Ekonomi
Vi har säkert pratat om det innan men det känns som ett ständigt aktuellt ämne.
Är ni ekonomiska?
Har ni koll på er ekonomi?
/Maria
Jag har stenkoll på min ekonomi. Lever man på existensminimum måste man det för att det ska gå runt på ett vettigt sätt. Tyvärr sitter jag med skuldsanering (pga sjukdom som ledde till skulder) så jag har inte alltid varit så bra på att sköta pengar. I dagsläget har jag dock koll på varje krona.
Jag bokför hur jag spenderar mina pengar så har därigenom bra koll på ekonomin. Skriver in i olika kategorier lite som en budget, men jag skriver bara vad som verkligen hänt och planerar inte i förväg hur mycket jag ska lägga på vilken post. Lägger undan det som blir över varje månad men har ingen riktig plan för mitt sparande. I början var det för trygghet, så jag skulle kunna ersätta saker som går sönder utan att behöva fundera hur jag ska finansiera det. Men nu börjar jag ha mer än "nödvändigt" på mitt spar så känner jag behöver klura ut en plan 😄
Har bra koll på ekonomin. Det behövs när man inte har så mycket att röra sig med, även om jag inte lever på existensminimum. Fast det är nyttigt att tänka sig för lite innan man handlar även om man har råd också. Oftast behöver vi inte alla prylar reklamen lockar med.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2024-03-05 10:04 av Carmarino
Jag är uppvuxen med en familj i ekonomisk kaos. Ibland det pengar och Ibland inte alls.
Jag ville absolut inte ha det så själv, så vi har levt efter hur förhållandet varit just då.
Jag köper sällan saker till mig själv men jag kostar på mig när jag väl handlar. Jag vill ha hållbara saker jag kan ha i många år.
/Maria
Jag har koll.
Sambon med.
Jag har alltid haft bra koll mer eller mindre, sambon var sämre på det när vi flyttade ihop men blivit bättre hela tiden, men vi var bara 19 när vi flyttade ihop
Men mina föräldrar är ekonomiska av sig med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja jag är ekonomisk och är van vid att spara till allt jag vill ha + jag sparar även på banken så jag klarar av utgifter ifall något går sönder så jag slipper låna.
Jag har två sparkonton som jag lägger över en bestämd summa till varje månad. Ett konto till mobil, glasögon och liknande. Ett konto om jag vill göra något extra roligt. Sen har jag ett sparkonto där allt som blir över hamnar.
Har bra koll på ekonomin.
Mvh
Mig
Vi är båda uppväxta med att hantera pengar varsamt. Vi är inte särskilt intresserade av lyxartiklar eller -resor, så vi får pengar över varje månad.
Det behövs också som buffert när man är egen företagare. Det gäller att klara sig även när kunderna blir på obestånd och inte kan betala.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!