Räntan
Hej!
Tycker folk verkar helt helt oberörda av det ekonomiska läget. Fullt på alla krogar, fullt i affären, på jobbet har ALLA precis varit på semester i medelhavet. Själva har våra boendekostnader dubblats och det börjar bli tufft. Fattar inte riktigt faktiskt.
- Redigerat 2023-09-22 16:54 av Maria
Situationen är ju densamma för alla så antingen lever man på en buffert eller så lever man över sina tillgångar 😉
/Maria
Det slår ju helt olika. Bor man i hyresrätt, lagar billig mat och inte kör så mycket bil så träffas man ju knappt alls av läget.
#2 Fast både hyror, el och matpriser har ju skjutit i höjden så det är svårt att leva på marginalen.
/Maria
Många som mår dåligt eller är oroliga unnar sig saker för att må bättre, köper blommor, alkohol, går ut och äter även om de inte har råd. Och sedan är det som sagt olika visst är det tufft för många men ofta har man ju satt sig i sitsen att man har stora lån. Istället för att köpa en bostadsrätt som var mera det man hade råd med har man lånat till en villa för att det ju nästan inte har kostat att låna men tittar man tillbaka i tiden så är det ovanligt med så låga räntor som vi haft så hade man tänkt till lite så hade man nog aldrig satt sig i den sitsen. För räntor på runt 4% är inte ovanligt historiskt sett utan mera normalt det har även varit ännu högre räntor än så historiskt sett. Jag tog ett bostadslån för runt 15år sedan och jag förhandlade ner min ränta till något på 3% och då tyckte jag det var bra. Jag har dock betalat av hela lånet + lånet på sommarstugan så jag var skuldfri när denna kris inföll samt min bostadsrätt är rätt billig i månadsavgift ca 4000kr inklusive el och varmgarage så mycket billigare än hyresrätt. Min man tyckte jag överdrev när jag tyckte vi kunde spara in på annat för att betala av lånen men det är han glad för idag. Det senaste året har vi levt på min mans deltidslön(jag har studerat utan studiebidrag) och har faktiskt inte haft det dåligt. På måndag börjar jag jobba igen så nu kommer vi ha det riktigt bra ekonomiskt, men ska nog ändå satsa på ny luftvärmepump i stugan för att få ner elkostnaderna den verkar ändå på väg att ge upp.
Vi hade lån på sommarstuga på 90-talet och då var inte räntan nådig.
Några dygn var den ju t.om 500%
/Maria
Jag är upprörd över att nästan hela svenska folket lurats in i en ekonomi som inte håller. Man har tyckt att pengar är gratis och inte haft något som helst konsekvenstänk. Folk är helt enkelt ekokomiskt obildade, men med lite framåttänkande hade man kunnat fatta att det inte skulle hålla.
Man kan också undra om bankerna överhuvudtaget har berört frågan om högre räntor när man gav lånen.
På grund av detta har bostadspriserna drivits upp till hisnande nivåer som många egentligen inte hade råd med. Vilket också gjort att många inte kan ta sig in på bostadsmarknaden överhuvudtaget. Helt sjukt.
Där jag bor har priserna skjutit i höjden något löjligt.
Just nu är flera stora hus i området som köpts ochrenoverats för miljoner de senaste åren till salu.
Man kan inte fatta att folk är så aningslösa.
Vårt radhus.
Enplanshus utan källare och med papptak. Blåbetong i väggarna. 85 kvadratmeter plus liten trädgård. Byggdes i miljonprogrammet på 60-talet och var väl inte tänkt att hålla så länge. Från början var det hyreshus men numera ägda privat. Vi har tomträttsavgäld så vi äger inte ens tomten.
Ett av de sista huset som såldes nyligen gick för över 6 miljoner😮 Det var inte nyrenoverat.
Ur led är tiden…
/Maria
Långt ifrån alla åker på semester till Medelhavet eller andra avlägsna resmål. Dom senaste 10 åren har jag varit i Österrike, Wien och Makedonien, Skopje en gång vardera f ö har det varit bilturer i södra delen av Sverige och norra delen av Tyskland.Bilen är en snart 10 år gammal Volvo V70 som är snål i förbrukning (ca 0.50/mil) och inte så dyr att äga.
Min far lärde mig vikten av att vara sparsam, bl a hade vi egna shoppingväskor, att köpa engångskassar är och var inget alternativ. Många (mat)varor köps endast när dom är rabatterade. Inredning och kläder köps oftast på second hand och så sällan som möjligt.
När jag har köpt hus, så har det varit hus med renoveringsbehov, som jag har renoverat efter hand som jag har haft råd. Även där har jag, i möjligaste mån, köpt begagnat byggmaterial eller återanvänt befintligt material. Man måste inte hyra in hantverkare och totalrenovera sin nya bostad på ett kick, som så många verkar göra. Likaså har jag undvikit stora lån, så långt som möjligt och har inga lån idag.
För att göra en samhällsinsats och hålla kostnaderna nere, delar jag mitt hus med 3 unga vuxna flyktingar, vi delar på alla boendekostnader och matkostnader. Detta har gett mig och ungdomarna väldigt mycket, utöver att vi alla bor billigt.
Vad gäller mat, så äter vi alla en hög andel vegetabilier och låg andel animalier. Dom senare handlas, uteslutande, när dom är rabatterade eller har kort datum (ät smart). Vidare handlar och äter vi i säsong, så långt det går och utnyttjar frysarna effektivt, för i frysen är det ju alltid säsong. Självklart lagar vi all mat från grunden, men visst händer det att vi äter hämtpizza eller annan hämtmat. Sist men inte minst, så är det viktigt att äta upp all mat och inte kasta en massa mat.
/Désirée
Och sedan vet man inte utifrån vad de människor man ser på stan har för ekonomi eller liv.
Går de ut och äter en bit så kanske det är något de unnar sig efter att ha sparat ihop till just den dagen på stan.
Likaså med resor.
Första gången jag var utomlands var till finland på en 24 timmars kryssning när jag var en 14 år, och det var något hela familjen hade sparat ihop till i månader för att kunna göra.
Jag tror att pandemin gjorde att man nu "unnar" sej mer än man kanske borde. Enl nyheterna så har sparandet minskat, man lever mer i nuet.
Själv bor jag i liten lägenhet, handlar bara på extrapris, röda lappar, fryser in. Lagar all mat från grunden. Köper aldrig "fredagsmys" som chips, godis, pizza eller annan färdig mat. m.m. Där sparar jag en hel del. Handlar kläder bara på rea.
Däremot åker vi på resa 2 ggr/år.
#0 Mycket kan bero på vilka förutsättningar vi har och själv har jag inte farit illa av det här och har aldrig haft lån fast jag bott i Sthlm där jag hade två bostadsrätter på 90 och 2000 talet och när jag köpte den nya valde jag att ha den ena kvar en tid innan jag sålde. En kolonistuga i Sthlm en sommarstuga utanför Gävle båda är sålda sen några år bor i en gammal sekelskiftesvilla utan lån och är uppvuxen i villa där föräldrarna inte hade några lån heller så att folk handlar, går på krogen eller så kan mycket väl bero på att dom faktiskt har råd.
Jag är inte någon krog människa och har aldrig vart men älskar att resa och unna mig lite då och då.
Jag tror många funderat på det här och det är så olika förutsättningar vi har så därför kan många undra och inte få det att gå ihop om man själv kämpar men många har också bra löner dom kanske inte har lån på fastigheter så egentligen är det inte något konstigt alls däremot är det inte rättvist för allt ska kunna unna sig alla ska om dom vill kunna resa skaffa bostad och orka med kostnaderna så vi får innerligt hoppas att vi går ur det här och att en balans kan skapas så folk ekonomiskt orkar bo kvar i sina hem.
Man har läst om en del som fått lämna och sälja och det måste kännas något fruktansvärt att behöva sälja och ge upp det ska ingen behöva vara med om för det är människors hem och trygghet och den tryggheten ska ingen behöva ge upp.
- Redigerat 2023-09-22 15:11 av [Vargnatten]
Ja det är stora klyftor i samhället.
/Maria
#12: Tyvärr är det så och det där önskar man vi kom tillrätta med så det kunde bli en balans där alla har och klarar sig men i den frågan finns tragiskt nog inga hopp.
Sen tror jag det är svårt att jämföra med förr och den höga räntan då, bostadspriserna var helt enkelt inte så höga förr om man jämför huspris kopplat till lönenivåer på nittiotalet
#14 Jättesvårt att jämföra såklart men jag tror människor lurats in i en fälla med de långvariga låga räntorna utan att ha en buffert inför förändringar.
/Maria
#14: Helt sant men samtidigt har både löner och bostadspriser ökat genom åren det är just nu lönerna inte hängt med i inflationen men jag är med i hur du tänker och även under 90-talet hade vi lågkonjunktur sen finanskrisen 2008 som ligger lite närmare i tid men kapitalt är det såna skillnader så det blir svårt att jämföra 90-talets löner och bostadspriser med dom vi har idag och även sen 2008 har det skett förändringar hela inflationen ändras hela tiden.
Räntorna är en enorm bov i dramat för så många det är tragiskt att läsa utgången på det här så måtte det reda upp sig för ingen ska behöva lämna och ge upp sina trygga hem och hur det har ökat hos kronofogden något som jag vill minnas jag läste gick ner men med det här har det tragiskt nog ökat.
Sen har vi alla lån utanför också som folk tagit kanske för att köpa en soffa tv ja vad som till hutlösa räntor många gånger via sms-lån och dom där lånen dom borde förbjudas likaså köp nu betala sen alla människor har inte spärren att hålla emot dom lockas och dras in i eländen som sen bara fortsätter och betalningsanmärkningar den ena efter den andra så pass så till slut blir det skuldsanering det är skrämmande utveckling att det kan vara så lätt att ta ett lån helt utan säkerhet och sen kastas en människas liv omkull helt.
Har någon inte pengar vänta med tv-n vänta med soffan eller vad som man än tänkt ta lån för hamna inte i en ond spiral och idag har vi ett fantastiskt utbud på second hand, loppisar auktioner med mera och hyggliga fina saker finns att få utan att försätta sig i såna situationer men tyvärr finns dom som trillar dit som inte har spärren att stoppa sig innan det är försent och fogden knackar på dörren.
Jag har själv trygg ekonomi och behöver inte oroa mig ett dugg tvärtom men jag har vänner som haft det tufft och svårt en väninna fick anmärkningar på sig nu var det rätt många år sedan men hon fick skuldsanering och tog sig ur det där men betalningsanmärkningen fanns kvar i taxeringskalendern några år för alla att se och sånt kan inte vara roligt att vara med om. Har även sett gamla klasskompisar med anmärkningar en dam som år efter år samma sak hon tar sig aldrig ur vi har ingen kontakt sen vi var barn och hon bor i hyresrätt men hon verkar helt fast för det ser lika ut hela tiden och jag kan inte annat än tänka vart kommer det att ta vägen för henne det är så tragiskt att se man blir verkligen ledsen och tankarna förs tillbaka till när vi var barn och lekte så oskyldigt och idag har hon såna ekonomiska svårigheter vart kommer det att sluta jag kan inte annat än bli ledsen och tänka på den fina tiden vi hade som barn när allt var tryggt för henne och så ser det ut som det gör idag det gör riktigt ont i mig.
Har man inte råd med en soffa eller tv som exempel ta inte lån till ockerräntor låt dig inte frestas av köp nu betala sen det finns så många alternativ idag med second hand mm där man kan få tag på bra saker utan att försätta sig själv i en ekonomisk kris och vänta hellre och spar ihop tills man faktiskt kan betala direkt för det här är grymma fällor som så många tragiskt nog hamnar i och alla tar sig inte ur medan andra gör men det är en riktigt farlig väg att gå och ändå mer i såna här tider som vi lever i nu där många människor hamnar i en desperation där det ena lånet får avlösa det andra för att för stunden lösa men det hänger över dom hela tiden och en ond spiral som dom till sist inte tar sig ur och hamnar i en ekonomisk kollaps.