DRICK!đ„€
Det ska bli varmt eller extremt varmt idag pÄ mÄnga hÄll sÄ se till att ta hand om er! Drick ordentligt, hÀll gÀrna upp en tillbringare/stor flaska med vatten eller annan vÀtska och se till att ni fÄr i er det ordentligt.
Det kan vara bra att inte bara dricka vanligt vatten utan vÀtskeersÀttning eller liknande.
Se naturligtvis Ă€ven till att folk och djur i er omgivning fĂ„r i sig vĂ€tska och har det sĂ„ bra som möjligt. â€ïž
Det Àr Àven hög eller extremt hög brandrisk pÄ mÄnga stÀllen, tÀnk er för nÀr det gÀller eld! (Dock Àr vÀl grillning och eldande inte sÄ lockande idag men det rÀcker med en gnista eller en fimp för att leda till en katastrof.)
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
LĂ€mna vĂ€tskeersĂ€ttning till dom som verkligen behöver den. Det har sagts att det finns risk att den tar slut, dĂ€rför Ă€r det extraviktigt att friska vuxna mĂ€nniskor inte köper vĂ€tskeersĂ€ttning. Vi klarar oss bra med att dricka vatten och andra drycker. Ayran Ă€r gott och lĂ€tt att göra sjĂ€lv, spĂ€d naturell, syrlig yoghurt med vatten och blanda i lite salt och finriv lite gurka, blanda och njut. Detta Ă€r f ö en trevlig mĂ„ltidsdryck Ă„ret om đ
/Désirée
#0 Bra uppmaning
#1 HÄller med. Köp ingen vÀtskeersÀttning i onödan. Man kan göra ersÀttning sjÀlv.
/Maria
NÄgra korn havssalt dÄ och dÄ Àr ocksÄ bra. Det Àr mycket salt vi förlorar nÀr vi svettas och dricker vi bara vatten fÄr vi saltunderskott i blodet. Om man kÀnner sig yr och illamÄende i vÀrmen Àr det ofta saltbrist.
Jag kom nyligen hem frÄn Italien och vi hade mellan 35-38 dagtid, det funkade jÀttebra med vatten och salt. Jag har alltid en liten burk med saltflingor i vÀskan.
Citron och gurka lÀskar ocksÄ bra. Konstigt nog Àven varma drycker. En favorit hos mig Àr te pÄ basilika med lite citron i. Det kan man dricka kallt ocksÄ, men magen gillar inte för kallt.

Gör egen vÀtskeersÀttning och blötmatssoppa till hunden och katten.
Hunden fÄr Àven hundisglass.
Stolt Àgare till tre La permer
Att doppa olika melonbitar och ananas i havssalt Ă€r jĂ€ttegottđ
/Maria

Lika mycket behöver man kanske pĂ„minna om att inte dricka för mycket vatten. För de flesta vuxna friska Ă€r det bĂ€ttre att reglera vĂ€tskeintaget genom att hĂ„lla koll pĂ„ hur mycket man kissar. Kissar man ljusgult och regelbundet fĂ„r man i sig tillrĂ€ckligt med vĂ€tska. ĂvervĂ€tskning ger liknande symptom som vĂ€tskebrist, alltsĂ„ huvudvĂ€rk, illamĂ„ende och yrsel. Vissa dricker dĂ„ mer vatten bara för att de tror att de lider av vĂ€tskebrist.
https://ki.se/forskning/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten
Jag fÄr inte dricka för mycket enligt vÄrden. PÄ vintern Àr det lÀtt att dricka lagom, men nu Àr det svÄrt nÀr det Àr sÄ varmt.
Mvh
Mig
NÀr jag jobbat pÄ festivaler nÀr jag var yngre sÄ delade man ut chips och vatten för att man Àven skulle fÄ i sig lite salt. Att bara dricka vatten tar tydligen inte upp elektrolyter pÄ samma sÀtt.
SÄ det Àr min go to, vatten, chips och sÄ svala platser som möjligt. Hundarna och jag kÀkar bÄda vattenmelon. Hur kisse gör vette tusan, men vi tillsÀtter extra vatten i blömaten.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#8 Vattenmelonbitar doppade i lite flingsalt Àr jÀttegott.
/Maria
à h, mÄste testa!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#6: Det Àr dÀrför man skall ta lite salt dÄ och dÄ.
Jag anvÀnder en del vaniljpuver och lÀgger man lite saltflingor i en tom burk sÄ smakar saltet vanilj och det Àr jÀttegott.
Dricker alltid mycket vatten men ocksÄ te. Ska snart ta en kopp te med lite brunch och slÀnga pÄ örtsalt pÄ mackan.
Bevies fÄr grönt dÀr jag lÄter lite vatten vara kvar efter sköljning och han fÄr uppblött pellets, givetvis friskt vatten flera gÄnger om dagen.
Just nu mÄr han bra dock och har massvis med svala stÀllen att sky undan till.
#8 TĂ€nker ta vĂ€rmen som ett tillfĂ€lle att Ă€ta chips utan dĂ„ligt samvete đ
"I'm too old for this shit."
Jag Àr jÀttedÄlig pÄ att dricka - fÄr i mig max 1 liter vatten pÄ en dag :(
Djuren byter jag vatten flera gÄnger per dag sÄ det alltid Àr nytt frÀscht vatten.
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
#6 Bra lÀnk!
Intressant att man kan ha svÄrt att kÀnna törst, tycker jag ofta Àr det. Kanske beror pÄ att jag gÀrna andas med munnen och dÄ blir torr?
Vet inte.
Men Àr vÀl i alla hÀndelser bra att uppmana folk att tÀnka pÄ hur mycket vÀtska de fÄr i sig nÀr det Àr ovanligt varmt. Tror man kanske förvÀntar sig att "om jag behövde dricka skulle jag kÀnna mig törstig" men verkar ju inte funka sÄ. SÀrskilt dÄ för barn och Àldre.
#13 Det gör vi rÀtt i!
Jag dricker snarare för mycket (oavsett vÀder) och mÄste tÀnka pÄ att fylla pÄ med salt och mineraler samtidigt. Dricker man bara en massa vÀtska kan man fÄ brist pÄ just salter och mineraler. VÀtskeersÀttning Àr ocksÄ bra om man dricker vÀldigt mycket vatten, men som sagt tÀnk pÄ de som verkligen behöver den.
En tanke: man kan ju blanda egen vÀtskeersÀttning och dÄ har man bÄde socker och salt. NÄn som vet vad sockret har för funktion?
#18 Nu kan jag ha helt fel för mig, men min lÀkare pÄtalade nÀr jag fick diabetediagnos i vÄras att vÀrme kan pÄverka blodsockret. MÄnga Àter dessutom sÀmre under vÀrmebölja. SÄ kan det vara nÄgot med att hÄlla blodsocker uppe eller liknande?
#19 Ja, sÄ kan det ju vara. TÀnkte ocksÄ om det hade nÄn fysiologisk förklaring typ att sockret hjÀlper kroppen ta upp mineraler eller om det rentav bara Àr för smakens skull.
Det finns en felaktig uppfattning om att vi mÄste tillföra socker till kroppen, men levern tillverkar glukos sjÀlv.
Jag klarar inte varken socker eller de flesta kolhydrater, och det gÄr utmÀrkt utan socker.
Jag har t o m varit inlagd pÄ sjukhus och fÄtt dropp med bara salt.

Jag gissar pÄ att sockret Àr gör att det inte ska smaka saltvatten.

Jag gör egen vÀtskeerÀttning och smakar upp den med svartvinbÀrssaft som Àr helt osötad.