Tobaksvanor
Här kommer en fråga om tobak😉😉
Röker eller snusar ni eller har ni rökt tidigare eller snusat?
/Maria
Jag slutade röka för fyra år sedan efter dryga 40 års rökning. Nu snusar jag.
På nyårsafton är det 10 år sedan jag slutade röka. Det första och enda nyårslöftet jag någonsin haft. Då hade jag rökt i 35 år.
Jag rökte hela tiden hemmarullade cigaretter utan filter och jag rullade själv utan hjälpmedel. Jag rullade perfekta cigaretter.😊
Jag ska erkänna att jag saknar rökning. Inte själva behovet utan ceremonin med att rulla en cigarett och att röka. Hålla cigaretter mellan fingrarna…Det var något speciellt.
Numera snusar jag. Jag höll upp efter jag blev så sjuk förra året men valde faktisk själv att börja snusa igen. Det var lätt att vara utan tobak men som sagt någon liten last vill jag ha kvar haha😉
/Maria
Nej, jag har aldrig ens testat. Mina föräldrar rökte under min uppväxt och att höra min pappa hosta som att lungorna skulle följa med ut är rätt avskräckande. Sen har jag alltid tyckt att cigaretter luktar illa. Snus kan jag faktiskt tycka luktar gott, men jag har aldrig övervägt att testa. Jag har andra saker att slösa pengar på istället :)
//Jessie
Jag har tyvärr aldrig blivit avskräckt.
Min farsa rökte i alla år. Han var bara barn när han började. I 12-årsåldern och han blev 90 år och dog inte av något rökrelaterat.
/Maria

Har aldrig vare sig rökt eller snusat.Min mans son från ett tidigare liv har en mamma som röker och han har tyvärr ärvt rökningen efter henne.
Inget av våra andra barn röker eller snusar.
Stolt ägare till tre La permer
Vår son snusar men han har aldrig varit rökare.
/Maria
#4 Min pappa började röka när han var 8 år, då brukade han och hans vänner stjäla cigaretter i kiosken vid byn han bodde i. Han dog för några år sedan, drygt 50 år gammal. Exakt orsak är inte klarlagd, men det är troligt att hans rökning och alkoholism inte hjälpte till i alla fall. Han klev till och med upp flera gånger på natten för att röka
För mig blev rökning väldigt tidigt förknippad med oro/rädsla, för jag var livrädd att mina föräldrar skulle bli sjuka och/eller dö av det. Så rökning har alltid varit starkt negativt för mig. Och det är väl bra eftersom det avskräckte mig, men jag hade gärna sluppit oroa mig så mycket över det som liten
//Jessie

Min fd svärsons mamma dog av sängrökning.
Stolt ägare till tre La permer
Jag snusar och har snusat sedan jag var 16 år så i 28 år har jag haft denna last, jag minns när jag gick i 9:an så hade vi rök/snus kort och detta kort måste ha en underskrift av föräldrarna för att gälla, mamma och pappa var skilda och för pappa fick jag snusa men inte för mamma men pappa skrev på kortet utan mammas vetskap och det var hon som hade vårdnaden av mig, sen en dag så ringde skolan upp min mamma för att kolla upp detta och då blev det problem….. (Jag gick om årskurs 2 och var därför 16 år i 9:an)
- Redigerat 2020-12-11 11:57 av [Nalle1976]
Svärfar dog i KOL.
Exet har ganska svår KOL.
Pappa rökte under hela min uppväxt men då visste man inte hur farligt det var med passiv rökning.
Mamma hotade alltid med att om hon kom på mig med att röka så skulle hon ta med mig till jobbet och besöka avdelningen för head- and neckcancer, hon jobbade på JK på Sahlgrenska.
Jag feströkte lite under något år, insåg att det bara var korkat och lade av.
Däremot hade jag - på pappas order! - alltid med mig ett paket cigg om jag var ute på stan på kvällen. Det hände några gånger att tjejer blev misshandlade i Östra Nordstan när några typer frågade efter cigg/eld och de inte hade.
Med andra ord var jag utrustad så jag kunde hiva fram ett helt paket. 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vi hade rökruta i skolan i högstadiet och det var ju inga problem för mig att få en underskrift.😉
Jag fick börja röka hemma när jag gick i 8:an. Det är ju inte klokt när man tänker efter
Jag fick också veckopeng och en paket cigaretter??? Det var för att jag inte skulle sno av morsan och farsan. Så klart att man blev en vanerökare direkt.
/Maria
Jag nästan skäms att säja det men jag rökte när jag väntade båda mina barn.
Det var ingen som sa något om det då på den tiden.
Jag slutade snusa när vi förlorade vår dotter. Var medvetslös i några dygn o såg inte vitsen att börja igen. Är 14 år sedan. Strax efter slutade mannen snusa.
Jag tog 1 dosa/dag. Mannen 2 st.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#13 Jag hade sådana blödningar i mitten av graviditeten och låg t.om inne ett tag. Då avrådde man mig att sluta röka helt på grund av att det kunde vara strressande???Detta var 1984
Det skulle varit idag det….
/Maria
När jag var liten, så fick jag alltid tända mors och fars cigaretter i bilen. Mor och mormor var storrökare, de rökte 4 pkt var om dagen. Far gick med åren över till att sällskapsröka och det är vad jag har gjort i hela mitt liv. Numera blir det dock mycket sällan. Har rökt en gång i år.
/Désirée
Jag brukar säga att det är 2 saker som jag är riktigt stolt över och det är min son och att jag slutat röka, för 40 år sen. Sonen fyller 40 nästa gång.
Aldrig ens testat.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag har rökt förr, men slutade för många år sedan när vi köpte hus. Maken slutade snusa och jag slutade röka. Han började snusa igen efter ett tag men slutade helt för 9 år sedan.
Började röka när jag var drygt 17, slutade när jag var 26 (det år jag skulle bli 27).
#18: skönt det.
Önskar att jag var lika klok som du i tonåren.
- Redigerat 2020-12-11 15:08 av [Moon AppleGrey]
Jag rökte under gymnasietiden, på begäran av en kompis (jag vet - korkat). Båda mina föräldrar och morföräldrar rökte. Pappa slutade hux flux när han fyllt 40. Mamma fortsatte, fick KOL, stent och massa andra otäcka symptom.
När jag flyttade hemifrån 1970 fick jag plötsligt en vision där jag såg hur fånigt det såg ut med folk som rökte. Den där handrörelsen fram- och tillbaka (den som många tycker känns tryggt). Jag slutade genast. Slutade samtidigt med godis för att inte tröstäta.
Som tur är har maken aldrig rökt, barnen tycker det är äckligt, själv mår jag illa av tobaksrök.
Röker sen en 43-45 år tillbaka, började tidigt och i tidig ålder var jag en riktig rökare. Har försökt sluta så många gånger men misslyckas så jag har helt gett upp och omgivningen har bett mig börja flera gånger för jag bir på ett sånt sju helsikes humör 🚬 och jag anses snällare när jag röker, ha ha ha snacka om dilemma när man försökt sluta så lika med bäst att ge upp 😂
Nån enstaka gång snusar jag men det är sällan men ibland är det faktiskt riktigt gott med en prilla under läppen 😎
Jag rökte första gången när jag var 11 år. Började dagligen från 13 år och fortsatte i 40 år. 160621 rökte jag mina sista 4 cigg och gick över till e-cigarett. Efter ca 5 månader tog jag bort nikotinet och idag puffar jag lite på min e-cigg med enbart smak.
Jag tycker fortfarande att röken luktar gott men folk som röker luktar askkopp.
#2 Jag kan också sakna pillandet med cigaretten och i början när jag slutat lånade jag en tänd cigg av arbetskamrater bara för att hålla i den och slå av askan haha. Det låter sjukt men det var ett så invant beteende.
Jag skulle absolut inte börja röka igen eller på något sätt få in nikotin i mitt liv. Det är väldigt skönt att vara av med.
Har aldrig varit beroende men under gymnasietiden brukade jag röka på fester och ibland till vardags när jag kände för det. Det var nog mest en "cool grej" jag gjorde med vissa av mina vänner. Sedan efter ett tag blev jag äcklad av det. Nu kan jag inte röka eller sitta nära någon som röker utan att bli illamående. Tack och lov för lagen om rökning på allmänna platser och att ingen av mina vänner röker!
Aldrig rökt eller snusat!
Jag har inte rökt sen mitten av 60-talet

provade några enstaka cigaretter på gymnasiet på fest, men det var aldrig min grej. tyckte nog det kunde vara trevligt att hänga med ut och röka när jag druckit lite, så jag tackar egentligen min lyckliga för att jag så fullkomligt avskydde lukten av rök i alla andra sammanhang än just med en öl. inte ens när jag kom hem från festerna och skulle sova kunde jag med lukten så jag fick ställa mig i duschen och försöka få bort så mycket som möjligt av lukten från händer och hår innan jag kunde lägga mig på kudden. det blev alltså lite för omständigt för att kunna bli en ovana.
Har varken rökt eller snusat. Jag tog lite snus ur pappas snusdosa och smakade för 30 år sedan och det smakade inte gott alls så det blev ingen mer gång.
Nej aldrig gjort och kommer aldrig göra. Urk
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.