Tända ljus
Tänk dig att du har tända ljus (värmeljus/stearinljus med låga, inte tex LED-värmeljus) och att du är ensam hemma, eller åtminstone den enda i aktuellt rum. Släcker du ljusen om du måste gå och kissa, hämta något i ett annat rum eller något annat som kräver att du lämnar rummet i någon enstaka minut? Har det betydelse vilken typ av ljus det är, vad ljuset är i, huruvida du fortfarande kan se ljuset eller liknande?
Om du inte släcker ljusen, finns det någon särskild gräns för hur lång tid du kan vara borta eller hur långt bort du kan vara?
//Jessie
Beror på var de står. Uppe på en bokhylla låter jag de vara, andra ljus måste jag släcka eftersom jag har katter.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Är det värmeljus får de ofta brinna färdigt om jag är hemma.
Jag använder ljus med låg brinntid och då går de sällan att använda en andra gång.
Annars använder jag mässingsstakar och de släcker jag om jag lämnar rummet en längre tid.
De är perfekta för de tål att ljusen brinner upp utan stumpar.
Lämnar jag hemmet ska alla levande ljus vara släckta och jag tänder sällan ljus när jag är ensam.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-08-23 22:41 av Pyttelite
Jag släcker alla ljus om jag går utom synhåll. Även om jag bara ska springa och hämta något i köket vilket tar några sekunder. Jag tror egentligen inte att något farligt ska hända på den korta stunden, men jag vill ha en stark rutin av att släcka ljusen innan jag lämnar rummet för att undvika risken att jag går hemifrån utan att släcka. Jag litar inte på att jag kommer ihåg att jag har tända ljus om jag går utom synhåll.
Men jag har märkt att mina värmeljus får kortare brinntid när jag gör så, även när jag tänder dom igen direkt när jag kommer tillbaka.
//Jessie
- Redigerat 2021-08-23 23:02 av Scorpio97
Värmeljus är luriga. Jag är inte rädd för att det ska ta eld om jag lämnar dom en stund däremot har jag varit med om en incident när jag var ensam hemma och läste tidningen.
Jag la den över ljuset för jag glömde bort att jag tänt det.
Sedan dess tänder jag sällan ljus när jag är ensam. Använder ljusstakar som inte kan antändas om jag går ifrån och placerar ljusstakarna så säkert jag kan.
Tycker att du har skapat en bra rutin - att brinntiden förkortas är inget att bry sig om.
Viktigare är att man har koll!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag lämnar ljusen tända om jag bara ska gå efter något eller snabbt kissa. Har dom placerade så att det känns säkert, så säkert det nu kan kännas. Använder aldrig långa ljus utan värmeljus eller såna burkar med doftljus.
Om jag bara ska på toa eller hämta något i ett annat rum, får ljusen fortsätta att brinna. Om jag däremot ska vara borta lite längre t ex laga mat, ta en dusch eller en promenad med Zaki då släcker jag ljusen.
/Désirée
Jag släcker alltid, både av gammal vana och sedan en harkrank trillade ner i ett värmeljus och började brinna.
Däremot hade jag några ljuslyktor med glas, de fick vara tända om jag bara skulle på toa eller dylikt - men det var mer eller mindre i samma rum i vilket fall.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vi har det ju ganska enkelt eftersom vi bor i ett enplanshus. Jag går på toaletten och till andra rum utan att släcka ljusen men jag släcker om jag ska gå ut och jag kollar allt på kvällen vid läggdags.
/Maria
Om jag bara lämnar rummet några minuter, t.ex för snabbt toabesök eller för att hämta något, då låter jag ljusen vara tända. Annars släcker jag ljusen om det är något längre ärende så att säga.
/Christina
Tänder sällan ljus och när jag väl tänder är det nästan alltid värmeljus eller sådana ljus som kommer i glas liksom. Jag är inte så rädd att det ska hända något med dem. Och jag skulle nog aldrig få för mig att släcka dem om jag skulle gå ut några minuter, om inte mina kaniner är i rummet. Dock har de aldrig varit det förr, därför har jag inte riktigt tänkt på det. Vi har också vid en del tillfällen tänt doftljus på toan och lämnat det där inne medans vi är någon annanstans i lägenheten. Så länge jag är hemma känns det okej, för lägenheten är inte så stor så jag lär märka om något händer tänker jag.

Med sex vilda katter tänds det sällan ljus
Lämnar inte ett rum med tända ljus.
Stolt ägare till tre La permer