Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 172 ggr
Maria
1

Dialekt

Vi har säkert pratat om det tidigare men nu kommer frågan igen?😉

Pratar ni någon dialekt?

/Maria

flocken
1

Det gör säkert alla. Det märks tydligt när man åker iväg.
Jag har bott i samma ort sen jag var 6 år. Men fortfarande hör jag ord jag inte vet vad de betyder.
Född i Stockholm. Bor några mil över Kalmar nu.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Jane-Lyzell
2

Det gör väll alla 😋

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Lussan20
0

Norköpingsdialekten sitter i, då man inte skärper sig-fyj tjyven- så dannt!
Fy tusan så dant! Många tycker Östgötskan är den fulaste dialekten, jag skulle ha den på tredje plats tror jag. Men tänker inte peka ut ettan och tvåan!
Mvh/WL

Lia
0

Javisst, stockholmska. Men inte sådär Östermalm, eller e istället för ä och sånt. Ganska neutralt. Född och uppvuxen i Skåne, min dialekt ärvde jag från mamma som kommer från Stockholm. Pappa och bröder talar mycket grov skånska så det var ett lite delat hushåll rent dialektalt.

Maria
0

Jag pratar Göteborgska 🙂

/Maria

_Fisken
0

När jag var yngre var jag mycket i en by 3 km norr om vårt samhälle. Där talades det djup dalmål. Även jag. Detta finns väl kvar lite än. När jag är i Stockholm så får man höra "Jaha, här har vi en mas". Haha

CasaRamon
0

Är från Norrland, men flyttade till Stockholm vid 15-års åldern. När jag talar med en annan norrlänning, så kommer min dialekt fram, inte annars.

oh-la
0

Jag växlar mellan göteborgska och stockholmska. Är uppvuxen i göteborg, men har bott i Stockholm i flera år. Pratar jag med en stockholmare faller jag snabbt tillbaks i stockholmska och vise versa.

[Moon AppleGrey]
0

Är född och uppvuxen i Västerås så min dialekt borde vara sveamål, men min mormor och farmor var från dalarna och morfar från Hälsingland, så jag talar inte riktigt som de andra gör här.