Alkohol
Hur har ni det med alkohol? Dricker ni mycket eller ingenting alls? Eller lagom kanske đ
/Maria
- Redigerat 2022-01-06 12:20 av Maria
Dricker inte alkohol
Kan smaka pÄ nÄgon cider eller liknande, men annars dricker jag inte.
Glad att sambon nÀstan aldrig dricker heller
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Jag hade stora problem med alkohol som yngre. Sökte hjÀlp o var helt nykter i 10 Är.
Nu kan jag ta nÄgon cider, nÄgot glas vin ibland.
Men vet mina grÀnser.
Har inga problem att ta ett glas vin nÀr jag lagar mat, trÀffa vÀnner o ta ett glas.
Men det blir inte ofta.
âŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠ..
SajtvÀrd sÀllskapskaniner och hÀst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag kunde festa till det ordentligt nÀr jag var lite yngre. Under nÄgot Är var det nog nÀstan varje helg. Nu Àr jag inte sÄ intresserad av det lÀngre, tycker det Àr dyrt, ohÀlsosamt och ovÀrt med efterföljande bakisdag, dÀremot tycker jag att vissa sorters öl och GT Àr jÀvligt gott och det dricker jag gÀrna nÄgot glas av bara av den anledningen. Inte jÀtteofta, kanske max nÄgot/nÄgra glas i mÄnaden i genomsnitt. Ibland gÄr det flera mÄnader utan att jag dricker en droppe, ibland blir det flera glas i veckan. Beror vÀl mest pÄ om jag har det hemma eller ej :) men jag dricker i princip aldrig för att bli full lÀngre.
Varken jag eller min man dricker pga mediciner. Ingen av oss har druckit pÄ drygt 3 Är. KÀnns trÄkigt ibland, framförallt nÀr andra i ett sÀllskap dricker.
#4 Varför skulle det vara trÄkigt för att andra dricker?
Behöver man dricka för att ha roligt, sÄ ja dÄ Àr nÄgot knas.
Med Äldern tÄl jag mindre och mindre alkohol och jag avskyr att kÀnna mig pÄverkad av nÄgot. Till helg- eller högtidsmiddagar blir det 1 max 2 glas. TyvÀrr för jag tycker vin Àr en utmÀrkt krydda till maten. Och jag Àlskar verkligen cava och champagne.
Roliga drinkar Àr ett minne blott, men jag bryr mig inte sÄ mycket.
Eftersom jag har fyra barn och har ammat alla lÀnge sÄ har det varit lÄnga perioder helt utan alkohol, och eftersom vi bot i förort sÄ blir det ibland bil nÀr vi skall bort. Jag har inga problem med det.
Har suttit pÄ krÀftskivor med bubbelvatten i snapsglaset och sjungit lika mycket som alla andra. Det Àr trÄkigt att det Àr sÄ ont om alternativa drycker som inte Àr sÄ söta. PÄ senare tid har det tydligen kommit rÀtt bra alkoholfria viner, har testat för lÀnge sedan och tyckte de var för söta.
Det finns dÀremot vÀldigt god alkoholfri öl, vi har alltid flera sorter hemma i beredskap.
#4 Om folk dricker sÄ de blir berusade förstÄr jag att det blir trist, men annars finns det ju annat att skÄla i. Om inte era vÀrdar Àr sÄ omtÀnksamma sÄ tycker jag det Àr helt ok att ni tar med er egna drycker. Och skÄla i vackra glas kan man göra med vad som helst.
#5 Det Àr inte trÄkigt att andra dricker, utan att inte kunna dricka ihop med dem. Jag tycker att det Àr trevligt att dricka ihop med andra ibland. DÄ Àr det trÄkigt att inte kunna dricka om man vill det tycker jag. Sen sa jag aldrig att det inte gÄr att ha roligt utan att dricka, jag fattar inte var du fick det ifrÄn. Och sÄ tycker jag att jag har rÀtt till min Äsikt, alla mÄste inte tycka som du.
#6 Jag tycker att det kan vara trĂ„kigt att sjĂ€lv inte kunna dricka alkohol ibland, jag hade gĂ€rna gjort det nĂ„gon gĂ„ng om jag hade kunnat, och dĂ„ Ă€r det synd att det inte gĂ„r. Men nĂ€r vi Ă€r gĂ€ster hos nĂ„gon fĂ„r vi sĂ„klart alltid andra alternativ. Det finns som du sĂ€ger alkoholfritt vin och öl ocksĂ„. Det Ă€r inte det det handlar om, utan bara att det hade varit roligt att fĂ„ ta ett glas med nĂ„gon alkoholhaltig dryck nĂ„gon gĂ„ng med andra. Jag avstĂ„r inte frĂ„n att dricka för att jag inte vill dricka liksom đ
#7 Finns goda alkoholfria drinkar :)
Det kunde tolkas sÄ, pÄ sÀtt du skrev, dÀrav att jag skrev sÄ, för det Àr sÄ det var lite formulerat :)
#8 Okej, dĂ„ förstĂ„r jag hur du missuppfattade. Ja, det finns alkoholfria drinkar ocksĂ„, men som sagt var det inte det det handlade om đ
#7: Ok, jag fattar! Ja, dÄ Àr det ju svÄrt. Jag har en anhörig som medicinerar och hon kan skippa sin medicin en dag om hon vill festa, men förstÄr om det inte funkar för dig/er.
#9 FörstÄr bara inte vad som Àr trÄkigt att inte kunna dricka?
Om det nu inte handlar om att "ha roligt"? Eftersom smaken kan bli densamma utan alkohol? KĂ€nns inte logiskt.
#10 Ja precis. Jag tar medicin en gÄng i veckan som pÄverkar levern sÄ det gÄr inte att hoppa över doser. Annars Àr det ett jÀttesmart sÀtt!
#11 Det Àr nog svÄrt att förklara för nÄgon som inte dricker kÀnner jag. Jag har förklarat vad jag menade, sÄ jag lÄter det stanna dÀr.
Jag dricker aldrig alkohol lÀngre. Slutade för typ 2-3 Är sedan eller nÄt sÄnt. (DÄ drack jag pÄ fester eller pÄ krogen, och ibland pÄ helger, men ÀndÄ sÀllan.)
Ok, jag kan vÀl smaka, nÄgon gÄng nu ocksÄ. VÀÀÀÀldigt sÀllan typ pÄ restaurang eller hemma hos nÄgon.
Men jag vill helst inte dricka alkohol alls. :)Köper aldrig alkohol hem till mig sjÀlv nuförtiden.
#12: Ja, levern skall man var rÀdd om, den Àr sÄ viktig.

Dricker gÀrna vin till maten.Tar gÀrna en liten wirre nÀr andan faller pÄ.
Mannen brygger eget vÀldigt gott öl som vi dricker nÀr vi ser pÄ handboll eller fotboll pÄ TV.
Stolt Àgare till tre La permer
Jag tar gÀrna nÄtt glas vin till maten pÄ en helg kombinerar man rÀtt förhöjer maten och vinet varann. Men jag har aldrig förstÄtt det dÀr med att hÀlla i sig glas efter glas och sedan kallar det för att de har haft kul och att man festat. Jag tycker det Àr roligare ifall man minns festen och man Àr pigg och alert dagen efter.
Nej, minderĂ„rig sÄÄÄâš
Dricker aldrig sĂ„ att jag bli full eller onykter. Mannen och jag brukar dricka 1-2 glas vin var till middagen pĂ„ fredagar och lördagar. PĂ„ fredagar tar vi oftast ocksĂ„ en varsin gin och tonic innan maten. Drack mer nĂ€r jag var yngre men nu gillar jag inte kĂ€nslan av att vara onykter plus att baksmĂ€llorna numer inte Ă€r nĂ„digađŹ Har dessutom IBS och dĂ„ mĂ„r magen verkligen inte bra av större mĂ€ngder alkohol.
/Christina
Jag har aldrig festat eller druckit för att bli full och jag gillar inte bli pÄverkad. Jag tror det beror bÄde pÄ hur jag Àr som person (kontrollbehov..) men ocksÄ pÄ att min pappa var alkoholist. SÄ jag har en del dÄliga minnen av honom och hans dryckeskompisar, och har alltid haft risken att sjÀlv bli beroende i bakhuvudet. Det har gjort att jag inte ser det roliga i att bli full och att jag gör vissa val gÀllande alkohol (tex att aldrig dricka för att lindra stress eller Ängest). Jag har inget emot att umgÄs med folk som dricker sÄ lÀnge det accepteras om jag inte vill men jag brukar gÄ innan folk blir riktigt fulla för dÄ tycker jag sÀllan det Àr roligt.
Jag undviker dock inte alkohol helt. Jag uppskattar ibland 1-2 glas vin eller en drink, speciellt till mat. RÀtt kombination gör bÄde drycken och maten bÀttre. I snitt blir det kanske en gÄng varje till varannan mÄnad. Jag anvÀnder Àven alkohol i matlagning.
Innan jag fick diabetes köpte jag oftare alkoholfritt vin. Det finns oftast i matbutik vilket jag tycker Àr mer praktiskt och jag kÀnde inte sÄ stor skillnad i smak. Men tyvÀrr har alkoholfria viner högre sockerhalt vilket jag vill undvika numera. Cider och liknande har jag ocksÄ undvikit pga sockret men ser nu att det finns nÄgra sorter eller Ätminstone liknande drycker med lÄg sockerhalt.
//Jessie

Jag kan absolut kÀnna igen att det ibland Àr trÄkigt att inte ta ett glas. Om man dÄ tror att det handlar enbart om att "ha roligt", som nÀr man var 17 och den enda nyktra pÄ en fest, sÄ tÀnker jag att det enda syfte man sjÀlv ser med alkohol Àr fylla, och sÄ Àr det ju inte.
Till att börja med, jag dricker sjÀlv otroligt sÀllan. Om nÄgon behöver köra Àr det alltid jag som anmÀler mig. Jag avskyr att kÀnna mig onykter. DÀrtill avskyr jag smaken av sprit. DÀremot Àr jag intresserad av vin och öl. Jag tycker det Àr jÀttespÀnnande med olika sorters vin, gÀrna i kombination med mat och hur vi uppfattar smakerna. Jag, min man och vÄra vÀnner sÀtter oss gÀrna och Àter noga utvald mat, med noga utvald dryck och testar och smakar. Vi turas om att köpa frÄn olika gÄrdar, olika druvor, regioner och lÀnder nÀr det gÀller vin, och olika mikrobryggerier för öl. Att dÄ vara den som inte dricker kan kÀnnas trÄkigt. Det Àr ingen som Àr speciellt intresserad av smaknyanserna i min cola. Som jÀmförelse, du Àr bjuden pÄ en fin 5-rÀtters middag med vÀnner, men omstÀndigheter gör att du fÄr Àta korv med bröd. Visst, du kanske hellre Àter korv, men du kommer troligtvis bli lite exkluderad nÀr de andra pratar om hummersoppan, eller svamprisotton eller vad det nu dukas fram. Ingen Àr nog jÀtteintresserad av din korv med bröd, och du har inte sÄ mycket att tillföra nÀr det kommer till den mat de andra Àter. Det kÀnns lite trÄkigt, liksom det kÀnns lite trÄkigt att inte kunna diskutera ett nytt vin, eller en ny ölsort. Fylla Àr inte syftet, smakupplevelsen Àr syftet, diskussionen kring smakupplevelsen Àr syftet
Om det köps nÄgot extra spÀnnande förekommer det att jag smakar och spottar, exempelvis nÀr jag var gravid, för jag tycker verkligen att det Àr spÀnnande med smakerna!
Hemma köper vi vin och tar ett glas kanske 4-5 ggr om Äret. Jag köper hellre en champagne, medan min man Àr extra förtjust i röda, kryddiga och strÀva viner. Oavsett sÀtter vi oss gÀrna och pratar om vinet, om vad det smakar, vad vi anar och vad det skulle passa till. Det Àr inte dricka för att dricka, utan för att det Àr ett gemensamt intresse som vi kan enas kring.
Men visst, ser man bara alkohol som en vÀg till fylla sÄ Àr det kanske svÄrt att se att ett glas vin kan vara annat Àr bara en transportstrÀcka in i dimman.
Som kuriosa, vi gör ibland samma med specialjulmust och liknande alkoholfria drycker. Det Àr spÀnnande med smaker!
Förr om Ären kunde jag ta nÄgot glas till maten nÄgon gÄng men aldrig bara dricka för drickandets skull. Jag gillar smaken men inte att bli pÄverkad.
PÄ nyÄrsfester kunde jag ta 2-3 glas vin till mat och kanske ett glas champagne om det bjöds men aldrig mer.
Jag brukade köra med 1 glas vin + 1 glas vatten, pÄ det viset blev det aldrig för mycket och jag slapp huvudvÀrk dagen efter, att jag var trött Àr ju en annan sak.
Numera blir det mycket mindre av det mesta, har druckit œ glas vin till en middag under dessa 10 mĂ„nader sen jag fick diabetes.
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
Det Ă€r gott med ett glas vin till maten pĂ„ fredag och lördag đČđ„Łđ„đ·
Aggeelin / medarbetare pÄ Livskvalitet
#12: Jag hÄller med dig. Finns tillfÀllen nÀr jag tycker det Àr trÄkigt att vara nykter. Det betyder inte att jag inte kan ha kul utan alkohol, eller att jag mÄste ha alkohol hela tiden. Det Àr sÀllan jag dricker överhuvudtaget och oftast nÀr jag umgÄs med vÀnner Àr vi alla nyktra. Men nÀr man har druckit blir det ju lite en annan sorts kul, men det Àr svÄrt att förklara, det tycker jag med. Jag kan ocksÄ kÀnna att jag blir vÀldigt glad och mÄr vÀldigt bra nÀr jag Àr lite lullig. Om man sedan Àr i ett lite större sÀllskap dÀr alla dricker utom en sjÀlv, kan det bli lite jobbigt tycker jag dÄ de andra har kul Ät saker som bara Àr kul nÀr man har druckit, och dÄ Àr det ju inte roligt för den som Àr nykter. Personligen tycker jag det Àr skönare att umgÄs nyktra, men att det kan vara kul att festa till det lite, och liksom ha roligt pÄ det dÀr andra sÀttet, dÄ och dÄ.
Jag kan inte dricka alkohol lĂ€ngre men visst har jag festat i mina yngre dagarđđ
/Maria
Dricker aldrig alkohol. Jag gillar inte smaken.
I och för sig var det mer Àn 20 Är sedan jag smakade. NÄgot slags öl tror jag det var jag tog en klunk av och spottade ut lika fort dÄ jag höll pÄ att krÀkas.
Kanske finns det nÄgot annat i alkoholvÀg jag skulle tycka smaka bÀttre men jag ser ingen anledning att försöka lÀra mig dricka nÄgot jag ÀndÄ aldrig saknat.
Jag dricker inte. De flesta av mina vÀnner dricker alkohol men jag kÀnner mig inte utanför eller att det blir trÄkigt för mig för det. Det Àr ju inte som att dom sitter och diskuterar hur deras alkoholhaltiga dryck smakar under en hel middag precis. Visst hÀnder det att nÄn sÀger "Gott vin" eller liknande men inte sÄ att de sitter och gör lÄnga utlÀggningar om det sÄ att jag som "bara" dricker vatten kÀnner mig utanför pÄ nÄt sÀtt.
Flera gÄnger i veckan under tonÄren och rÀtt ordentligt. Nu i vuxen Älder ser jag inte riktigt tjusningen lÀngre. Jag dricker nÄgra drinkar sisÄdÀr varannan mÄnad numera. Jag ser helt enkelt inte tjusningen lÀngre. Det Àr inte som att vara 15 Är och dricka screwdriver ur en petflaska i duschen.
Jag hade förmodligen trillat dit om jag inte trÀffade min man och helt bröt mitt gamla umgÀnge. Det Àr jag tacksam över Àn idag.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
För mig tenderar det till att bli nÄgot (max 2) glas whisky (bourbon) med flera Ärs mellanrum.
Strax innan jul köpte jag faktiskt (hör och hÀpna!) Gin dÄ jag tÀnkte att man kunde blanda en GT.
FÄr se om man har öppnat flaskan ö.h.t om 5 Är.
(Salmiakin jag köpte 2013 Àr fortfarande oöppnad t ex)
SĂ„ ja, kanske helt enkelt inte Ă€r sĂ„ mycket för alkohol. đ€·ââïž
Jag tar gÀrna en vodka-tonic, med dÄ bara en skvÀtt tonic med lÄg sötma (lite kolhydrater) och hÀller dessutom i kolsyrat vatten och citron. Gillar ocksÄ rött vin, men lÄg sockerhalt (max 3 %) och ekologiskt.
Det finns numera en massa olika sorters tonic i affÀrerna. FrÄn 4,7 g - 9 gr kolhydrater.
Gin & Tonic Ă€r ju hur gott som helstđ
/Maria
#29: Har du testat tonic utan socker? Har sjÀlv testat nÄn gÄng, tror det var mÀrket Hammars, men ser att Àven Schweppes har zero. Tycker den funkade bra. Jag personligen vÀljer hellre sockersötad de gÄnger jag dricker GT, men vill man ha fritt frÄn socker eller kolhydrater kan ju tonic zero vara ett bra alternativ.
3% socker sÄ söta viner hittar man ju nÀstan inte speciellt inte rödviner. Du har inte missförstÄtt systembolagets angivelser pÄ sockerhalt den anges i gram per liter. SÄ nÀr det stÄr 3g pÄ hylletiketten morsvarar det 0,3% socker.
Vid 3% socker sÄ Àr det ju 30g per liter och det Àr ungefÀr vad de dÀr halvtorra ganska söta vita vinerna frÄn tyskland ligger pÄ typ black tower
#33: Du lÀnkade fel person.
Jag dricker inte vin ö.h.t,men det beror pĂ„ smak inte sockerhalt. đ
#32: Köper aldrig tonic Zero, dÄ dom Àr sötade med sötningsmedel och smakar vedervÀrdigt enl min smak. Dom smakar alltsÄ mycket sötare Àn dom som Àr sötade med socker. Försöker undvika sötningsmedel öht.
SjÀlvklart sÄ skrev jag fel, 3 gr socker ska det ju vara , inte 3%.
Gin och tonic Àr en drink jag skulle vilja testa, har aldrig gjort det hittills. Har aldrig druckit gin alls. NÀr jag för första gÄngen skulle bestÀlla en drink Ät mig sjÀlv var rom och cola det första som poppade upp i mitt huvud och sedan köpte jag hem rom för att jag ville prova mojito. DÀrefter har det liksom fortsatt att jag dricker rom-baserade drinkar för att jag vet att det Àr gott och rom Àr enda spriten jag har hemma. Jag dricker sÄ sÀllan att det kÀnns lite onödigt (pengar, platsbrist) att ha flera olika sorter hemma och och Àven nÀr det inte Àr pandemi hÀnder vÀldigt sÀllan att jag tar en drink ute. NÀr det vÀl hÀnder kÀnns det bÀst att köra pÄ nÄgot jag redan vet Àr gott..
Lite ond cirkel sÄdÀr, haha. Men nÄgon gÄng ska det bli :)
//Jessie
Har smakat nÄgra gÄnger sedan jag fyllde 18 men det har i sÄdana fall bara varit en liten klunk. Gillar inte smaken.
#36: à h, jag har druckit ganska mÄnga drinkar/groggar och gin & tonic Àr helt klart min favorit. Ibland pÄ restauranger eller barer har de gjort lite "roligare" varianter med olika frukter, grönsaker eller kryddor. Men hemma gör jag oftast bara vanlig, ibland med citronklyftor eller nÄgon smaksatt tonic. Drinken Àr ganska besk och lite kryddig sÄ mycket sÄ kallade "vuxensmaker". Första gÄngen jag skulle göra den skulle jag bjuda en GT-Àlskare, sÄ dÄ lÀste jag pÄ och köpte nÄgra av de bÀsta sorterna av bÄde gin och tonic för att den skulle bli sÄ god som möjligt. Det blir sÀkert gott med billigare varianter med men jag tycker att man lika bra kan lyxa till det nÀr man vÀl tar sig ett glas :D
#38 Kul! Ja, det kan ju absolut vara vÀrt att lyxa till det och köra pÄ nÄgon lite finare sort nÀr man vÀl dricker! Men nÀr jag provar för första gÄngen blir det nog antingen ute pÄ tex restaurang, eller sÄ köper jag nÄgon mindre och billigare flaska. Vore inte sÄ kul om jag köper nÄgot dyrt och sÄ tycker jag inte ens det Àr gott. SÄvitt jag vet kÀnner jag ingen som brukar dricka gin heller tyvÀrr
//Jessie