Vårjacka
Har tagit fram min vårjacka.
Fick den av min mamma när hon var sjuk. Hon hade haft den flera år. Hon dog 2005😮
Den jackan är ju jättegammal kom jag på men jag gillar den.
Har ni gamla älskade plagg?
/Maria
Kom på att jackan närmar sig 30 år😃
/Maria
Jag tycker att ju äldre desto bättre. Har alltid gillat gamla plagg och har en hel del vintage i min garderob.
Mormors kappa från 40- eller 50talet är fortfarande jättefin - vilken kvalitet. Jag har en sjal och några klänningar efter henne också. Har inte riktigt kommit mig för att ändra till min passform.
Mammas fina solklänning i tyget som morfar köpte i Gaza kommer jag dock inte i till min stora sorg. Men den hänger i garderoben.
Och min morfars gamla läderboots från 70-talet används med glädje av min man som arbetsboots. Breda och sköna.
Min man har också en härlig gammal paletå efter sin farbror - tung men snygg.
Man kunde göra saker som höll förr i världen. Annat än dagens snabbmode.
Har en tunn, "silkig" (inte i silke egentligen men känns lite så) morgonrock som jag fick i julklapp av min mamma i början av 90-talet. Den använder jag alltid på sommaren och den har hållit sig fin genom åren
/Christina
Kollade in märket Jaques Heim.
En modeskapare som dog redan 1967😃
/Maria
Jag tycker det är fantastiskt roligt med kläder från förr och har en del efter mormor som hon köpte typ på 30 tal som ung men också lite senare saker som är fullt användbara och tidlösa bland annat en kappa och en skinnkappa ingen av dom slits ut dom håller och ser lika fina ut nu som när mormor köpte dom.
Saker gjordes verkligen med kvalitet förr vi har mycket gamla kläder hittade en kostym efter farfar den måste vara 20 eller 30 tal hur stark och fin som helst inte sliten bara snygg men tyngd har den och det var inte alls sånt smäck som finns idag förr kunde man göra hållbara plagg 😎
Egentligen tycker jag inte att det är så roligt med kläder och skulle inte gå in i en vintagebutik för att hitta "dyra märkeskläder", att jag har en hel del gamla kläder beror helt enkelt på att jag har dem tills de tar slut.
Jag kan bli jätteirriterad över att en tröja är urtvättad eller trasig innan jag inser att den har sisådär 15 år på nacken och har använts regelbundet. 😉
Just nu skulle jag behöva köpa en helt ny garderob men kommer varje gång hem med häst- eller hundkläder. 😆😄
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com