Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 131 ggr
Maria
0

Köttfärssås

Vi pratade på jobbet för ett tag sedan om just köttfärssås. Det är något de flesta brukar göra någon gång men jösses vad olika varianter alla gör😃
Därför blev jag lite nyfiken på vad ni har i er sås?

/Maria

Lillyrod
1

Köttfärs och krossade/passerade tomater. Det är det enda som är bestående. Resten varierar hela tiden : )

Maria
1

Jag har gjort en sås idag och där hade jag förutom köttfärs.
Lök, rostad paprika, rivna morötter, ajvar, buljong, soya, worchestersause, lite honung och hackad persilja.

/Maria

Sindri
1

Det varierar efter humör och infall.

Men tomater (Muttis ekologiska), lök, vitlök, svart vitlök, soja, vin, timjan, oregano, salt och peppar är basic. Sedan kryddas med en eller fler av; rot- eller stjälkselleri, hemkokt fond, långpeppar, enbär, strimlad vitkål, persilja, paprikamos…..säkert mer, men kommer inte ihåg.

• Redigerat 2020-09-11 11:32 av Sindri
Lia
1

Blandfärs, tomatpuré, krossade tomater, oregano, buljong, peppar, paprikapulver, gul lök, vitlök, soja, philadelphia, vispgrädde, rivna morötter.

Soligajag1
0

Oj , vad massa olika recept på Köttfärssås , ja, man tager vad man haver brukar jag säga .

Lagade det igår , förutom köttfärs, fond, salt, färska kryddor som basilika , persilja och lite citronmeliss , torkade kantareller , krossade tomater , grädde , riven morot , spets paprika , paprika krydda . ovanpå allt när såsen hade fått puttra i en timme , la jag på hackad persilja .

Åt det sedan med pasta och riven ost på.

HH 🙂

Maria
1

Allt låter lika gott.
Förr hade jag också lite vispgrädde i såsen men inte numera.

/Maria

Milkshake
0

För mig beror det lite på vad jag har hemma, men i regel ser det ut såhär:

Blandfärs, rivna morötter, finhackad selleri, vitlök, gul lök, rött vin, paprika, ajvar, krossade tomater, mjölk och grädde, soja, röda linser, bönor, kryddor och färska örter. Ibland har jag majs i också, mamma hade alltid majs i sin köttfärssås.

Fridaaaa
0

Fläskfärs eller blandfärs, ibland vilt
kokosmjölk
sweetchilisås
tomatpure/passerade tomater
Krydda efter smak
svamp

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.