Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkläder-smink-smycken
Läst 1473 ggr
Maria
4

Klädstil

Har ni någon särskild klädstill eller varierar ni? Har ni någon färg eller färgskala som favorit?

/Maria

Tippy-Toe
1

Leggings, stora huvtröjor och långa linnen. Helst svart.

kamera0710
8

Huvudsaken för mig är att de är bekväma och funktionella. Om andra vill se mina kläder som "otrendiga" eller "ej moderiktiga" får de väl göra det.

flocken
1

På jobbet Hundförarbyxor, t-shirt. Privat Leggings Kjol / större linne, klänning. Använder gärna färg

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
1

Jag kör ingen speciell klädstil
Däremot tar jag inte på mig rosa eller massa blommor (få undantag)
inte eller magtröjor eller "kasslerstrumpbyxor" som jag kallar dem.

Mest linnen, högmidjade byxor, tjocktröjor och långärmade tröjor. Gillar omlotttröjor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Vandrar]
13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag kör med en  ganska formell stil, mycket kavajer,kjolar,blusar och byxdressar,klänningar och är en riktig klädnörd som aldrig får nog av att hålla på med kläder,smycken och skor. Har gärna lite klack på skorna men har fått dra ner på det ju äldre man blir, förr var det höga klackar numer får jag nöja mig med en tre fyra centimeter för tanten börjar bli till åren där fötterna protesterar så det är bara att gilla läget 😎

kamera0710
9

Ibland får jag lust att gå ut på stadens gator i något i den här stilen. Exempelvis när jag ser den hundrafemtioelfte topp- och bottenlistan över kändisars klädval. 

En bekant valde att flytta pga kontrollbesatta grannar. De störde sig bland annat väldeliga på att hon under svensk sommar gick i bikini på sin egen tomt. Jag föreslog att hon borde ordna ett naturistparty och reta dem ännu mer.

flocken
2

#6vi har ett par grannar som är likadana. Stör sig på allt. Här går flera av våra kvinnliga grannar i bikini på sommaren. Även jag.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Maria
4

Jag har numera enbart byxor. Aldrig kjol eller klänning. Upptill har jag oftast någon top och kofta om det är kallt. Mina "topar" kommer nästan alla från Gudrun Sjöden och även tröjorna. Jag har blivit en riktig Gudrun-tant😉 Förr var jag mer periodare. Hade mycket svart innan vi skaffade vår lurvige vitröde katt Lorenz. Sedan var det mycket brunt och grönt en period. Jag har inte så mycket kläder om man jämför med vänner men jag gillar kvalitet och att de håller länge. Samma sak med skor. Köper kvalitet och har dem i en evighet. Det gäller att köpa tidlöst så att man inte blir alltför mossig. Klackar har jag aldrig kunnat gå i.

/Maria

MonicaLagerquist
3

Avklippta jeans och linne på sommaren. Jeans och tröja på vintern. Gärna randiga kläder. Aldrig blommigt.

Stolt ägare till tre La permer

[Vandrar]
2

#8 Håller med dig helt där, kvalitet och tidlöst för man vill kunna använda sakerna om 20 år igen och så ska dom hålla genom många många tvättar så hellre satsar jag en slant och så håller det i många år 😎

[Vandrar]
11

Hur är ni med accessoarer ? jag älskar sånt. Hattar, glasögon, slipsar ,väskor,handskar ja allt ska vara med och jag får aldrig nog av sånt här. Vet inte hur många hattar jag samlat på mig genom åren för jag tycker dom är pricken över i-et till många olika klädkombinationer.

Nu du Maria har du startat en tråd där jag går igång rejält och blir som ett barn på julafton 😂så nu får jag lugna ner mig  lite annars klottrar jag tråden full med både text och bilder 😃

Ursäkta jag klottrar över bild men vill inte synas på google och nätet och här fick jag visst lite skägg 😃

Maria
1

#11 😉 Accessoarer vet jag inte om jag använder så mycket. Sjalar har jag många om de räknas dit. Någon hatt har jag aldrig ägt. Jag har ett par handsydda svarta skinnvantar med tulpaner på (också i skinn) som jag fick när jag var 15 år 1977😊 Jag använder en evighetsryggsäck Fjällrävens Kånken. Solglasögon har jag svårt för. Jag får röra mig i skuggan istället och då vi cyklat eller paddlar blir det keps.

/Maria

flocken
1

Jag har keps, solglasögon. Min förlovningring och vigselring. Armband med texten " jag har diabetes" Ibland även andra armband med texterna " änglamamma , bota diabetes, bota cancer

…………………………………..

Maria
2

Ja smycken glömde jag. Har mina vigselringar i kedja kring halsen sedan har jag två stela guldarmband, ett på vardera arm. Jag har också ett litet guldkrucifix runt halsen och örhängen.

/Maria

Tarotstollan
3

Är inte intresserad av kläder, så det som är rent och helt är det som gäller. Mest jeans och tröjor.
Helt är inte lätt när man har katter, tycker de river sönder det mesta med sina klor när man håller dem. Så därför har jag mest t-shirts och de jag har på mig hemma är alltid hål på.😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fridaaaa
2

#15Har katter, eller ja just nu en men haft fler, väldigt fåtal kläder de tagit önder :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hayabusa]
4

Klassisk, stilren, välsittande…svart & blått är två favoritkulörer. Snygga skor av bra kvalitet gillas. Skjortor från Eton & Stenströms.

citytjejen
1

Vet inte vad min stil kallas, vanlig kanske😃
Älskar jeans, tajta med smala benslut är favoriten. Har mest i blåa nyanser men även svart. Även typ chinos i smal modell använder jag. Upptill skjorta/blus eller snyggare t-shirt. En favoritoutfit är jeans och kavaj med t-shirt under. På fötterna har jag oftast sneakers eller ballerinaskor när klimatet tillåter och på vintern oftast jeans och stövlar. Har en kaftan med djungelmönster som jag älskar, brukar ha den till svart linne och svarta smala byxor. 
Favoritfärgen är blått i de flesta nyanser (kanske inte koboltblå för det passar jag inte i haha) och jag tycker även mycket om svart och olivgrönt.
Accessoarer kan vara en sjal ibland, gärna i kashmir. 
I smyckesväg så har jag vigselringen varje dag men i övrigt varierar jag med ringar, armband, halsband och örhängen i silver eller guld.

/Christina

citytjejen
0

#5 Gillar din stil! Polotröja under kavajen är så snyggt! 👍

/Christina

Soligajag1
1

Jag brukar oftast ha kjol , linne och en kortarmad  tröja / blus . Byxor  +linne + en tröja med dragkedja. 

Eller en klänning ibland. 

HH 🙂

[Hayabusa]
3

Ännu hänger sommaren i, men snart är det höst…och vad passar bättre än en klassisk rock? En verklig favorit som jag aldrig tröttnar på.

[Hayabusa]
3

Något på fötterna är ju också givet.

[Vandrar]
1

#21 & 22, snyggt propert och stilfullt 😎

Du har verkligen god klädsmak 👍

[Hayabusa]
1

#23 Tack :)

kamera0710
2

Den här stilen får mig att lida bara av titta. Men visst den som gillar höga klackar får självklart gå i dessa skor.

[Vandrar]
3

#25  Håller med dig det där ser rysligt illa ut  och på skoj för några år sedan provade jag såna där tjocka klumpiga klackar i en butik i ren nyfikenhet hur folk kan klara av att  gå i dom. Jag höll på att bryta båda benen bara av att prova dom och gudars vilka fula skor och såna gick folk runt med  och  snabbt tillbaka med dom i hyllan för jag skämdes att ens prova men nyfiken jag var på hur går folk i dom där och för mig gick det då inte alls bra 😃

Ska det vara lite klack så ska skon ha stil och elegans inte se ut som något man finner på Malmskillnadsgatan  och klacken ska inte vara för hög det ser enbart ansträngt, billigt  och konstlat ut och en klack mer än 6 cm  det ser inte bra ut alls och folk får uppfattningen billig om personen.

Klack ska väljas med finess, stil  och omsorg   inte som en del gör att det ska vara högt och mycket bara för att för då får det en billig stämpel på sig direkt.

Oavsett vilken klädstil man har klackar eller ej, jeans och en tröja eller mer elegant så är det så viktigt att väva samman allt man sätter på sig så att allt harmoniserar med varandra och kläder är personligt så det man sätter på sig ska stämma med den man är som person då blir det rätt.

[Hayabusa]
2

#25 Instämmer, det är helheten som räknas. Samt tillfället - det som funkar på ett bröllop kanske inte funkar i andra sammanhang osv. En annan faktor, enligt min mening, är åldern. Är man 25 år funkar en klädstil som handen i handsken medan samma stil passar illa på någon som är 50+. Just i det facket faller nog "extravaganta skor" in. 

En välskräddad, välsittande mörk kostym passar dock var man - oavsett ålder :)

kamera0710
1

#26/#27 Jag syftade främst på att det ser så vidrigt obekvämt ut att gå i dessa skor. Annars har jag, som sagts ovan, åsikten att kläder främst ska vara bekväma och funktionella. Vad andra tycker om min valda klädsel lägger jag ingen större vikt vid.

[Hayabusa]
0

#28 Jag ser att jag skrev lite fel, min kommentar (#27) var menad åt signatur Vandrar #26 - inte kamera0710 #25

Men med det sagt…

Det fina med valfrihet är att var & en får gå klädd som man vill (ja, i stora drag åtminstone).  Personligen bryr jag mig inte om hur du kamera0710 går klädd eller vilken åsikt om andras klädesplagg du har. Mitt fokus ligger på vad jag själv har på mig.

sp0ngeb0b
0

Jag har alla möjliga stilar, byter efter humör och kan vara allt från finbyxor och blus till mjukisbyxor och linne (ja, även när jag lämnar hemmet). Ofta blir det lösa jeans och en bandtröja. Gillar högmidjade byxor med magtröja till. Gillar också klänningar men det är sällan jag har det på mig. Vad som är gemensamt för mina kläder är att de allra flesta plagg är svarta och de som inte är det är mörkgröna, mörkgrå eller eventuellt mörkblå. Tror jag har två plagg som är ljusa och de är båda pyjamasplagg som jag inte bär utanför dörren. 😂

Lia
2

Endast kjol eller klänning, gotiskt med spets och liknande 🙂 Alltså aldrig byxor av något slag, jag äger inte ett enda par.

Maria
1

Roligt att läsa att vi alla är så olika🙂

/Maria

Mooniq
0

Hm.. klädstil. Jag är i grund o botten en jeansmänniska - numera ska det vara stretchjeans och herrmodell. Hittat bra modeller på Bonprix,- de har bättre/djupare fickor, är bättre sydda,  kraftigare tyg och sitter som ett smäck.. vilket är konstigt egentligen för när jag var smal så var det helt hopplöst att hitta jeans som satt bra och nu i barbapappasize så räcker det att jag säger storlek 56, långa ben så - simsalabim - så passar de.  Sommartid gärna 3/4 byxa stretch/träningskläder som slutar nedanför knät. Gillar inte kjol/klänning.

Upptill gärna tunika, gärna färg men inte småplottrigt mönster. Vill att tyget går nedanför rumpan och jag älskar 3/4 ärm på vintern, holkärm på sommaren. 

Använder aldrig hatt eller sjal och väldigt sällan smycken. 

Favoritbyxan sommartid https://www.cellbes.se/dam-sortiment-nederdelar-capri-17101/traningsbyxa-med-knytband-244792?variantId=244792-0001&list=Recs%2FCategory%20page%2FTop&sg=RichRelevance-category_page.top_recs1

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Vandrar]
4

Säger som Maria, roligt att vi är olika och det är det som utgör mångfald 😎

Sen tror jag nog att vi alla nån gång reagerar på klädsel hos andra, jag brukar vara rätt så tålig men men kan också vara väldigt intolerant så visst händer det att jag reagerar om nån ser ut som hej kom och hjälp mig 😃 men jag vet också att en del reagerar på mig som går klädd i sofistikerad stil och gärna gör det lite festligt till vardags.

Det intressanta är också att vi dras till dom som gärna gör lika, flera av mina väninnor är av samma stil och smak som mig och vi kan skämta om att vi inte passar in alltid just för vi gärna klär upp oss och har en väldigt sofistikerad och konservativ stil  om vi så bara går in och köper en liter mjölk så ska kläder,smycken och allt på 😃 Varför kan många undra, jo för det är ett intresse och för att man tycker det är roligt och trivsamt.

Ett tag var jag inne på att förändra, jag skulle ta mig ann en enklare stil så jag skänkte bort massor massor med kläder och tänkte att nu ska jag bli enkel men det gick åt pipsvängen och resulterade bara i att jag laddade upp garderoben igen med den stil som är jag.

Klimatsmart nej jag är ledsen Greta Thunberg 😊 men när det kommer till kläder så tänker jag inte så däremot nyttjar jag allt  så lite klimatsmart är jag kanske men det här är ett sånt stort intresse och så viktigt för mig så jag köper och köper hela tiden både kläder och accessoarer.

Jag håller just nu på att försöka bestämma mig för vilket av rummen i huset som ska få inredas enbart för kläder,skor med mera för det fungerar inte längre att ha det enbart i garderober och lådor dom behöver få ett eget rum för att få plats 😂

Tanken är att inreda med fin dukning och möblering och kunna sitta där och sippa champagne eller smutta på en kopp kaffe  eller god konfekt medan jag går igenom mina kläder och vad jag för dagen ska ha på mig men än har jag inte bestämt vilket rum och jag har några att välja på vilket ska väljas med stor omsorg så det blir riktigt rätt 😎

[Elelli]
0

Alltid varit en jeans och hoodie-människa fram tills för något år sedan när jag bytte helt. Gillar kläder med lite färg, men oftast blir det kostymbyxor och någon blus.

kamera0710
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gert Fylking i lite annorlunda klädstil. Så'nt här gillar jag!

[Hayabusa]
1

#36 Det hade inte varit OK idag.

[Vandrar]
4

Den där Gert jag vet inte vad säga  om men hur provocerande kan man vara mot indiankulturer 😡 eller vilken ursprungsbefolkning som helst 😢

Ursäkta  #36 men det där var ett lågt slag att jämföra mode  och man driver inte med ursprungsfolk på detta viset för det här är människor som lever sin vardag och liv den ska vi inte göra oss roliga över för den har ett allvar som vi i väst inte förstår men jag har levt bland indianer så jag vet väl vad jag talar om 😕

[Hayabusa]
3

#38 Native Americans eller First Nations.  Nej, att Gert Fylking tramsar och driver med denna befolkning är inte alls OK.  Jag förstår inte vad kamera0710 gillar med det?

[Vandrar]
4

#39 Jag vet inte vart det bottnar men kära nån alla måste få vara som dom är och man ska inte driva med varann oavsett 🌺

kamera0710
1

#40 Jag ser Fylkings tilltag som en drift med Clintan och västernmyten. Och självklart måste alla få vara som de är inom lagens gränser, Fylking också. Eller ägnar sig Fylking åt hets mot folkgrupp? Jag anser inte det.

[Hayabusa]
3

#41 Naturligtvis är det hets & rasism mot folkgrupp - som du dessutom gillar.

kamera0710
2

#42 Hade det varit hets mot folkgrupp också om han frivilligt kommit i denna utstyrsel? Jag anser inte det i det fallet heller.

[Hayabusa]
4

#43 Relativisera inte. Har du följt debatten så borde du veta att idrottslag som t ex Washington och svenska Frölunda HC är på tapeten just för att deras matchtröjor/namn innehåller inslag som anses vara förminskande rasism mot Native Americans. Med bakgrund till den diskursen är det, givetvis, fullkomligt oacceptabelt att Fylking agerar som han gör. 

Vad det gäller Panshiris tweet (som du uppenbart inte förstått) så håller jag med Awad Olwan:

"Och han (Olwan) förklarade att niqab, slöjan som täcker allt utom ögonen, inte fyller någon positiv funktion i Sverige."

kamera0710
1

#44 Så jag relativiserar för att jag anser att man, frivilligt så klart,  ska få klä sig som man vill inom lagens gränser? 🤔 Och vem ska avgöra vad som är en "positiv funktion"?

Maria
4

Jag låser tråden nu som verkar ha spårat ur från vad den egentligen handlar om.

Noll tolerans mot att raljera om folkgrupper här.

/Maria

Inlägget är låst för nya kommentarer