Lite frågor :)
Dessa frågorna fick vi i kursen vi ska läsa nu:
Hur skulle du beskriva hälsa?
Vad är välbefinnande för dig?
Vad är livskvalitet för dig?
Hur skulle du beskriva din livsstil?
Ge exempel på några av dina levnadsvanor
Vilka goda vanor har du som du vill behålla?
Hade varit roligt att höra hur ni hade besvarat dem, tycker de passar in här på livskvalite :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Hälsa för mig är hur man sammantaget mår, både fysiskt och psykiskt. Svårt att definiera men skulle säga att det är som en status för hur man mår helt enkelt!
- Att vara i en situation/ett läge där jag mår bra och känner mig harmonisk. Det kan vara både kortare stunder, t.ex när jag tar ett bad, eller att jag är inne i en extra bra period i livet.
- Det är att kunna leva på det sätt som jag själv vill, t.ex att ha bra balans mellan jobb och fritid, att kunna koppla av när jag vill, att unna mig saker såsom god mat, en rolig upplevelse osv.
- Andra brukar säga att jag är en livsnjutare och det stämmer nog🙂Tycker om att ha större delen av min fritid oplanerad men gör gärna saker spontant. Vill varken ha barn eller djur för då skulle jag känna mig låst och det skulle inte passa mig. Gillar min livsstil mycket och skulle inte vilja ändra den!
- Tar en lång promenad varje dag, det är viktigt för mig.
- Den dagliga promenaden, lägga ansiktsmasker, försöka äta varierat (är periodare när det gäller nyttig mat).
/Christina
Trevliga frågor, bra för lite personlig reflektion om inte annat :)
- Hur man mår i kropp och knopp, då räknar jag in fysiskt och psykiskt mående, skador, sjukdomar, och även hur kroppen mår på "insidan", dvs sådant som vi kanske inte alltid märker.
- Att känna sig lugn och nöjd med tillvaron.
- Sådant som sätter guldkant på vardagen. För mig personligen är det mina älskade djur, min partner, choklad, en extra god fredagsmiddag. Men även att ta hand om min hälsa, för om jag inte tar hand om kroppen och knoppen blir inte det vardagliga livet så trevligt.
- Svårt att säga. Jag är en sådan som vill ha ett fint hem fyllt med saker jag älskar (djur, växter, sambo, fina möbler och inredning) och sedan är jag rätt nöjd. Jag känner inte något stort behov av att ha jättemycket pengar, resa en massa, träffa folk hela tiden eller sådana saker. Jag gillar att vara hemma, mysa, handarbeta, dricka te och äta god mat. Jag försöker också vara så aktiv som möjligt och spendera mycket av min fritid utomhus. Träna, promenera i skogen eller dona i trädgården.
- Jag brukar alltid starta dagen med att gå ut - vare sig det är till skola/jobb (vilket ju händer sällan nu), träning eller bara en regelrätt promenad. Jag äter en nyttig frukost för en bra start på dagen. Har en ovana att ligga kvar i sängen alldeles för länge på morgonen. Väldigt skönt men tar för mycket av min morgon, och jag lägger hellre den tiden på att komma igång med plugget eller träna. Lata mig gör jag ändå flera timmar varje kväll :) Jag städar ofta för att hålla hemmet någorlunda rent (svårt med djuren haha), och jag brukar förbereda maten på helgen för att slippa stå med det på vardagarna.
- Morgonpromenaden. Nyttiga frukosten. Mys med djuren. Food-preppen. Regelbunden städning. Och kvällsmyset i soffan för att varva ner :)