Vinterdäck
Jag är så tveksam, ska man byta till vinterdäck redan nu, eller vänta? Har aldrig tidigare varit med om att få vinterväder i Uppsalatrakten, redan i oktober. I Norrland ja, men inte så här långt söderut. Enl lag - 1:a dec - sista mars om inte vinterväder råder tidigare.
Vill helst inte slita på dubbdäcken i onödan.
- Redigerat 2023-10-20 09:58 av Maria

Måste du åka eller kan du välja att åka en annan dag`
Om du måste åka så skulle jag överväga att byta beroende på hur din resväg ser ut.
Stolt ägare till tre La permer
#0: Vilket du än väljer finns det för- och nackdelar. Kan du låta bilen stå om det skulle bli halt innan du bytt kan det vara ett bra val. Om du däremot måste använda bilen vissa dagar, oavsett väglag, låter det tryggare att byta nu.
#1: Du skriver ju det jag skrev, fast före mig. 😃
Enl väderprognosen så blir det varmare både dag och natt, framöver, så det känns lite onödigt och för tidigt att byta nu. Som pensionär så måste jag inte köra dagligen, men min särbo bor i Bromma, ca 7,5 mil att köra, men jag avvaktar nog nu. Får hålla koll på prognosen.

#3 Tvä själar och en tanke
Stolt ägare till tre La permer
Sitter med och funderar. Man är rädd att halka på morgonen eller att det kommer när jag slutar 22 på kvällen, men samtidigt vill man inte slita på dubbarna heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2023-10-21 08:15 av Fridaaaa
Då gäller det att välja. Säkerhet eller ekonomi.
Ett ganska lätt val tycker jag även om det kan vara svårt.
/Maria
#7: Jag försöker hitta ett mellanting. 😊
#8 Samma här :) Finns inte bara antingen eller :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min däckgubbe säger glatt "Åh, mamma betalar!" när jag dyker upp på däckfirman. Sen byter han däcken varpå mamma dyker upp någon gång senare och, just det, betalar.😇
Jag behövde köpa nya framdäck för några år sedan, han visade några olika märken och presenterade de bästa med "Mamma vill att du ska åka säkert, mamma betalar!"😄
Numera är det visserligen inte jag som lämnar in bilen, det får mamma göra - fast betalar gör hon förstås fortfarande.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Enligt min däckfirma så är det bra att åka på vinter/dubbdäcken ett tag innan de behövs p.ga. Vinterväglag. De hinner ”gå till sig” som han säger.
På lördag ska sonen byta mina däck. Tror inte att det hinner bli så halt innan dess. 😊