Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 480 ggr
Maria
10

Vilken dag!!!

Vi var på lilla leklandet på Frölunda torg med barnbarnet.
Jag sa till min man att jag inte mådde bra och sedan minns jag inte mer förrän ambulanspersonal tog blodtrycket.
Jag hade svimmat.

Trycket gick inte upp så jag fick åka ambulans till Sahlgrenska. Där var överfullt med folk en lördag såklart så nu har jag skrivit ut mig själv på eget bevåg.😉
Jag har lovat att åka in om det blir sämre.

Himla synd att jag skrämde folk/barnen och min man så men sådant kan man ju inte hjälpa.

/Maria

• Redigerat 2023-11-04 18:25 av Maria
DesK
3

Oj! Hoppas att du inte blir sämre igen, krya på dig! ❤️‍🩹

/Désirée

Pyttelite
3

Så tråkigt - hoppas att du piggnar till omedelbart! 🌹

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Signur123
3

Men herregud! Krya på dig!

Maria
4

Både min man och barnbarnet blev skärrade och två små flickor började gråta berättade min man så det var ju himla tråkigt.
Det sista man önskar är ju att skrämma någon så.

Jag minns inte något.

Nu är jag bara hungrig😉

/Maria

Fridaaaa
4

Vilken dag!
Hoppas att det går bra för dig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

worst
2

Kära nån, vilken dag!!!
Vilken tur att din man var med, så han fick dit ambulansen!

Ja, ät och få nya krafter, men akta dej för blodtrycksfall!
Krya på dej!

Herveaux
3

Krya på dig! 💙

// Harley

Maria
6

Alla på stället var väldigt hjälpsamma så min man ska åka dit med blommor i veckan som tack.

/Maria

citytjejen
4

Oj, så dramatiskt! Skönt att du är hemma nu ändå och känns som ett bra tecken att du är hungrig 😊

/Christina

beem
4

#0: Men så jobbigt. Hoppas du får må bra nu ⚘

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Magi-cat
4

Men oh kära Maria, så jobbigt minst sagt! Krya på dig nu, sköt om dig och ta det lugnt! 🌺❤🤗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
4

#0:

Ojojdå , . Så jobbigt för dig!

Hoppas att du mår bättre nu och tar det lugnt.
Krya på dig! 😊🥰❤️

HH 🙂

Zadeira
1

Vet du vad det berodde på?

Maria
3

#13 Inte en susning.

/Maria

Tarotstollan
3

Oj, vilken tur att det gick bra!🤗 Sköt om dig!💖

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[solljust]
3

Men oj vilken pärs för dig Maria hoppas innerligt att du känner dig bättre och mår bra nu. Ta hand om dig 🤗

MonicaLagerquist
3

Hoppas att du mår bättre idag

Stolt ägare till tre La permer

Maria
3

#17 Tack. Jag mår bra idag.
Jag mådde bra hela dagen igår utom just då det hände.

/Maria

Magi-cat
1

❤🤗🌸

Maria
6

Så nu har min man lämnat en blomma till personalen på lekstället. De var ju så hjälpsamma och ringde ambulans och tog hand om lille barnbarnet.

/Maria

aggeelin
3

Hoppas på snar bättring- du är hungrig och det låter positivt!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
5

Det har varit bra hela tiden efter det hände😉

/Maria

Magi-cat
2

#22 Vad skönt att höra! 🤗

[solljust]
3

Jätteskönt att allt är bra nu och vi håller alla tummar och tår att det får fortsätta så 😎

Maria
4

Tack ska ni ha🙂

/Maria

Maria
5

Nu har jag fått räkningen från akuten. 300 kr.
Helt otroligt att man får så fin vård med ambulanspersonal och allt för bara kostnaden av ett besök.

/Maria

Pyttelite
1

#26: Ja fast det blir ändring efter årskiftet iallafall hos oss.

Maria
0

#27 Oj då. Vad är det för ändring?

/Maria

Pyttelite
0

#28: Vi kommer att få betala för ambulanstransport de ingår inte i akutavgiften efter nyår.

• Redigerat 2023-12-07 09:50 av Pyttelite
[solljust]
0

#29 Har läst om det där bland annat Uppsala men även Västernorrland kanske fler platser jag har inte koll. Det verkar vara många och delade åsikter om det här.

Maria
0

#29 Aha.
Jag har bara åkt ambulans en gång tidigare då jag fick
sepsis och det var samma då. Imponerande.

Jag undrar vad en ambulansresa kan kosta?

/Maria

Pyttelite
0

#31: Tror att det skulle ligga på typ 200 - 400 extra - försumbart för den faktiska kostnaden men kännbart för de som inte har råd.

Maria
1

#32 OK, rimligt men som du säger kan det bli en stor summa för många.

/Maria

Zadeira
3

Jag tycker inte om när vård blir en kostnadsfråga, för det innebär att många inte söker hjälp när de verkligen behöver. Visst kanske det också får folk att inte söka mer vård än nödvändigt vilket kan minska trycket och man kan prioritera bättre, men jag vet mer än en som inte hade sökt trots kritiskt läge. Räknar man med kostnaden för besöket, eventuell inläggning, medicinering, ambulanskostnad osv finns det garanterat de som inte kommer ha råd att söka akutvård.

Och då är Sverige ändå ett av de bättre länderna att bli sjuk i rent ekonomiskt.

[solljust]
3

Personligen har jag inga problem med det här men många som har det knapert kan absolut dra sig för att larma om det behövs och så ska det inte vara alla ska ha rätt till vård och hjälp den dagen dom behöver det.

Som jag förstår ska det här ingå i högkostnadsskyddet men det är lika där många med tuff ekonomi drar sig för att söka vård.

Tänker som så men det är väl redan gjort genom högkostnaden men när det kommer till just ambulansen borde dom inte kunna gå efter vilken inkomst en person har och för dom med låg inkomst låt dom åka gratis för det är riktigt nedrigt tragiskt om någon avstår akut vård och ambulansen för att dom inte har pengar det är oerhört illa och orättvist alla har vi rätt till hälsa oavsett storleken på plånboken.

Kom över det här från Maj i år med häftiga rubriken : Din stroke får vänta tills du swishat ambulansen

Klart många funderar och ställer frågor åt höger och vänster vad som är rätt och inte rätt det här är både en konfliktfråga och en klassfråga så ska det inte vara men så blir det varelse vi vill eller ej.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/LleX9P/din-stroke-far-vanta-tills-du-swishat-ambulansen

Fyrahundra kronor för att åka ambulans. Det vill högern i Region Uppsala tvinga sina medborgare att betala när olyckan är framme. Skälet är att styret vill spar