Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 268 ggr
Soligajag1
2

Bordsfläkten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan ,
Nu plockade jag fram min bordsfläkt , så varmt här , 25 + nu , 🌞 pust . .

Har ni fläkt när det är för varmt ?

HH 🙂

Maria
2

Japp har både bordsfläkt och golvfläkt. Har inte behövt använda någon ännu i år.

/Maria

Scorpio97
3

Jag har flera, men tycker inte det hjälper så mycket med bara fläkt. Även om luften rör sig så är ju luften ändå varm.
Men jag är ju väldigt värmekänslig så för mig har det varit för varmt senaste veckorna redan. Borde nog skaffa en AC istället :)

//Jessie

MonicaLagerquist
2

Har ingen fläkt men har öppnat korsdrag

Stolt ägare till tre La permer

Maria
6

#0 Akta dig för att använda den fläkten med avseende på skarvningen i sladden. Visade bilden för min man som bara skakade på huvudet.
Låt någon elektriker titta över den eller köp en ny.

/Maria

citytjejen
1

Vi har AC i sovrummet och har precis slagit på den. Under varma somrar har vi den på nästan konstant därinne och då med fönstret stängt och dörren stängd. Funkar utmärkt att sova med ACn på också, ljudet är sövande på nåt vis😊

/Christina

Fridaaaa
2

Sambon har

Jag har problem att få svalt om nätterna. Jag kan inte sova med fläkt på
Hade velat ha AC men har inte möjlighet att "få ut" värmluften någonstanns

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Syntium
1

Fläkt funkar men skulle föredra AC. På dagarna är det svårt med fläkt, blir torr i ögonen direkt. På natten funkar det ju, om inte huden vägrar bli blåst på 🙄

"I'm too old for this shit."

flocken
1

Nix.
Klarar inte av någon typ av drag på huden. Inte ens i bilen. Det gör ont. Vi har en takfläkt och öppna fönster

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sindri
1

Nej, fläktar och AC är inget för mig. Blir sjuk på direkten.
Likaväl som man lägger varmvattenflaskor i sängen borde man kunna lägga kallvattenflaskor?
Kan inte någon konstruera en vattenburen värme som kan göras kall på sommaren. Borde passa försträffligt till bergvärme så man kan leda tillbaka lite värme till berget.

• Redigerat 2022-06-23 23:46 av Sindri
Tarotstollan
1

Ja, den står redo att jobba hårt när det blir för varmt inne.
Eftersom nätterna fortfarande är ganska så kyliga så har inte huset blivit uppvärmt ännu och det gör att det inte är så varmt inne ännu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
0

#4:

Tack !
Såg det nu , ska ta bort den , eller be någon laga den. 😊

HH 🙂

Scorpio97
3

#9 Jag har sovit med frysta kylklampar i sängen ett par gånger och det kyler litegrann åtminstone. Lindar in kylklamparna i typ en handduk så jag inte har is direkt mot huden. Men det kyler ju inte rummet utan bara precis där man har kylklampen
Har även testat att ha en blöt handduk över mig, men tycker effekten av det blir väldigt kort. Den värms upp för fort. Gissar att jag skulle tycka lika om kallvattenflaskor, åtminstone i mindre storlek

//Jessie

Syntium
3

#12 Testade att ha isklampar en stund i sängen innan jag lade mig men det räckte ju ungefär 2.5 minuter. Men att ha dom när man ligger i sängen som du skulle nog kunna funka för mig.

Har morgonsol på mitt sovrum men mörka gardiner som alltid är fördragna och en vädringslucka öppen. Stänger dörren till sovrummet om dagarna så det är i alla fall mindre varmt än resten av lägenheten.

"I'm too old for this shit."

sp0ngeb0b
0

Vi har två riktigt bra bordsfläktar för att kunna cirkulera luften ordentligt och svalka oss på sommaren. Både jag och sambon avskyr värme plus att vi har värmekänsliga husdjur så för oss är det viktigt att både kunna svalka oss och att kunna få till en effektiv vädring när det är svalare ute än inne. Vi undviker dock AC främst av miljöskäl.

Maria
0

#11 Jättebra. Jag blev riktigt orolig😉

/Maria

CasaRamon
0

Jag tog precis fram golvfläkten. Även om den bara rör runt luften, så upplever man att luften är svalare, trots oförändrad temperatur.

Zadeira
0

Jag kan ha fläkten på korta stunder i taget, annars blir jag iskall på huden och får mer smärta (fibromyalgi). Men har fläkt i korta stunder åt gången. Eller ja, nu med elpriset vet jag inte om jag vill ta fram fläkten alls.

Soligajag1
1

#13:
Låter härligt!!!

Isklumpar , ska jag prova en dag!
När jag sitter ute i lekparken och solar då brukar jag ta en hink med vatten , sen ha i isbitar , Så skönt att doppa fötterna i . .

HH 🙂

RackarFia
1

Vi har en stor "vanlig" golvfläkt i stora rummet (öppen planlösning så vardagsrum + kök) och en pelarfläkt i sovrummet. Hade inte kunnat sova utan att ha pelarfläkten igång en stund innan jag lägger mig.

/Fia ☁️

[EM_L]
1

Nej vi har inga fläktar eller AC. Däremot så om vi öppnar fönstret i bla pappas sovrum, vardagsrummet och i mitt rum så blir det ett skönt drag som blir en naturlig fläkt oavsett temperatur ute. Sedan lyser inte solen in i lägenheten heller så det är alltid svalt i lägenheten.

Lona
0

Såna där "bäddflaskor" som man brukar hälla varmvatten i funkar utmärkt även med kallvatten. Jag brukar dessutom lägga in dem en liten stund i frysen men de kan ju inte ligga där för länge, då spricker de.
Annars är ett hett (eller snarare svalt!) tips en kyldyna för hundar! Nu vet jag inte om just den jag länkade till är bra men de finns i olika storlekar och prisklasser, till exempel på Ullared.
Inte så skön att ha direkt mot huden men under lakanet eller något annat tunt - helt suveränt! 😀👍
När den inte är sval längre så släng ner den på golvet så "laddar den sig själv" och kan användas igen utan att kylas med tex vatten eller i kyl/frys.

(Sen är det kanske inte så jättesmart att ha två hundar i sängen men det är ju så mysigt!🥰)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

En oerhört mångsidig kyldyna som kan användas till dig, hunden och laptopen. Dynan ger ifrån sig kyla när den utsätts för tryck vilket gör att du alltid kan använda den, ta med den och förvara den. Den plastiga ytan rengörs mycket enkelt med en fuktig trasa. Ta hand om din kompis på varma dagar!
Lona
2

För att svara på frågan så har jag ingen fläkt, jag lämnade den hos mitt ex. Men efter 32 graders värme utanför så är det 20 grader som varmast här inne. Det har sina fördelar med att bo i en "källare" med tjocka stenväggar och med fönster som vetter mot norr!
Har haft dörren öppen hela dagen och den får nog stå så i natt med. Inget främmande folk här i helgen så risken för en oönskad påhälsning är minimal.

Edit: Precis när jag postade inlägget så kom det en oönskad gäst. Grannens katt dök upp i dörren men insåg rätt snabbt att det är här hundarna bor. Han får väl vara ursäktad att han smyger omkring, han håller både möss och råttor borta.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2022-06-24 21:36 av Lona
Tarotstollan
2

#21. Vilken bra idé!👍
Jag skall på hundutställning nästa helg och då kan jag ju passa på att köpa en kyl dyna att ha i sängen eller i örngottet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
1

Fläkt funkar perfekt!