Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 158 ggr
Maria
1

Brand

Brand är något fruktansvärt. Så förödande.

Samtidigt så är eld fascinerande på ett annat vis. Brasor, eldstäder, ljus osv.

Har ni varit med om någon brand?

/Maria

flocken
1

Inte vi. Men en fd arbetskamrat förlorade allt när deras hus brann ner.
Vi gjorde en insamling på jobbet så de iaf hade det nödvändigaste.
De var inte hemma o kunde inte rädda någonting.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MonicaLagerquist
1

Vi har haft några tillbud här hemma men inget som blivit till en riktig eld.

Stolt ägare till tre La permer

[Leifsdotra]
1

Vi har inte haft någon brand så länge vi har bott här. Däremot är huset där vi har firmaverksamheten byggd på en husgrund som fanns kvar efter en brand. Jag vet inte exakt år, men någongång mellan år 1995 och 2000 så brann bostadshuset ner på den fastigheten där vi nu har firman, och som ligger intill fastigheten vi bor på. Det var ett jättefint torp från 1830-talet, jag har sett bilder på torpet. Mycket snickarglädje och såklart rött med vita knutar som ett gammalt torp ska vara. Han som bodde där då var nära att brinna inne, det blev inget kvar av huset och han ville inte åka tillbaka hit alls efteråt. Men tydligen var han hit nåt år efteråt och plockade ur lite grejer ur det gamla uthuset. År 2003 bestämde vi oss för att köpa fastigheten vi bor på och då berättade mäklaren att även granntomten var till salu för nästan ingenting. Så då valde vi att köpa båda.

Zadeira
1

Det närmsta brand hemma jag kommit är när jag råkade sätta laptopen på en varm spisplatta och den smälte. Kunde gått riktigt illa, men tack och lov var jag snabbtänkt.

En av mina värsta fobier är att det ska börja brinna hemma. Jag är livrädd för det.

sp0ngeb0b
1

Jag satte eld på en spisplatta en gång när jag lagade mat när jag var yngre. Men det var ju en väldigt liten eld, och den gick att blåsa ut, vilket pappa gjorde när jag panikartat skrek efter honom när det hände.

En gång har jag också haft en "scare" då brandlarmet gick när vi inte var hemma. Som tur var så var det falsklarm men det gav rejält ångestpåslag som satt i länge.

Maria
1

Jag minns branden på Slottsskogsvallen 1968. Då var jag 6 år.
Vi var hemma hos mormor som bodde på Guldheden vilket ligger ganska högt. Hela himlen var röd och jag och min bror åkte för att kolla vad som stod på. Han var 19 år då och när vi kom fram så var där massor med folk som stod och tittade. Det var spännande i mitt minne.

/Maria

Vixxen
1

Har varit med om några förödande bränder. Man är helt försvarslös när elden tar över och äter upp allt i sin framfart.
Maktlös fast man kämpar som en galning för att rädda människor och djur!

Byggnader och fordon bara försvinner.
Sen vilken sorg att ta reda på allt efteråt…
Nej, fy för bränder!

[Moon AppleGrey]
0

Brann på balkongen till min förra lägenhet.
Det läskiga var att det var nattetid så inget man märkte av då man låg och sov.
Som tur var slocknade den av sig själv.