Far/pappa Mor/mamma
Säger du pappa eller far till din pappa?
Säger du mor eller mamma till din mamma?
Säger dina barn pappa eller far till dig som är pappa respektive mamma.
Stolt ägare till tre La permer
Mamma och pappa enbart när jag talar.
Kan ibland däremot skriva mor eller far.
/Maria
Jag sa mor och far, mina barn säger mamma och pappa och alla mina bonusbarn kör med flera olika tilltal, beroende på situation och tillfälle😊😘
/Désirée
Mamma och pappa sa jag alltid, mor och far känns så stramt, i alla fall för mig som är född på 70-talet.
/Christina
I flera år sa jag min pappas tilltalsnamn då vi jobbade ihop och det lät så fånigt att säga pappa på jobbet.
/Maria
Alltid mamma och pappa. Far och mor låter gammaldags och avståndstagande. 🙂
Far & Mor har alltid fallit naturligt.
Kallar dem mamma och pappa, men refererar jag till dem så används nog mor/far ungefär lika ofta som mamma/pappa.
Nu ska vi se. Jag har en väldigt speciell situation.
Min mor som jag avslutat all kontakt med är bara kallad "hon den där".
Hon har ingen rätt att se mig som sin dotter eller att kalla mina barn sina barnbarn. Har bara träffat henne 1 gång på 11 år.
Min pappa som valde att fortsätta leva med henne till sin död kände inte heller sina barnbarn. Trots att han ville. Han kom ibland i smyg. Han pratar vi bara gott om. Som pappa eller morfar.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
jag säger mamma, pappa, mormor mm.
sonen är bara 2,5 år men han säger mamma, pappa mm.
Till min farmor, mormor, morfar osv säger sonen med mormor mm. Lättare än "gammelmormor" tex :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag säger mamma och pappa :)
//Jessie
Mamma och pappa. Min dotter har sagt samma. Mina barnbarn säger daddy till sin pappa, som kommer från Australien.
När jag läste svenska för länge sedan sa vår svensklärare att det fanns en hierarki i Sverige,
- Moder Fader
- Mor Far
- Mamma Pappa
- Mossan och Farsan (i Skåne sa barn ofta mojan till sin mamma)
I Skåne var det dock annorlunda där bytte mor/far och mamma/pappa plats. I Skåne var/är inte mor och far lika högtidligt som i resten av Sverige.
Nu är det 34 år sedan, men många av mina Vänner säger fortfarande mor och far till sina föräldrar.
Tänk att jag kommer ihåg detta, men inte vissa saker jag gjorde föra veckan.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
- Redigerat 2020-10-18 16:22 av Kyllan56
Pappa och mamma.
För mig var det alltid naturligt att säga mamma och pappa.
En kompis har alltid sagt far och mamma, en annan säger far och mor. Det låter som någon sorts distansering men är nog inte så.
Mina barn så mitt namn under en period. Nu är jag mest morsan för den ena och mitt namn från den andra
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Min mamma och hennes syskon brukade tilltala sina föräldrar med mamma och pappa. Till exempel:
”Vill pappa ha mera grönsaker?”
I slutet bad morfar dem dua honom, men det var inte så lätt att ändra sig efter alla år. 🙂
- Redigerat 2020-10-18 20:01 av Niklas

Jag sa mamma och pappa till mina föräldrar.
Mina barn sa mamma och pappa och gör det även nu när de är vuxna.
Stolt ägare till tre La permer
Jag säger pappa till min pappa och sade mamma till min mamma, Min pappa sa morsan om min farmor och antingen farsan eller namnet till min farfar. Mamma sa mamma och pappa om min mormor och morfar. VI kallar min mormor för mormor Inez eftersom hon heter så. Det känns bätte än att säga gammelmormor på nåt sätt.
Mina barn säger mamma och pappa till oss.
En sak jag har väldigt svårt för är när ett par som är föräldrar kallar varandra för mamma och pappa. Om jag pratar om min man med barnen så säger jag pappa om honom såklart. Men om jag pratar med min man skulle jag aldrig kalla honom för pappa och jag vill inte att han säger mamma till mig. Det känns jättemärkligt för mig att folk gör det, fast det är inte helt ovanligt.
Jag har en väninna som jag vuxit upp med och enda sedan hon var barn sa hon alltid föräldrarnas namn, inte mamma, mor, pappa eller far jag tror aldrig någonsin jag hört henne säga dom orden inte ens i dag som vuxna gamla stofiler som vi är så använder hon deras förnamn.
Däremot om det gällde mina föräldrar, kunde och så säger hon än idag hur är det med mamma din eller pappa din . Vet inte varför hon alltid tilltalat dom med deras namn däremot har jag läst om dom som gör för dom menar att föräldrar inte är auktoriteter, nåt sånt och lite krångligt invecklat men så var det inte för min väninna varken nu eller när vi växte upp.
Man blev van och hon hade hur bra föräldrar som helst samt två syskon men dom sa mamma och pappa men inte min väninna aldrig någonsin och hon lär aldrig göra inte ens när dom dog och hon berättade det för mig inte ens då var det mamma eller pappa utan deras tilltalsnamn .
Det här med att säga olika till sina föräldrar vad gäller mamma, mor, pappa eller far tror jag hänger lite samman med vart man kommer från och även rent dialektmässigt samt hur man är uppfostrad och vilken "årsmodell" man är eller rättare sagt vilken generation, det låter som jag försöker beskriva en gammal bil 🚗 😂 nä men det är nog så enkelt när allt kommer omkring vi kommer från olika uppväxter, olika uppfostran, olika värderingar på hur man uttrycker sig och från olika generationer 😎
- Redigerat 2020-10-19 16:26 av [Månglädje]
Kom på att bekanta till min mamma som jag kände som barn var lite lustiga just med vad de kallade sina föräldrar. De var 2 systrar och båda sa morsan och far :-)
#14 En period när jag var lite i lågstadieåldern så fick min morsa och farsa för sig att jag inte skulle dua dem. Jag tyckte det var väldigt obekvämt att ex.. ropa "mamma, kan mamma hjälpa mig med håret?"
Mina föräldrar var alltid svaga för det som var lite "fint" och jag vet inte om detta ingick i den strategin men det hela slutade i alla fall som väl var.
/Maria