Frukt

Period vis äter jag mycket frukt. För tillfället är det mer grönsaker än frukt.
Stolt ägare till tre La permer
Bär och grönsaker mer
Alltid. Har dessutom barn som tycker om all frukt så vi har alltid en fruktskål framme. Köper ofta äpplen och nektariner, det har vi alltid, sen blir det mycket jordgubbar, bär och olika sorters melon så här års.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag älskar många frukter
Även bär
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja bär är också underbart. Köpte hallon och blåbär sist men blåbären var sådana där som inte smakade någonting.
/Maria
Jag odlar ju lite av varje. Äpplen, augustipäron, vanliga päron, plommon och persikor. Jag frösår lite av varje, så mina persikor och en äppelsort är frösådda. Nu ska det bli spännande att se vad de tre fruktträd, som jag dragit upp från frön (kärnor) bär för frukt. Jag gissar på två plommonträd och kanske det tredje också är plommon eller något annat. Det tar ju en hel del år innan frösådda träd bär frukt och åtminstone jag hinner glömma vad det var jag sådde.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag älskar frukt! Men jag är lite av en periodare, ofta glöms det bort. Men jag försöker åtminstone att ha någon frukt hemma för eventuella akuta sötsug eller så :D
Jag äter avokado men sällan söt frukt. Blir oftast bär istället
//Jessie
Önskar att jag kunde äta mera frukt men jag får vara försiktig med det, fruktsockret gör ju att blodsockret stiger.
Numera ser jag frukt som en hjälp medicin att höja sockret om det skulle bli för lågt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Äter nästan aldrig frukt. För mycket socker. Alldeles för besprutat. Det räcker inte att tvätta eller skala frukten då den är besprutad från början.
#10 Frukt som inte är besprutad då?
/Maria
#8:
Jag äter oxå avokado , älskar det!!!
Kan bli ett äpple ibland.
HH 🙂
Jag äter frukt då och då , mest äpplen !
Avokado är ju ingen frukt men äter det istället , det är ett bär men mycket nyttigt .
https://www.bosch-home.se/upplev-bosch/bosch-stories/7-fakta-om-avokado
Hittade detta om avokadon!!! Läs det !!!
HH 🙂
#10 Besprutat? Vad då med? Det regnar ju bara på den när den hänger på trädet.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#11: #14 Jag menar besprutad fukt som är importerad, som dessa på bilden. Tror inte att dessa frukter växer i Sverige. I andra länder, som ex Spanien, besprutas träden hårt med kemikalier som inte är tillåtna i Sverige. Att det då skulle regna på trädet tar inte bort besprutningen som görs redan när trädet är nyplanterat och sedan i fortsättningen.
Jag har bott i Spanien i ett antal år. Hyrde ett hus med bl.a. apelsinträd på tomten. Dom träden besprutades hårt.
Däremot, egna planterade fruktträd, är kanske inte besprutade. Men man ju då se hur angripen frukten bli av getingar och annat.
#15 Det finns många anledningar att köpa obesprutad frukt och grönt, bland annat för att slippa få i sig bekämpningsmedel som i höga doser faktiskt kan påverka kroppen negativt. Andra anledningar är att skona de som arbetar på plantagerna från att stå i osen av bekämpningsmedel hela dagarna, samt för djuren och naturens skull - för att exempelvis fåglar och bin ska kunna fortsätta leva, må bra och fortplanta sig så att naturen i stort kan må bra. Så det finns all anledning att välja obesprutad frukt, och då ser jag inga problem med att äta det :)
#16: Jag ser heller inga problem med att äta obesprutad frukt, även om jag själv inte så gärna äter frukt., pga sockret. Är LCHF-are. Avokado äter jag ofta.
Besprutat eller ej. Nu har vi snart ätit upp det som finns i skålen och goda var de.
/Maria
Vi fick inga egna persikor i år. Inte en enda liten blomma var det på trädet.
/Maria