Brandsäkerhet
Hur har ni det med brandsäkerhet hemma?
Julen är ju en extra brandfarlig tid med alla ljus, matlagning osv.
/Maria
Brandvanare
Brandsläckare
Ljus endast tända när vi är i samma rum inte annars.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2023-12-04 08:19 av Fridaaaa
Vi har två brandvarnare, två brandsläckare och brandfilt.
Vi har bara ljus tända där Lakritz inte kommer åt.
Brandvarnarna är nya då de gamla verkade krångla.
/Maria
- Redigerat 2023-12-04 08:32 av Maria
Två brandvarnare med nya batterier. (Byter 1 december varje år även om batterierna fortfarande är nästan fulla.) Brandfilt och brandsläckare. Tänder bara ljus i rum jag befinner mig i.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Brandvarnare i alla rum förutom badrummen.brandfilt och brandsläckare
Har bara ljus tända när vi sitter vid ljusen
Sotar kakelugnen regelbundet och eldar bara med stängda luckor.
Stolt ägare till tre La permer
Nya brandvarnare i alla rum och i båda hallarna och eldsläckare. Levande ljus är endast tända i dom rum som vi är i just nu. Advents- och julbelysning tänds och släcks med strömbrytare, aldrig genom att vrida i och ur en lampa.
/Désirée
Brandvarnare i hallen och i vardagsrummet .
Adventsljus tänder jag då jag sitter i närheten !
HH 🙂
Mycket försiktiga. För en tid sedan brann det i ett hus i närheten och då blir man påmind om hur lätt hänt det är …
Förr hade jag mycket tända ljus, men det händer nästan aldrig nu. Adventsljus bara om vi sitter där det är.
Men vi har vedspis, så visst finnas det risker ändå.
Brandvarnare finns förstås.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Grannlägenheten här brann förra året (10 december, så snart ett år sedan). Det har gjort att jag tänker mer på brandrisken nu. Inte förrän nu är lägenheten inflyttningsklar, trots att det inte brann mer än en kort stund, på en begränsad yta. Däremot blev nästan hela lägenheten fylld av sot, så det krävde en totalsanering av allt; väggar, golv, inredning m.m.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Brandvarnare i alla rum, brandsläckare och brandfilt.
Här kan man få en påminnelse i mobilen när det är dags för koll av brandvarnare.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2023-12-04 12:55 av beem
Min lillasysters katt lyckades starta hennes spis (man måste trycka ner vissa knappar, så vet inte hur han lyckats) samt puttat dit en limpa bröd så var rökfyllt i hela lägenheten. Som tur var så såg grannen det när de gick förbi och tillkallade brandkår och ringde min syster så vi fick dit i ilfart (jag bor 1 timme bort men var på besök denna dagen) för att få in katterna. Så nu har hon barnspärr på.
Brandvanare i hallen ställer inte levande ljus i fönsteret
Brandvarnare lite här och var, vet inte hur vi har det med brandsläckare och brandfilt. Kanske finns det någon i källaren.
Jag har alltid haft en enorm respekt för eld. När jag var liten och vi var på restaurang och det stod ett ljus på bordet där vi satt, så blåste jag ut det. Mamma var inte så glad i det. 😊 Som ni kan gissa är jag väldigt noga med att släcka alla ljus när jag går, det är vi alla, men jag tänker extra mycket på det.
#12 Ta reda på var brandsläckare och brandfilt är någonstans 🙂
/Maria
#12 Brandsläckare ska ju stå lättillgängligt :)
Brandvarnare i alla rum likaså brandsläckare samt brandtäcken och stegar för eventuell utrymning.
Levande ljus har jag slutat med det är så lätt hänt att katter kommer åt med sina svansar eller på annat vis fattar eld eller välter så ljuslågan sprids så det där med levande ljus skippar jag numera men föräldrarna använder lite fast där finns det inga djur.
Brandvarnare, brandsläckare och brandfilt har vi självklart.
I högstadiet fick vi hälsa på hos brandkåren och gå en liten utbildning i hur man ska göra om det börjar brinna. Vi fick även pröva på att använda både brandsläckare och brandfilt 😊
/Fia ☁️
#16 Det är jättebra att ha övat på vad man ska göra! Då ökar chanserna att man gör rätt om det behövs någon gång.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack för påminnelsen, Maria! 😄
Jag såg precis att vi inte har någon brandvarnare eller brandsläckare alls!
Det var inte så jätte länge sen vi flyttade hit iofs, men ändå..det kan ju börja brinna när som helst..
Vi har ju alltid haft brandvarnare o brandsläckare där vi bodde förut, men jag har inte haft en tanke på att ta med dom hit eller köpa nya..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Brandvarnare har jag en, bor i en etta på 26 kvadrat så en räcker. En brandsläckare. Jag hade en brandfilt men vet inte vart den har blivit av faktiskt.