Foton
Se till att foton ni lägger upp är egna foton eller foton som får användas.
/Maria
- Redigerat 2023-02-01 13:59 av Maria
Ja det är konstigt att folk fortfarande tror att de har rätten att sno andras bilder samt att de tror att google = gratisbilder fastän google enbart är en sökmotor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan tänka mig att om man är van vid andra forum och liknande så är man helt enkelt inte beredd på att iFokus håller fast på regeln kring copyright på ett annat sätt. Missförstå mig rätt, säger inte att iFokus gör nåt fel. Men är man vad vid instagram, twitter, facebook, tumblr, osv, så är man nog också van vid att folk lägger upp bilder på kändisar, från filmer, på artister, etc, både höger och vänster och ingen säger nåt om det.
Nu är jag van vid det men när jag var ny här var det en regel jag inte var van vid så gjorde väl fel några gånger innan det fastnade i skallen. :P
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag har också trott att det var "fritt fram" men numera vet jag att det inte är så och att det kan få trista följder.
/Maria
Jag begriper ö.h.t. inte att folk kan tro att det är fritt fram.
De flesta verkar ha fattat att man inte får sno andras texter - kanske för att det anses som fusk i skolan.
Men de tror att man får sno andras bilder…????
Självklart får man inte sno något som tillhör någon annan.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4: Personligen tycker jag det gör en viss skillnad på vad det är för bilder man lägger upp. Alltså, jag tycker aldrig det är okej att ta en bild från någon privatperson som är väldigt beroende av sin inkomst från den för att överleva. Däremot skäller jag inte ut folk som typ lägger ut en bild på Pluto heller eftersom jag vet att Disney klarar sig och inte går på knäna för det.
Men det är bara vad jag tänker.
(Och sen är det skillnad på om man försöker säga att det är ens egen bild/text och om man antingen lägger ut nåt som folk vet 100% inte är ens eget eller man anger vart det kommer ifrån. Jag ser inte direkt ner på någon som lägger ut några rader från en låt på twitter så länge de inte försöker påstå att det är DERAS ord.)
- Redigerat 2023-02-01 14:21 av Calcifer
#4 Så tänkte inte jag angående bilder när jag var ny på nätet för flera år sedan.
Jag såg att andra la ut bilder och gjorde likadant.
Sedan fick jag klart för mig att det inte var OK.
/Maria
Jag fotar mycket, så för mig är det självklart att mina bilder är mina att fatta beslut om. Och att ingen annan har rätt till mina bilder. Särskilt inte om de försöker tjäna pengar på dem. Men inte annars heller såklart.
Man har ingen rätt vare sig att sno texter eller bilder.
#5 Men det kan bli fett dyrt att sno andras/Disneys bilder…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#7: Jo det kan det såklart bli, men då får man ju stå det kastet själv också. Alltså, om jag tar en bild från en film och lägger ut på twitter och jag hamnar i knipa pga det så är det ju mitt eget fel och jag får stå för de konsekvenser jag får. Det är ju bara jag som drabbas av det, ekonomiskt liksom.
#7 Jag ser det också som självklart numera men när jag var ny och grön så trodde jag faktiskt att bilder som redan låg på nätet kunde kopieras.
/Maria
#0: Jag är väldigt noga med upphovsrätt.☺
Brukar bråka med många i min närhet om upphovsrätten.
Alltid trist.
Själv har jag inte alls gjort nåt fel med bilder som tur är.
- Redigerat 2023-02-01 14:37 av Pilspets
#8 Problemet är ju att när folk snor bilder så signalerar de samtidigt till andra att det skulle vara OK att sno bilder. "Alla andra gör ju det".
#11: Jo sant. För min del spelar det också in vad de används för. Om någon lägger ut en bild på fb med texten åh så bra film eller nåt så är det ju inget de direkt försöker tjäna pengar på. För det tycker jag såklart inte man ska kunna göra. Men gissar på att de stora filmbolagen har större problem än att någon lagt ut en screen shot från deras film. Typ att folk delar själva filmerna illegalt på internet.
#4 Det är nog självklart att man inte stjäl texter för de som är uppväxta med internet men många äldre har inte lärt sig det. Det var ju vanligt att många skrev av saker i böcker förr när de sökte information och det gick bra att lämna in det var ju ingen lärare som satt och lusläste varenda bok för att se om någon tagit en mening. Min man fick lära sig det för ett år sedan då han började plugga igen efter ca 30års uppehåll, han kopierade en del på nätet och satte in i sin upplämningsuppgift även om jag sade att man inte får göra så numera när jag såg att han gjorde det. Han trodde mig inte han trodde att det bara gällde ifall man stal hela texten inte om man tog bitar, , men han fick en varning för att han kopierat från nätet så nu har han lärt sig det. Samma sak gäller nog bilder det tar ett tag innan alla har lärt sig.
#14 Länk är ingen fara. Men man ska inte kopiera/ladda ner en bild eller video och lägga upp på nytt.
#15: om det inte är från tex pixabay eller liknande sajter :)
#16 Nej det är annan femma men det är såna ställen som har gratisbilder. Trodde det var självklart att jag syftade på utan tillstånd
#17: Jo absolut, det förstod jag, men tänkte att alla kanske inte vet det. :)
Nä, faktiskt inte, men nu hoppas jag att ni inte börjar bråka i den här tråden, har läst och skrivit i 3 stycken trådar som blivit rätt bråkiga 😕
Länkar brukar vara helt OK. Men man får inte ta någons bild och använda den som att det vore ens egen.
#19: Nej då, vi bråkar inte! Det tar mer än så för att vi ska börja bråka, vi har varit på iFokus samtidigt i många år så det är ingenting du ska oroa dig för!
Om du tycker det blir jobbigt i någon tråd där de bråkar, med tanke på din ålder, så ta hand om dig och sök dig till bättre trådar! Så du inte hamnar i kläm. För det mesta är iFokus trevligt men det finns trådar och sajter där det kan bli rätt het stämning.
Men "bråk" är inte emot reglerna på de flesta sajterna heller så länge ingen kallar folk för fula ord eller liknande. Nåt att tänka på, kanske. :)
#13 När jag var yngre fanns inte heller internet, men vi fick absolut lära oss i skolan att man aldrig fick skriva av andras texter, utan alltid måste göra om texterna till våra egna.
Du har rätt. Det känns inte som jättebråkig stämning här. Blir lite orolig ibland bara för jag såg en tråd där några skyllde allt på andra och kallade varandra för idioter. 😕
#23: Ser du en sådan tråd finns det några saker du kan göra. Antingen kan du kontakta den som är värd för sajten och visa dem tråden och fråga om den är okej. Eller så kan du anmäla inlägg som bryter mot sajtens regler. Eller så tar du ett steg tillbaka och söker dig till roligare sajter där det inte förekommer lika häftiga diskussioner. :)
Bra tips! Tack! 👍👍👍👍
Var är bilderna? :-)
#26: Vilka bilder?🙂
Ja? Vilka bilder?
Aha. Ett tolkningsfel. Beror på hur du läser det o tolkar. jag trodde det skulle bli en fototråd med en massa bilder.
Läser ni bara rubriken? 😃
/Maria
Ja?
#31 Vad menar du med frågetecken?
/Maria
Du bara: läser ni bara rubriken?
Jag bara: ja (gör ni det)?
#33 Så skrev du inte😃 Du tänkte nog bara det som var inom parentes 😄
/Maria
#34: Ja precis. 😁
Detta med lagen om upphovsrätt har vi diskuterat ett antal gånger. Eftersom många användare här är anonyma, så blir det sajtvärden eller iFokus’ ledning, som får ta ev repressalier. Därför måste vi som är admin för någon sajt alltid hålla koll på att bilder som läggs upp på sajterna är egna eller fria bilder, från tex Pixabay. Google är dock ingen gratis bildbank, utan en sökmotor.
Mulka, varför läser du bara rubrikerna och deltar sedan i diskussionerna?
/Désirée
Va?
#37 Du fick en enkel fråga och svarar med VA?
/Maria
Mulka, du svarade ja, på Marias fråga: ”läser ni bara rubrikerna?” Därför frågade jag dig, varför du deltar i diskussionerna, när du alltså inte läser själva #0, utan bara rubriken.
/Désirée
#39: Jag läser visst texten, och det kan väl inte du veta något om, du är faktiskt inte jag. 🙎🏼♀️
#40 Upprepar igen, du svarade ”ja” på Marias fråga ”läser ni bara rubriken?” Därför frågade jag dig, varför du deltar i diskussionerna, när du bara läser rubrikerna och inte själva inläggen. Så hur är det nu då?
/Désirée
Jag menade: ja (gör ni det)? Jag tänkte bara det som stod i pratbubblan.
Parantesen menar jag, inte pratbubblan.
#43 Så du ställer en motfråga, istället för att svara på frågan? 🧐
/Désirée
- Redigerat 2023-02-08 07:58 av DesK
#42: Ditt ursprungliga svar, men enligt mig även din förklaring, tolkas nog snarare som ett osäkert ”Ja” på frågan Maria ställde i #30. Därav förvirringen och antagandet att du bara läste rubriken, vilket du sedan nekade till i #40.
JAG läser ju rubrikerna så vad skulle jag svara?
Okej…? Jag lämnar den här tråden nu.
#46: Frågan var ”Läser ni bara rubriken?”
Om man svarar med ett ja på den implementerar man att man enbart läser rubriken, då det är det frågan handlar om.
Maria ställde frågan då vissa inte verkade ha läst både rubriken och inlägget. Vilket dock är det du gjort.
Du har inte gjort något fel, det blev bara ett missförstånd mellan dig och andra här i tråden.