Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 177 ggr
Maria
3

Mode då och nu

När jag växte upp, jag är född 1962 så var det bara gamla tanter som använde läppstift och målade ögonbrynen.
Lite skillnad mot idag.😉

Minns också att man var livrädd för att rumpan skulle se för stor ut. Vi tjejkompisar frågade varandra om rumpan såg för stor ut i vissa jeans.

Det är mycket som är totalt annorlunda,
Kommer ni på något?

/Maria

Fridaaaa
1

Magtröjor, men kom tillbaka som mode och funnits nu flera år tycker jag som mode.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

beem
2

När jag var i tonåren på 60-talet låg det mycket fokus på benen. De skulle inte vara för tjocka. Jag ler när jag änker på detta och jfr med de problem tonåringarna växer upp med idag.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
0

Lösögonfransar var också något väldigt udda.

/Maria

Heddiz
0

När jag var runt 18-22 års åldern (däromkring) så hade jag dille på att använda magtröjor, och ibland ännu värre, BARA en top, tillsammans med jeans efter mode och en period iaf så var det ju mode att ha utsvängda "ABBA byxor" igen (innan dess så var det väl mode på 60-70-talet när ABBA var som mest berömda)

Det är ju någonting som jag ALDRIG i livet skulle ha på mig idag..Ok möjligen utsvängda jeans, men absolut inte magtröja eller top som visar hela magen..

Sen var det även mode en kort period att ha på sig typ såna här slimmade träningsbyxor med lite utsvängda ben…Alltså när man gick ut på krogen, fest, osv..Så tog vi på oss träningsbyxor?? Inget jag skulle ta på mig idag heller, om jag inte skulle träna då..

Sen var det mode att man skulle ha super-kort kjol, ner över rumpan bara-ju kortare man hade ju bättre, haha och under det svarta nätstrumpor (eller liknande), långa stövlar (upp till knäna) med höga klackar, men det var något jag inte följde för att jag kunde helt enkelt inte gå i såna stövlar.och har aldrig gillat att ha på mig kjol.

Däremot hade jag på mig superkorta avklippta jeansshorts (som skulle se sönderslitna ut ), som också var på mode ett tag..Ibland tillsammans med långa svarta tjocka strumpor under shortsen…Men det blir värre…
För tillsammans med korta shorts, magtröja, långa svarta strumpor under, så var det även mode att ha sneakers (eller längre joggingskor) på fötterna 😂
Så jäkla fult, tycker jag nu..Jag fattar inte hur jag ens kunde klä mig så himla illa!? Hur är det ens möjligt.

Sen så var det även mode då att ha (tjockt) permanentat hår i page frisyr. Tänk er "Dirty Dancing" med Patrick Swayze o Jennifer Gray o hennes hår haha

Jag vet att det är flera mer eller mindre "konstiga" saker som var på mode då jag var yngre som jag inte minns på rak arm , men det är inte mycket av det som jag skulle använda idag..Även om det blev på mode igen ;))

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

citytjejen
1

Mycket mode kommer ju tillbaka men kommer att tänka på hempermanent "Hemanent" hette det väl som man kunde köpa i bl.a mataffärer 😄Det har väl inte gjort något återtåg vad jag vet…

Min mamma permanentade både sig själv, mig och mormor för den rätta "looken" när det begav sig 😅

/Christina

Zadeira
0

En sak jag minns är "jazzbyxor" med kjol, alltså det satt ihop när man köpte dem.

aggeelin
1

Jag minns att jag, ca 7 8 år, gick till busshållplatsen i närheten där en "stor flicka" (kanske 14 -15 år) väntade på bussen. Jag var så konfunderad över att hon var så sminkad. Massor av mascara, läppstift och eyeliner. Min mamma använde bara läppstift när hon skulle vara fin och det var sällan.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet