Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 143 ggr
Maria
2

A man called Otto

Nu blir det att gå på bio snart igen😉

Tom Hanks brukar ju aldrig göra något dåligt. Snarare tvärtom.

https://www.youtube.com/watch?v=eFYUX9l-m5I

/Maria

Discover what can happen when you let life in. See Tom Hanks as Otto in #AManCalledOtto, in select theaters Christmas and starts everywhere January 13. Websi...
johan
1

Måste vara roligt för Fredrik Backman att hans böcker filmatiseras av superskådisar som Tom Hanks. Väl unnat!

Mvh // Johan

Maria
0

#1 Ja verkligen🙂

/Maria

Maria
4

#1 Bra att du påpekade att det faktiskt är Fredrik Backmans verk.
Mitt inlägg får det att låta som att det är något amerikanskt.

Ibland tar man för givet att alla andra vet vad man själv vet😉

/Maria

Sindri
1

Filmen kanske är jättebra, och jag gillar Tom Hanks jättemycket - men varför måste USA alltid göra egna versioner av "utländska" succéfilmer? Varför kan man inte omfamna andra kulturer? Läsa undertexter?
Att boken och filmen från början är svensk är inget som kommer att betonas i media "over there", antar jag. Hur mycket kredd får Fredrik Backman? Och Lassgård är minst lika bra som Tom Hanks. Många i USA vet så otroligt lite om världen utanför sitt eget land.

Ett utslag av patriotism eller analfabetism? (Att erkänna det senare kunde vara en kritik mot amerikanskt utbildningsväsende)

johan
4

#4: Du kanske kan fråga Lill-babs, Monica Zetterlund, med flera… Dom har ju omfattande erfarenhet av att importera en utländsk succé och översätta till lokala marknader.

Jag har svårt att se problemet. Det är en bra story som nu når ut till en enormt mycket större publik som annars aldrig någonsin sett/läst den.

Och om den blir omtyckt kanske det är en inkörsport för att publiken blir nyfiken på böckerna.

Jag hade ÄLSKAT om t ex Peter Jackson gjort en påkostad ny version av Bröderna Lejonhjärta.

Många filmer som är remakes tycker jag är bättre än originalet, även om jag sett originalen också. T ex Vanilla Sky (remake av spanska Abre los ojos), The Departed (remake av japanska Infernal Affairs), Hunger Games (där grundidén är stöld av en japansk film). Finns fler exempel också.

Mvh // Johan

Sindri
0

#5: Musik är en annan sak, tycker jag, men visst har du rätt på sätt och vis. (Kanske är kul för Backman, inte lika kul för Lassgård.)
Vet att jag lät lite grinig, men när man ideligen får klart för sig vilken otroligt dålig omvärldskunskap många i USA har, så tycker man att det inte vore fel att vidga deras vyer med lite input från andra kulturer.

Många i USA tror att det är hela världen, det är rätt skrämmande vilket ointresse många har för andra länder, andra kulturer. Det normala är att allt amerikaniseras, för att de skall kunna relatera. Det kanske är en anledning till den typ av patriotism som ibland verkar så självbelåten och kan ta sig skrämmande uttryck.

Med det sagt så känner jag en del amerikaner och de är inte alls sådana, men de ser själva med förfäran på de som lever i en lite trång värld.
Och det är en sån anakronism eftersom USA är skapat av en sån mångfald människor från hela världen.

Jag jämför med Australien och Nya Zeeland som är ännu nyare nationer, men som jag inte upplever som så normativt och självbelåtet som USA.

johan
1

Jo jag håller delvis med dig. Har tyckt mer så förut. Men mer och mer börjat tycka att all breddning är bra så att bra konst når fler.

Och handen på hjärtat… hur många filmer som inte är svenska eller engelska tittar du på under ett år?

Jag skulle klassa mig som filmnörd med rätt bred smak, men procentuellt sett är ju filmerna jag ser på språk jag inte kan försvinnande liten del.

Men när jag gör det vill jag ha originalspråk och text. Avskyr dubbning.

Så tacksam över att barnen blev bra på engelska snabbt och lärde sig läsa tidigt så man inte behövde se alla barnfilmer dubbade.

Mvh // Johan

Maria
0

Jag håller med. Dubbning är förfärligt. Då hoppar jag över.
Textat på engelska klarar jag av😉

/Maria

Sindri
0

#7: Men breddning på amerikanskt sätt betyder att amerikanisera. Är det så att "Otto" bor i en svensk småstad?

Jo, jag tittar ofta efter filmer från länder man inte vet så mycket om. Ibland är de jättebra, ibland inte. Men hur som helst får man en inblick i hur människor i andra länder och kulturer bor, pratar, umgås, rör sig och tänker. Det kan vara människor i situationer man absolut inte kan föreställa sig som krig, ockupation, diktatur och andra förtryck, men också människor i situationer man kan känna igen, som sorg, relationer på jobb eller i privatliv, barnuppfostran mm.
Jag läser också mycket gärna romaner från länder jag inte vet så mycket om. Tyvärr är de inte lätta att få tag på, men jag har en del som jag skattar mycket högt.
Litteratur och film är fantastiska medium för att ena människor över alla sorts gränser. Musik också fast på ett helt annat sätt.

Nej, dubbning är gräsligt. Våra barn har alltid avskytt det. Tyvärr nödvändigt när det har gällt alla bra animéfilmer från Japan.

johan
1

#9:

Är det så att "Otto" bor i en svensk småstad?

Det vet jag inte, men från trailern ser det ut som området han bor i är en kopia av området Ove bor i svenska filmen.

Mvh // Johan

Calcifer
1

Jag ser det snarare som att genom att göra en amerikansk remake så uppmuntrar det fler att se svenska versionen efteråt. Kanske t.o.m. läsa boken.

Visst det finns en del filmer där de gör den överamerikansk och tappar själva själen med originalet, men ofta gör de ett rätt bra jobb. Och om jag inte minns fel så brukar det vara så att man märker i streaming statistik att när någon sett den amerikanska versionen så ser de efteråt den svenska. Som de kanske aldrig ens hört talas om tidigare.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

citytjejen
1

Den filmen vill jag definitivt se! Kul att se hur den är i amerikansk tappning och att Tom Hanks är med gör ju inte saken sämre, han är en favorit 🙂

/Christina

Zadeira
0

Vad jag minns är "Låt den rätte komma in" en svensk film som gjordes i amerikans tappning och faktiskt funkade bra. Eller minns jag helt fel?

Kommer absolut se A man called Otto men inte på bio. Svenska filmen är faktiskt riktigt bra.

Calcifer
0

#13: Ja den fick rätt bra recensorer. Och ledde till att många amerikaner såg originalet.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
0

#14 Nu kommer/har den kommit som serie också tydligen så den måste gått bra som film.