Köttfärssås
Vi pratade på jobbet för ett tag sedan om just köttfärssås. Det är något de flesta brukar göra någon gång men jösses vad olika varianter alla gör😃
Därför blev jag lite nyfiken på vad ni har i er sås?
/Maria
Köttfärs och krossade/passerade tomater. Det är det enda som är bestående. Resten varierar hela tiden : )
Jag har gjort en sås idag och där hade jag förutom köttfärs.
Lök, rostad paprika, rivna morötter, ajvar, buljong, soya, worchestersause, lite honung och hackad persilja.
/Maria
Det varierar efter humör och infall.
Men tomater (Muttis ekologiska), lök, vitlök, svart vitlök, soja, vin, timjan, oregano, salt och peppar är basic. Sedan kryddas med en eller fler av; rot- eller stjälkselleri, hemkokt fond, långpeppar, enbär, strimlad vitkål, persilja, paprikamos…..säkert mer, men kommer inte ihåg.
- Redigerat 2020-09-11 11:32 av Sindri
Blandfärs, tomatpuré, krossade tomater, oregano, buljong, peppar, paprikapulver, gul lök, vitlök, soja, philadelphia, vispgrädde, rivna morötter.
Oj , vad massa olika recept på Köttfärssås , ja, man tager vad man haver brukar jag säga .
Lagade det igår , förutom köttfärs, fond, salt, färska kryddor som basilika , persilja och lite citronmeliss , torkade kantareller , krossade tomater , grädde , riven morot , spets paprika , paprika krydda . ovanpå allt när såsen hade fått puttra i en timme , la jag på hackad persilja .
Åt det sedan med pasta och riven ost på.
HH 🙂
Allt låter lika gott.
Förr hade jag också lite vispgrädde i såsen men inte numera.
/Maria
För mig beror det lite på vad jag har hemma, men i regel ser det ut såhär:
Blandfärs, rivna morötter, finhackad selleri, vitlök, gul lök, rött vin, paprika, ajvar, krossade tomater, mjölk och grädde, soja, röda linser, bönor, kryddor och färska örter. Ibland har jag majs i också, mamma hade alltid majs i sin köttfärssås.
Fläskfärs eller blandfärs, ibland vilt
kokosmjölk
sweetchilisås
tomatpure/passerade tomater
Krydda efter smak
svamp
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.