Pensionär
Min man har bestämt sig för att gå i pension 1 oktober i år. Äntligen😃 Då är han 68 år.
Han jobbar ju fortfarande heltid.
Hur länge har ni tänkt jobba?
Eller när gick ni i pension?
/Maria
Jag är bara 33 så har inte kommit så långt i tankarna ännu :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bestämde mig för några månader sedan att inget mer jobba är 58 och det var det bästa beslut jag kunnat ta 😎

Min sjukersättning övergår i pennsion i oktober
Stolt ägare till tre La permer
#2: Precis så. Kollade för några veckor sedan på pensionsmyndigehetens hemsida hur min framtid ser ut, och det är nästan på pricken bilden du lagt in.
Är sjukpensionär fram till augusti sen blir det vanlig pension. Blev pensionär en månad förra året men sen gick det tillbaka till sjukpension igen "eftersom de bestämt att vi inte får bli pensionärer innan vi är 66 år", numera!😉😁
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jobbade efter dåvarande pensionåldern, är pensionär sen länge, men är fortfarande egen företagare
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#6 Är det 66 d numera då har jag ju ett år till kvar
Stolt ägare till tre La permer
#7 Ja, det är svårt att inte längre räknas som något, därför är vi nog många som behåller våra företag, inte beroende på lönsamhet utan av andra orsaker.
Min affär "fyllde" 51 år i februari, och ännu har jag inte funderat på att avsluta företaget.
Det får nog vänta tills arvingarna sköter om det.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#9 Nja att inte räknas som något, vet jag inte. Jag är fortfarande aktiv i föreningslivet.
Vi är delägare i några gårdar och det är ännu inte dags för de yngre att helt ta över. Sen är vi pigga och utan krämpor då är det bra att hålla igång.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#6. Ja, numera blir man pensionär vid 66 års ålder, såvida inte man väljer annat eller fortsätter arbeta. Men det kan tydligen ändra sig det också, vi lär väl få reda på vilket när de bestämt sig för ändringar.😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: vet inte hur du menar? Inte går det att gå i pension vid 58 år?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#11: ja för dem födda -58 - 60 är det 66 år som är riktålder. Sen blir det 67 år för dem födda -61 och senare. Jag har läst att 2035 planeras riktåldern att höjas till 68 år.
#12 Tjänstepension kan man ta ut från 55. men ganska dumt för man får sämre pension om man tar ut tidigt.
#13 Jag säger det att vi inom vården kommer vårda personer som är lika gamla som en själv i princip till slut känns det som
Jag är född 1997 så har inte börjat fundera på det än :) Vem vet vilken pensionsålder som gäller när det är dags för mig, haha
//Jessie
#14: du menar att du års skillnad i riktålder påverkar så mycket?
#16 Hur menar du?
På ett sätt är det väl logiskt att pensionsåldern höjs en aning med tanke på att vi blir allt äldre.
70 är det nya 50😉
Vissa grupper är så klart mer påverkade och det kanske man borde fundera på hur man ska lösa.
/Maria
Jag undrar hur många inom vården orkar till pension när den flyttas fram. Likaså byggnadsarbetare som har tungt arbete.
Samtidigt som man ska ha fler att jobba längre finns det ungdomar som missar de jobben.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Enligt pensionsmyndighetens hemsida står detta om personer födda 1987 (jag alltså) på följande lämk: https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/pensionsaldrar-och-riktalder
Varje år görs prognosberäkningar på en så kallad riktålder som bygger på medellivslängden i Sverige. Det här gäller för dig enligt den senaste prognosen för riktåldern:
-Din riktålder är enligt prognosen 69 år.
-Du kan tidigast ha rätt till garantipension, bostadstillägg, inkomstpensionstillägg från 69 år.
-Sjuk- och arbetslöshetsersättning betalas ut till 69 års ålder.
-Du kan tidigast ta ut allmän pension från 66 år.
Med andra ord, jag kan gå i pension innan 69, men då har jag inte rätt till några bidrag och ytterligare ekonomiskt stöd som bostadstillägg osv. Med summan jag enligt dem får ut är det alltså omöjligt för mig att gå före 69 år.
- Redigerat 2024-03-08 06:22 av Zadeira
Man kan också räkna enkelt denna sidan: https://www.pensionsmyndigheten.se/service/overview/
Där får man veta hur mycket man preliminärt får då från varje år. För mig, går jag vid 68 års ålder kommer jag alltså få ut 500 kr i tjänstepension varje månad. Går jag inte fören 69 år kommer jag få ut runt 11 000kr… Så på den sidan kan man ju räkna på exakta summor och enkelt se när man rent ekonomiskt kan gå i pension.
- Redigerat 2024-03-08 06:26 av Zadeira
Man skulle kunna anpassa lite bättre. Dels tycker jag att 6-timmarsdag för alla skulle vara en mycket större fråga än vad den är idag. Varför ska 8 timmar vara riktlinjen, speciellt när tekniken förväntas klara "allt"? Då skulle kanske människor orka längre och må bättre under tiden.
Dels kanske man skulle kunna anpassa arbetet så inte de yngsta och äldsta inom t.ex. vården förväntas utföra samma fysiskt krävande jobb. Att man efter behov kunde få ett lättare men lika viktigt jobb och ändå bidra med viktiga erfarenheter och kunnande.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#22 Så tror jag också.
Det behövs ett mycket mer flexibelt tänk.
/Maria