per år.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

citytjejen
7

Älskar glass och har alltid gjort det 😊
Försöker komma fram till vilken som är min favoritglass men det är svårt! Sia har många goda smaker, Daimglass är också väldigt gott. En nyare favorit är en glass som jag tror bara säljs runt jul och det är Annas pepparkaksglass, otroligt god är den 😊

/Christina

Tarotstollan
1

Älskar glass, vet inte om jag har någon särskild favorit, jag gillar så många.
Tyvärr är ju glass något som jag får undvika p g av allt socker.
De som säljs utan socker är ju inte så många och så dyra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Heddiz
1

Ja jag älskar glass.. Jag älskar nog all glass förutom ren vaniljglass.

Extra, extra speciellt god tycker jag Ben och Jerrys chokladglass är med stora bitar av mörk choklad, saltade jordnötter och kolasås i..det är ju supergott..

Jag gillar även fruktig sorbet, speciellt på sommaren så är det gott med tex en svalkande citron sorbet. Eller en isglass när det är som varmast..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
0

Just ja, skulle ta mig en glass jag hade i frysen. Schäkta medan jag går och hämtar ;D

Lona
0

#18: Otäcka männscha! 😉😁
Ät för mig också då! 😋

Calcifer
2

#19: Komsi komsi jag fick en liten glasslåda av en gammal klassis så har fler! Och olika sorter, bara att ta för sig. Du kan stanna över natten, du får sova i klösträdet!

MonicaLagerquist
2

Nej jag är inte så förtjust i köpeglass.Den är för söt och för dyr.

Gör egen ibland när andan faller på

Stolt ägare till tre La permer

Maria
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag blev det en glass till frukost😊

/Maria

citytjejen
1

#22: Oj så gott! Är det Magnum mandel? 😊

/Christina

Maria
0

#23 Nej det är någon från ICA. Inte alls lika god som Magnum men helt OK😉

/Maria

citytjejen
1

#24: Aha. Såg väldigt god ut hursomhelst 🙂

/Christina

TccT
6

SIA vaniljglass går att äta när som helst på dygnet🙂 Undrar om den mystiska klädkrympningen har nåt med det att göra🤔

Soligajag1
0

#22:

Mums va gott!! 😊😋
Gjorde du helt rätt i .

HH 🙂

Maria
1

Jag älskar också vanlig mjukglass. Inget strössel utan bara glass och rån.

/Maria

[Undertaker]
0

Det bästa enligt mig är nog polkagrisglass med polkaströssel. Nu bor jag i ett land där detta inte finns… Men det är nog banne mig faktiskt den godaste glassen man kan köpa.

Eller även päronglass (dock mjölkbaserad), men även detta säljs inte här.

Lona
1

#20: Åh, jag kommer omedelbums! Inte för att jag vet var du bor men vägen till en glass är aldrig för lång! 😁😋🍨

Calcifer
1

#30: Nä men jag ställer mig och öppnar fönstret och viftar med glassen så känner du nog vilken väg du ska springa!

Lona
0

Nu har jag faktiskt ätit glass! Men precis när jag smäckt i mig min Magnum kom jag på att de har egengjord glass på vår Ica Maxi och den smakar himmelskt. Skit också, jag kunde ju valt en sån!!! Aldrig är man nöjd…

Lona
1

#31: Sniff, sniff, jo, bestämt så ska jag en bit österut till att börja med! 👍😀

[Undertaker]
0

#32: Livet är hårt när man har massa beslut att fatta.

beem
4

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Perfekta t-shirten till glass älskaren är här!T-shirten finns i både herr och dammodell.Herrmodellen finns i färgerna svart, grå, vit, marin, grön och aprikos.A
  • Redigerat 2024-06-14 15:08 av beem
TccT
0

#35 Den i strl med lite "klädkrympningsmöjlighet" vore ju ok👍

Calcifer
0

Nu får ni sluta påminna mig om att det finns kalorier i glass! 😒😒😒😁

Heddiz
1

#35: Kul T-shirt..
Fast i mitt fall är det mest marabouchoklad och chokladglass som byggde min kropp. 😄

Har inte sett att dom har tryck med "Choklad/chokladglass byggde denna kropp"
men har sett ngr andra kul tryck med choklad som ex (översatt från engelska)

"Choklad är den mest effektiva och ändå den billigaste psykologen på hela planeten"

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Tarotstollan
2

#37. Kalorier? 😖 Var någonstans? Har aldrig sett en enda kalori när jag skopat upp eller ätit glass!😲😉😄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2024-06-14 17:10 av Tarotstollan
Heddiz
0

Vad är kalorier? Är det något nytt som finns i glass nuförtiden eller? 🤔

The more I love my Dog
"Mark Twain"

91Marran
0

Var i en godisbutik och skulle köpa mjukglass. Hon som jobbade tog upp en liten förpackning med glass från frysen. Satte den i en maskin så den såg ut som mjukglass. 25:- Blev två matskedar. Mamma blev jättebesviken när jag kom ut med glassarna. Alla smaker var nästan slut också. Hon fick en choklad och jag fick en bubbelgum. Mc Donalds ligger nästan bredvid. Sa att vi skulle gått dit istället. Men bilden på glassarna visade att de skulle vara stora. Besviken deluxe!

Mvh
Mig