Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 159 ggr
Tarotstollan
1

Purjolök.

Purjolök är ju så gott men använder ni det ofta? Väljer ni hellre en annan lök än purjon?

Råkade titta lite djupare i min grönsakslåda i kylskåpet och längst in hade jag en illa åtgången purjolök liggandes. Såg att den var från maj månad och den såg inte kul ut men efter att jag skalat bort det yttre, så var den lika fin inuti.

Så nu skall jag komplettera med 1 till och lite annat + falukorv så skall jag laga Marias (Mannerströms) falukorv igen, hade glömt av det receptet men nu skall jag fixa till det igen.
Tack igen Maria för receptet!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2020-10-02 23:15 av Tarotstollan
Scorpio97
0

Jag äter det då och då. Tillagad lök är jag överlag inte särskilt förtjust i men potatis- och purjolökssoppa kan faktiskt vara rätt gott någon gång ibland. Annars äter jag purjolök strimlad i tex grönsallad, pizza-/vitkålssallad eller bara som det är. Enligt mig är dom grönare delarna godast

Ibland väljer jag rödlök istället, det beror på vad jag är sugen på. Sen tycker jag det är trevligt med färgen på rödlök, mina tallrikar har oftast mycket grönt ändå. Men vitlök, rödlök och purjolök är nog dom lökar jag äter mest :)

//Jessie

Maria
0

#1 Haha vad roligt 😃

Purjolök använder jag ofta. Jag tycker det är så gott både tillagad och rå.
Jättegod i sallad och röror av olika slag och passar så himla bra till fisk bland annat.

/Maria

DesK
0

Purjolök är supergott och jag använder det ofta, som Maria. Killarna här hemma gör gärna Bolani på bl a purjolök 😊

/Désirée

[Månglädje]
4

Jag älskar lök och ju mer ju bättre och luktar ofta vitlök och det är ju inte så dumt nu när vi ska hålla avstånd så mer vitlök åt folket 😅

Ganska ofta använder jag purjolök, det blir ungefär ett par gånger i veckan och oavsett vilken lök så använder jag väldigt mycket och i en kalops som exempel trycker jag ner en fem sex stycken för det blir så underbart god smak av lök .

MonicaLagerquist
1

Jag använder ofta purjolök om den går att få tag på till ett vettigt pris.
Än så länge har jag fryst kajplök som jag använder.

Stolt ägare till tre La permer

Totum
1

Jag använder purjolök då och då. ”Stumpen” som blir kvar och som de flesta slänger, ställer jag i ett glas med vatten på fönsterbrädan och efter någon vecka har den börjat växa så ny purjo kan användas.

• Redigerat 2020-10-03 09:59 av Totum
Maria
1

#6 Så har jag också gjort ibland.

Vi har varit och veckohandlat nu och det blev bland annat två purjolökar😉

/Maria

Carmarino
0

Tål inte purjolök, så jag gör allt jag kan för att undvika det. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Månglädje]
5

Har nån av er provat fryst lök ? den finns i frysarna och är faktiskt riktigt bra. Nåja inte till långkok eftersom den så snabbt blir mjuk men enklare rätter som pyttipanna eller nån snabbare sås till pasta så är den helt ok.

Jag har fryst in purjolök själv och det har gått bra men har inte provat frysa gul lök men det borde gå lika bra det också att göra själv,

Tänkte på dig idag Tarotstollan när jag gjorde tonfisksås med purjo och blev så full i skratt för jag såg din purjo som legat helt bortglömd sen i maj och fantasin var i full gång där den själv klev upp och sa är det ingen som vill ha mig där jag ligger helt bortglömd i mörkret och kände sig ensam, öppnar kylskåpsdörren och promenerar ledsen och sorgsen ut 😂 ha ha ha ibland kan fantasin dra iväg med oss om så bara med en liten stackars purjolök så kan det bli tok 😂😂😂

• Redigerat 2020-10-03 16:40 av [Månglädje]
Carmarino
1

#9: Vanlig lök har jag provat fryst. Använder så lite lök att det funkar bättre för mig att köpa fryst lök. Tycker den funkar bra även i långkok faktiskt. Visserligen "försvinner" den när den kokar sönder, men den sätter ju smak åtminstone.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridaaaa
0

Använder aldrig det :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.