Tro
Är ni troende?
Någon religion menar jag.
/Maria
Nej, är ateist
Min son är inte döpt, enbart namngivning
jag & sambon är döpta men var vanligt att man gjorde det, tradition.
Men vi har inte komfimerat oss någon av oss.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ingen tro bara övertygelse och ingen religion men en andlig livsfilosofi jag vandrar den Shamanska vägen.
Har aldrig varit troende. Döpt men så fort jag förstod konceptet religion avsade jag mig allt med religion.
Jag är kristen.
Döpt, konfirmerad och gift i svenska kyrkan.
Jag har brottats med tron sedan jag var liten. Min farmor och farfar var ned i Smyrnakyrkan. Jag har obehagliga minnen därifrån.
Hemma var det väldigt skenheligt. Kände mig väldigt ambivalent.
Numera känner jag mig lugn med min egen tro på mitt sätt. Skulle kunna skriva lång text men ska bespara er😉
/Maria
Nej, jag är inte troende.
//Jessie
Intresserad av judaism.
#6 judaism?
#7: ja, hur så?
#8 Jag undrar vad det är, aldrig hört det ordet.
#9: okej, då förstår jag din undran.
https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/3710122/jewish/What-Is-Judaism.htm
#10 Judendom med andra ord😉
/Maria
#11: ja, de är typ synonymer.
Mér van vid att folk skriver judaism.
#12 Svenska och engelska 😉
/Maria
#13: jo, men så läser jag mest engelska texter. 😅
Jag är en ateist
HH 🙂
Ingen religion här. Det skapar så mycket osämja i världen. Jag tror mer på att det finns något, typ att skogen är mer än bara massa träd, eller hur man ska beskriva det. Själva grejen att vi lever, tänker, att träd och liknande lever och växer… Mer bara som någonting, ingen gud eller så, bara någonting. Men vad som finns där ute, det kommer vi aldrig få veta säkert.
Nej, jag är ateist
/Fia ☁️
Jag är också ateist.
Jag har en "hemsnickrad" tro med en blandning av kristendom, New Age och kreationism. Jag är numera personligen övertygad om att människor är mer än bara sin kropp och att den fysiska världen och kemiska reaktioner inte är allt som finns. Har själv haft ett större antal utanför-kroppen-upplevelser i mitt liv och jag är även nu mer och mer övertygad om att det inte bara rör sig om någon psykisk effekt eller vanföreställning.
Jag har en tro som bygger på kristendomen men är inte aktiv i kyrkan.
Jag är döpt och konfimerad i Sv Kyrkan.
Tron är för mig en trygghet.
I skolan var religionskunskap ett favoritämne då vi läste om alla religioner.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2023-12-05 13:56 av beem
Nej, är ateist
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag är aktiv i Svenska kyrkan, vuxendöpt och konfirmerad, men jag hade lika gärna kunnat vara katolik, så jag brukar säga att jag är en katolsk/ protestantisk blandning. När jag var bebis och mina föräldrar började tala om dop, så blev det storgräl mellan min katolska farmor och min protestantiska mormor, om jag skulle döpas enligt katolsk eller protestantisk sed. Då blev far så arg att han stoppade det hela och sa till damerna, att jag skulle få bestämma själv. När jag var i 12/13-årsåldern började far påminna mig om att jag skulle ta tag i detta. Vilket jag fick möjlighet att göra några år senare. Nu har jag glädjen att bo mellan kyrkan och ett kloster, som tillhör svenska kyrkan och jag har blivit kompis med systrarna i klostret.
/Désirée
Jag plockar det bästa av alla trossystem och funderar vidare på det.
Är både döpt och konfirmerad i svenska kyrkan.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ja döpt och gift i svenska kyrkan och konfirmerad i baptistkyrkan.
Jag skulle inte kalla mig troende. Inte ateist heller. Jag tänker att det kanske finns något mer än detta livet men jag är verkligen osäker på hur det ligger till. Jag är konfirmerad, men gjorde det mest för att jag följde strömmen. Alla kompisar konfirmerade sig och jag gjorde det också.
Jag har varit en ateist förut o trodde inte på något alls, men efter min NDE så blev det en totalomvändning..
man kan iofs inte kalla det en tro riktigt, utan jag fick snarare ett vetande..
Jag bara VET..tex att vi alla har en själ som aldrig dör.😉
Men jag tror inte på religioner som kristendom, osv - inte som dom är berättade för oss genom böcker som tex bibeln iaf..
Även om det ligger en hel del sanning i alla religioner faktiskt..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#26:
Din "tro" gillar jag.
Den ska jag ta till mig.
Jag är inte heller troende på det viset , , men men , , jag har alltid gått i Midnatts mässan vid Jul med mamma och pappa. Mina barn är konfirmerade .
Jag själv är konfirmerad , va till och med på ett läger på sommaren.
Där blev jag frälst.
Sen blev livet annorlunda.
Mina barn är döpta i kyrkan , jag gifte mig i Svenska kyrkan.
Men sen gick jag ur kyrkan .
Jag har en kyrka i närheten av mig som heter Tomas kyrkan / gården.
Dit går jag ibland för att få ro i själen.
Tänder ljus för min syster och min mamma.
Mår bra av detta . Jag sätter mig på en stol där och mitt inre får en ro som ger mig vägledning till lycka och harmoni 🥰❤️
HH 🙂
- Redigerat 2023-12-06 09:32 av Soligajag1