Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 192 ggr
Maria
2

Planera mat

Nu när min man går I pension så blir det lite mer ordning på maten här hemma. Inga lunchlådor längre.

Planen är att göra veckoschema för middagar.
Två dagar med fisk
Två dagar vegetariskt
Tre dagar med kött, korv, färs, kyckling t.ex

Brukar ni göra matschema?

/Maria

Fridaaaa
2

Jag är periodare med det.
Men dragit igång igen nu och planera. Bättre för plånboken och man slipper fundera på vad man ska laga :) Men gör vecka för vecka, inte längre fram än så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
2

Aldrig. Jag handlar efter plånboken varje vecka, vilket ofta leder till tex en vecka med köttfärs i olika former varje dag, nästa vecka typ kyckling var dag osv.

flocken
2

Vi försöker planera veckodagarna. Då även så vi får lunch dagen därpå.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

beem
3

När vi arbetade gjorde vi upp veckomatsedel och handlade torsdagar (och städade)
Ju längre tiden gick som pensionärer ju mindre planerade vi. Då blev det mer av vad längtar vi efter just idag. Besöken på ICA blev tätare.
Det kändes så bra att slippa det inrutade livet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2024-04-25 14:51 av beem
Torparmor
1

Jag brukar planera för en vecka behöver äta ur våra frysboxar. Sen stämmer det sällan, men det är ok. Ibland blir det som jag tänkt men kanske omflytt mellan dagarna beroende på vad som händer i övrigt. Ibland helt annat alla dagar utom den första.

Använder samma grovinställning i planeringen som Maria

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2024-04-25 15:06 av Torparmor
citytjejen
1

Vi hade matschema en gång, under en vecka 😅
Tyvärr är vi lite för spontana (eller lata kanske 😯) med vår matplanering, handlar ofta samma dag (då räcker maten vi köper visserligen några dagar) eller så äter vi något enkelt som gröt eller mackor.

/Christina

91Marran
1

Har svårt att planera mat för en vecka. Kan typ bara äta det jag är sugen på. Annat har jag svårt att få i mig.

Mvh
Mig

Heddiz
3

Jag brukar planera att handla mycket frukt och grönt för en vecka framåt så att det alltid. alltid finns mycket av hemma. Även andra vegetariska produkter, ost, kyckling, ägg och glutenfria produkter planerar jag inköp av..

Sen handlar min man nästan varje dag ändå, men då fyller han mest på om det fattas något eller om han tex vill ha någon kötträtt så handlar han det..

Planen är att äta vegetariskt eller (lacto-ovo-vegetariskt) alla dagar i v utom 2-3 dgr/v då det blir kyckling. Har också oftast 1 d/v då vi planerat in färdigmat eller snabbmat från kvarterets restaurang. 😄

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[solljust]
0

Planera mat nej det är inte min grej har försökt förr i tiden men det fungerar inte för mig däremot lagar jag mycket och fryser in så många gånger blir det samma rätt två dagar i rad om inte alltid men just planera det gör jag inte allt blir mer spontant för vad jag känner för dagen att jag är sugen på.

aggeelin
2

Vi kommer att fortsätta med matlådor i frysen. Så fint att inte behöva laga mat två gånger om dagen. Praktiskt att ta fram en kopia mitt på dagen eller på kvällen vilket som passar bäst.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Soligajag1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

När mina söner bodde hos mig innan dem fick eget boende lagade vi mat på Söndagar , matlådor åt oss alla. men jag hade sån tur att jag fick mat på jobbet men vissa dagar va jag trött på den maten.

Tog med matlåda .

Visar tre olika rätter här, Köttbullar med potatismos , piroger och lasagne .
Tänk va glada mina söner va när dem fick dessa matlådor.

Åker till min son med mat även idag för han jobbar så mycket. Jag är så stolt över mina barn som kämpar vareviga dag , min dotter jobbar på stadshuset , mina söner , den ena är busschaufför + att han utbildar . Min andra son är sjuksköterska.
😀🥰👍Dem har ärvt en del av sin mammas "tåga" .

HH 🙂