Skrivstil
Någon som skriver gammaldags skrivstil här🙂
/Maria
Ja, jag gör det. Men det är inte så ofta jag skriver det offentligt numera, blir mest i min dagbok eller i något enstaka brev.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2021-03-01 20:57 av Tarotstollan
Jag kan skriva det och tycker det är vackert. Men skriver inte det särskilt mycket för det går snabbare med vanligt text…
Jag skriver mitt namn med skrivstil annars textar jag
Tyvärr inte. Jag hade litet a i skrivstil i småskolan, obegripligt nu. Skriver skrivstil, men den är allt annat än vacker nu. Handen hinner liksom inte med tanken.
Jag har kvar en del gamla brev från både vänner och äldre släktingar, en del skrivstilar är så vackra.
Jag tror inte mina barn kan läsa skrivstil och deras namnteckningar är inte speciellt vackra. Kan inte komma ihåg att de fick träna speciellt mycket på det i skolan heller.
Är det månne på utdöende?
Jag skriver alltid skrivstil förutom när jag pluggar. Då behöver det ju inte se fint ut.
Jag skriver enbart skrivstil när jag skriver något.
Med åren har det väl blivit något av min egen stil men jag har alltid fått beröm för min handstil.
Jag minns de särskilda skrivböckerna vi hade i skolan där de olika staplarna på bokstäverna skulle vara olika höga (eller låga)
/Maria

Jag textar och gör det väldigt dåligt.Det har att göra med att jag ser så illa.Ser knappt vad jag skriver och då blir det därefter.
Stolt ägare till tre La permer
Nej ingenting jag kan :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi fick lära oss den gamla skrivstilen. Jag är född 62. Någonstans på mellanstadiet så infördes vad som då kallades den nya skrivstilen. Den var lite förenklad och innebär egentligen bara att man binder ihop gemenerna.
Fördelen med den gamla stilen är att man egentligen bara behöver lyfta pennan när man byter ord.
/Maria
#9 Född -60, så nog minns även jag det :)
Dock är det inte "bara" vill jag påstå, en liten konst är det allt - om det ska se något ut :)
Nej, det var inte min paradgren om man säger så.
Nej! Jag lärde mig faktiskt skriva skrivstil, men har aldrig använt det annat än på de lektionerna!
Jag undrade ibland, vi lärde oss alla skriva på samma sätt efter samma mall, men ändå skrev vi alla helt olika när vi släpptes lösa …
Skrivstil blev omedelbart helt "ute".
Nu när jag plockar bland brev och kort som äldre anhöriga skrivit lägger jag märke till deras vackra handstilar, hur väl de formulerade sig och med vilken omsorg de formade bokstäverna … En skön konst, verkligen.
(Nu när jag tänker efter blir min namnteckning nog i någon sorts skrivstil …)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Minns när jag läste ryska på gymnasiet. Efter första terminen fick vi enbart skriva rysk skrivstil. Det var inte lätt haha😃
/Maria
Jo , jag skriver skrivstil, kan skriva prydligt! Men oftast så tycker jag nu då man skriver så mycket på datorn att jag legat av mig, samt att det blir fel bokstav ibland. Kan ha många orsaker.
Men att få ett välskrivet vykort eller brev är stort! Jag har en väninna som skriver som pärlor på ett ark. Hennes mans gravsten har hennes stil, det är så fint!
Jag skriver dagbok, men det är ganska slarvigt skrivet, det ångrar jag idag. Min pappa hade fin stil på textning, mamma en vacker handstil, jag har sparat vykort och pappas dagbok. Mvh/WL
Nej, skrivstil kan jag inte skriva läsligt. Helvetica Neue och Arial däremot…
#14 Nu fick jag googla 😉
/Maria
Hm, någon som kan visa skillnad på ny och gammal skrivstil? Gemenerna b och z kanske är ett bra exempel. De ser ju lite speciella ut i skrivstil så som jag lärde mig, om man jämför med vanligt text.
Hittade snabbt denna bilden
http://www.skoloverstyrelsen.se/wp-content/uploads/2013/06/f%C3%B6rmodern-och-modern-handstil2.jpg
/Maria
Kunde skriva väldigt vacker skrivstil en gång i tiden. Sedan lärde jag mig stenografi och så var den handstilen förstörd… 😬😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Nej, jag kan ingen form av skrivstil och kan inte ens göra en vettig namnteckning. Vi fick lära oss skrivstil i skolan men det var inte särskilt prioriterat. Mina äldre bröder hade mycket mer skrivstil i skolan.
//Jessie
#20 Så vacker handstil!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#20: Inte i Sverige va?
#21 Tack!
#22 Jodå, jag växte upp i Skåne. Men det jag skrev där var bara för att skriva samma text som i Marias länk :-)
#23: Det var det att sättet du skrev var så snirkligt och vackert och påminner om hur man skrev för hundra år sen. På 70-talet lärde vi oss skrivstil som var mycket mer förenklad än ditt exempel och jag trodde inte att de skulle gå tillbaka till det snirkliga igen. 🙂
#24 Inte jag heller.
/Maria
Så här skulle det vi skrev på 70-talet se ut. Det skrotades tydligen 1985. Nedan är länk till en uppsats om särskrivningar som de delvis tror beror på den stilen.
#26 Det bar spännande att läsa.
Det var ju en möjlig förklaring.
Lär man ut skrivstil i skolorna idag?
/Maria
- Redigerat 2021-03-03 13:16 av Maria
#24 Jaså ja! Jag hittade faktiskt vår gamla bok på nätet, eller jag tror det var den, det var ju ändå 17 år sen. Hur som helst kom den ut 1990, så det låter ju rimligt med ett byte där.
https://www.bokus.com/bok/9789162202804/skrivstilsboken-gamla-stilen/
#27: Det gör man. Min dotter sa att man lär ut samma som i #20.
#28: Undrar om det säljer in skrivstil till eleverna att den heter Skrivstilsboken: Gamla stilen. 🙂
Ah vad roligt att läsa att stilen inte faller i glömska.
/Maria
#30 Ja det låter ju något! Men de flesta barn kan nog inte läsa det i början så det är nog lätt att komma undan med det på så vis!