Kroppsmode då och nu
När jag växte upp (född 1962) så var stor rumpa något man var livrädd för. Man kunde fråga någon kompis - Ser min rumpa tjock ut i dessa jeansen?
Idag ska man ha stooor stjärt😉
Läppstift var något som bara gamla tanter använde. Läppglans däremot var ok. T.om vaselin för att få glans på läpparna.
Ögonbrynen skulle helst vara tunna och målade ögonbryn var också tantigt.
Jag är så fascinerad över hur allt ändras över tid.
Har ni något särskilt ni tänker på som radikalt har ändrats under er livstid?
/Maria
- Redigerat 2022-05-20 07:16 av Maria
Jag tycker att det är förfärligt med alla dessa märkliga sjönhetsoperationer, tycker inte att det är snyggt med dessa enorma putmunnarna mm, likaså tatueringshysterin tycker jag är besynnerlig.
/Désirée
Jag tycker också att mycket är märkligt.
Tatueringar är jag mer van vid då alla män i min familj varit tatuerade. Farfar född 1896 hade sjömanstatueringar. Min pappa, svärfar, bror, son och min man.
De har/hade däremot inte så många utan några på armar och bröst.
Sonens tatueringar kan lätt döljas med en skjorta.
/Maria
Någon, eller några tatueringar är väl okej, jag tänker mer på dom som formligen täcker stora delar av kroppen med tatueringar. En annan sak som jag tycker är underlig, det är alla killar/män som rakar bort en del av håret på huvudet, det leder alltid mina tankar till gammaldags pottklippning.
/Désirée
Jag själv har märkt att mode och skönhet går ner i åldrarna så att jag ser 9-10 åringar som bär snyggare kläder och ska vara så snygga och vuxna. Även smink har gått ner i åldrarna och har sett vissa 10-åringar som bär det…
Känns som om barn glömmer att vara barn lite grann och många klädesföretag säljer de dära snygga kläderna som man egentligen kanske börjar att bära när man är 14 och uppåt eller liknande. Verkligen inte när man är så ung och ska bära kläder som inte blir gråt över när man smutsar ner de vid lekar osv.
Jag tycker att putmunnar ser både groteskt och en aning komiskt ut men hur kan man betala för det?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Med putmunnar menar ni väl de som opererat, va? Finns ju människor som är födda med större läppar 😅
Är född på 70-talet och när jag var i tonåren och tidiga 20-årsåldern var det stora bröst som gällde men rumpan fick inte vara stor😁 Jag försökte lösa "problemet" med vadderad bh och det känns ganska harmlöst nu jämfört med fyllda läppar, botox och annat som många använder.
/Christina
#6 Ja, självklart menar jag dom som opererar sig till putmun.
/Désirée
#6: Givetvis. Men det brukar märkas rätt så tydligt vem som naturligt har större läppar och vem som inte har det. Iallafall så tycker jag så!
#8: Aha på så vis 🙂
#9: Jag har fått frågan en gång "var" jag "gjort mina läppar" 😂 Var dock över nätet så kanske var ett troll
#10 Jasså minsann 😂 Tycker själv de ser naturliga ut om jag tittar på din Instagram.
Men jag har fått liknande "Var har du gjort dina fransar?" och så har jag inte ens mascara. Mina ögonfransar är naturligt långa och mörka 😂
Juste! Jag har märkt att det med långa, jätte långa och pyntade naglar har blivit poppis. Själv tycker jag inte det är någon vidare snyggt… speciellt när de blir för långa. Såg också någon 11-åring med tok för långa.
Jag är född 1965 och jag tycker att det finns fler "stilar" idag att välja på än när jag växte upp. Jag minns än idag när jag i början på 70-talet såg en jämnårig kille som hade stuprörsbyxor! Jag tyckte så synd (!) om honom och tänkte att så illa skulle väl ändå ingen behöva ha det! Jag själv var verkligen ingen modeslav, men hade utsvängda byxor som alla andra i min omgivning som var yngre än morfar/mormor-generationen.
I slutet på 70-talet blev jag punkare och DET var verkligen en utmaning på den tiden eftersom svart (opraktiskt nog!) var väldigt omodernt. Det gick nästan inte att hitta något som var nytt och svart i klädväg, så vi köpte på second hand och färgade. Frisören min kompis gick till visste inte vad hon menade när hon sa att hon ville ha en punkig, kort, spretig frisyr som skulle "stå upp", så vi klippte oss själva istället. Hårprodukterna som fanns att välja på var läggningsvätska och tanthårspray (som stank tantparfym) och egengjort sockervatten. Hårfärgning användes bara av tanter, så mina klasskamrater blev förfärade när jag hade färgat håret svart första gången. De frågade om jag inte var rädd att håret skulle lossna.. Min kompis använde dock veteperoxid för att bli blond och fick frätskador i pannan!
Idag är utbudet så mycket större oavsett vilken stil man föredrar. Acceptansen av olika stilar är större och framförallt FINNS det fler relativt vanliga stilar än när jag var 14 år. Vill man väcka uppmärksamhet är det betydligt svårare idag.
Sajtvärd Katter iFokus
#11: Hahaha vad bra 😂 Var rädd att jag såg grotesk ut som alla opererade "putmunnar"! 🤪
Hmmm för min del…
Jag minns en tid när man plockade ögonbrynen smala och tunna. Sedan fyllde man i dem lagom och de skulle vara clean. Nu känns det nästan som att man vill ha buskiga ögonbryn (!!) Tycker det blir så konstigt när det går för mycket åt det ena eller det andra hållet haha.
#13 Jo jag hänger aldrig med i trend svängarna så jag bara kör lugnt på i mina egna takter och trender 🤪
#5: Jag kallar dessa Botox-läppar för anknäbb. Gräsligt fult.
Jag undrar om killar tycker det är fint?
/Maria
- Redigerat 2022-05-21 15:22 av Maria
Och jag undrar hur de med "anknäbb" och de som har större delen av kroppen täckt med tatueringar kommer att se ut när de blir gamla och rynkiga?
#16 Det finns det säkert, men överdrivna läppförstoringar är ju bara snyggt enligt någon märklig amerikansk idealmall där kvinnor ska vara jättekvinnliga och män ska vara jättemanliga… För många andra ser uppenbara läppförstoringar bara billigt och korkat ut.
Sajtvärd Katter iFokus
#8: det är "fyllning" som sprutas in i läpparna så att det blir en ankmun
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#18: ankor är fina i ankläppar - svårt att förstå att det kan anses snyggt på andra.
Jag har pratat med mina killar om detta och ingen av dom gillar anknäbb. Tatueringar i måttlig mängd tycker dom är okej. En av dom har dolt fula ärr efter tortyr med tatuering.
/Désirée
Killar jag känner tycker inte alls om putläppar och förstorade läppar som inte är naturligt. De tillochmed föredrar när tjejer inte har smink överhuvudtaget mer än kanske lite ögonskugga och eyeliner… 😀
#0: Jag får erkänna och säga att jag som 18-åring fortfarande använder Vaselin som ett slags läppglans. De andra ser ej inte tillräckligt naturliga ut eller så ogillar mina läppar det.
Är det någon som har en förklaring till hur det kan ha blivit populärt med de fula ankläpparna?
#24: Jag gissar på att det handlar om att stora naturliga läppar är fint men inte alla passar i det
#25: stora läppar blir lätt lika ankors läppar 😋
#25 Men varför är det en relativt "ny åkomma"?
/Maria
Lite om Duckfäjs:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#27: Det var väl inte lika vanligt med plastikoperationer förr, eller?
#26: japp 😅 Ironiskt att det blivit så poppis, jag fick ofta höra från de andra barnen att jag hade fiskläppar när jag var liten så jag skämdes över dem under en stor del av mitt liv
#29 Jag tänker bara på när jag var ung. Då använde vi inte ens läppstift men det kanske var olika var man bodde och vilka vänner man hade. Läppglans kanske men att läpparnas storlek hade betydelse kan jag inte minnas.
/Maria
#30: Som jag uppfatttar det så inspireras trender lite av andra kulturer och med globaliseringen och dagens mångkulturella media så får ju människor med annorlunda utseende lite mer exposure 🙂 Det är min gissning i alla fall
#30 Så kan det vara.
/Maria
Denna tråd blev väldigt användbar för min uppgift om kroppsideal och normer. Om någon annan har något att tilläga om de ideal som finns idag så är ju det toppen då jag själv tycker att det är viktigt att man diskuterar om sådana här saker.
#31: jag har tänkt att ankläppar är inspirerande av porrindustrin och förvånats över detta!
Man blir glad när man tittar i modekataloger och ser då flera modeller med "normal" kropp. Med mage och lår. Och inte bara dessa pinnsmala kroppar som man bara såg förr. Kläder på magra kroppar ger ju inte rättvisa till kläderna.
#35 Tycker ändå att många kataloger eller att modeller på nätet för kläder är jättesmala osv. Men man börjar att se förändringar!
#17 Jag har rätt mycket tatueringar och min tanke är såhär. Det lär ju roa personalen på ålderdomshemmet att bläddra genom mina rynkor som en bilderbok sedan ;)
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell