Etikettvåra-vänner-djuren
Läst 342 ggr
Draknästets_Reptiler
2020-08-03, 14:25

Någon mer med reptiler eller andra terrariedjur ?

Precis som rubriken lyder, så undrar jag om det är fler här inne som har reptiler som husdjur ?

Sköldpaddor, grodor,ormar, ödlor, spindlar etc.etc.

Jag har ormar, ödlor och endel konstiga insekter ;)

\*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptil och Autism \*Medarbetare på Debatt \*Arrangör Sundsvalls terrariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)
Mitchika
2020-08-03, 15:06

Åååh, så söt! 😍

Jag har en leopardgecko som jag haft i 19 år nu, gamla Doris. Tyvärr har jag nog bara en riktigt bra bild på henne och den togs av en vän till mig, så jag kan inte lägga upp den utan att kolla med henne först.

Sajtvärd för Pokémon iFokus Medarbetare på The Sims iFokus 🐺 "En hund i famnen och en eldkastare i handen"  "When life gives you garbage, make a dumpster fire"
Chinesecrestedlover
2020-08-03, 15:11

#0 Ja, jag har diverse olika och har haft det sedan jag var två år (nu är jag 36). 

Sköldpaddor har alltid funnits i mitt liv (vattenlevande, olika arter) och sedan har diverse annat funnits i perioder, haft allt möjligt som barn/tonåring osv.

Nu har jag en liten vattensköldpadda, två små ödlor (olika arter), en stor fet groda, en fågelspindel,  tre landlevande snäckor samt diverse foderinsekter (dvs. för att mata de andra djuren med). 

Önskelistan är väl typ. en mil lång eller så också…dock finns inte riktigt plats för alla djur jag vill ha…men lite fler kommer jag nog allt "trycka in" i mitt lilla akvarie-/terrarierum😉. 

Bild på min vackra spindel Shelob (som gör sitt bästa för att hjälpa mig att komma över min spindelfobi) :-)

/Chinesecrestedlover

Draknästets_Reptiler
2020-08-03, 16:26

Härligt att det inte bara är jag som har "udda husdjur" Jag har inte haft reptiler så väldigt länge, men i 5 år nu har jag haft lite olika.

Leopardgecko var den första som jag köpte in, det är omplaceringar två omplaceringar från en uppfödare. den äldsta, Wilma, är idag 18 år gammal.  Fred, tyvärr finns han inte hos mig längre, var 22 år gammal. Idag har jag 6 Leopardgecko ;)

Annars har jag Kungspyton, Skäggagam och Mandarinskink. Samt att jag också har mycket kopnstiga insekter som jag odlar hemma. Vandrande pinnar, Kackerlackor, Syrsor, Zophobas och Mjölmaskar ;)

Ska försöka ta ut djuren och knäppa bilder på dem i min "visningslåda".  Får se om jag lyckas få till något bra :)

\*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptil och Autism \*Medarbetare på Debatt \*Arrangör Sundsvalls terrariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)
Carmarino
2020-08-03, 17:07

Inte nu längre, men jag har haft. Mina senaste var två tigerpyton. Det hade varit min dröm att ha sådana länge, men när jag väl fick dem så insåg jag att jag var alldeles för rädd för att de skulle kunna bryta sig ur terrariet och ge sig på katterna. Ändå hade jag ett rejält terrarium med ordentligt lås på, men det slutade ändå med att jag fick göra mig av med dem.

Ingen jättebra bild, men det var före digitalkamerans tid, så jag har skannat av en papperskopia.

När jag började med reptiler - för länge sedan - hade jag först en vattensnok. Eller rättare sagt jag hade en vuxen vattensnok (hane) och 12 småsnokar som föddes i en kruka torv i vår källare.

Sedan köpte jag först en regnbågsboa och därefter en klipp-pyton. Hade även fyra stycken kungsboa, som jag fick överta av en bekant. De var i rätt dålig kondition så han sa att om jag fick dem att överleva fick jag behålla dem gratis. Tyvärr gick de inte att rädda, trots mycket omvårdnad från min (och min mors) sida.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Draknästets_Reptiler
2020-08-03, 20:00

#1 Kolla gärna med kompisen. Vill jättegärna se gamla Doris :)

#2 Alltså Shelob är riktigt vacker. Det rycker i benen och jag får kalla kårar efter ryggraden. Men hon är otroligt vacker ❤️

#4 Regnbågsboa och Tigerpyton är högt upp på min önskelista. Teju lika så. Men jag kan inte ha dem nu, det krävs stora terrarium och den platsen har jag tyvärr inte nu. Men Kungspyton är inte helt fel de heller .

Draknästets_Reptiler
2020-08-03, 20:03

Ska be dottern hjälpa mig med fotograferingen av djuren. Lite bökigt att balansera djuren och kameran samtidigt ;)

Mitchika
2020-08-03, 20:40

#5 Jag ska skriva till henne och fråga. Doris är väl närmare 22-25 år totalt nu skulle jag tro. Hon är en omplacering som jag tog över från en klasskamrat och jag minns inte exakt hur gammal hon var när jag fick henne. 🙂

#6 Det är precis därför jag inte har många bra bilder på Doris. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus Medarbetare på The Sims iFokus 🐺 "En hund i famnen och en eldkastare i handen"  "When life gives you garbage, make a dumpster fire"
Carmarino
2020-08-04, 11:25

#5 Teju är också en av mina favoriter. En kompis hade en sådan och en grön leguan. De gick fritt i hans rum och hade en stor gren att sova i. Grenen var monterad på golvet och prick klockan sex varje kväll gick de upp och lade sig där. 🙂 Regnbågsboan blir bara ca 1,5 meter, så de kräver inte något jättestort terrarium. De är dessutom smalare än kungspyton.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Draknästets_Reptiler
2020-08-04, 12:27

Teju kommer jag skaffa någon gång :)

Enligt terrariedjur så blir den  ca 2 meter

https://www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/e_cenchria_cenchria

Carmarino
2020-08-04, 15:58

Hade en hane och de blir tydligen inte lika långa. Fast två meter regnbågsboa är inte så mycket eftersom de är så smala.

Den jag hade hette Epicrates cenchria maurus (numera tydligen bara Epicrates maurus), d.v.s. brun regnbågsboa. Fast inte tyckte jag att han var särskilt brun - åtminstone inte när han precis hade ömsat skinn. 🙂

Har tyvärr bara en enda bild på honom, och den är i svartvitt. Tror den är tagen när han var några månader gammal. Han var två veckor när jag fick honom, och då var han 38 centimeter lång vill jag minnas. Tror han var ca 1.20-1.30 m när han dog.

https://www.flickr.com/photos/odenwaldexoten/2966572798/in/photostream

http://reptile-database.reptarium.cz/species?genus=Epicrates&species=maurus

[
2020-08-04, 16:44

#0 Jag har inget sånt men måste skriva i tråden i alla fall, vilken oerhört vacker orm du har med i trådstarten. Vilka vackra färger och snygga teckningar, wow 😮👍

Jag är väl inte så mycket för reptiler men genom åren har en del vänner haft och nyfiken jag är måste jag absolut hålla i dom och senast var det en boa eller heter dom kungsboa  🤔 jag är dålig på det här men kramsjuk det var han, tror det var en han har faktiskt noll koll men frän var han/hon 😎

På jobbet hade vi en spindel, fråga mig inte vilken sort och den var gammal men väldigt sällskaplig på sitt eget lilla vis och följde med oss med blicken och rörde sig i terrariet för att på något vis vara med i gemenskapen när vi rörde oss  i rummet och den kunde man hålla hur mycket som helst för den var så oerhört snäll. En riktigt mysig gammal spindel som sen blev saknad av alla när den gick bort.

En bekant jag hade för många år sedan hade flera ormar bland annat en som inte var gammal alls och liten men det lustiga med den där var att när den blev rädd så såg den ut som en kobra och jag har funderat på det där ibland vad det var för sorts orm som kunde spela kobra och se ut som en fast den inte var. Det här gjorde den bara om den blev rädd annars såg den ut som vilken  smal orm som helst. Kanske du vet vad dom heter ? hur som så såg det väldigt fränt ut när den spelade upp sig och skulle skrämma mig och hon som ägde den för den blåste verkligen upp sig och såg exakt ut som en kobra  😃

Draknästets_Reptiler
2020-08-05, 13:06

#10 Intressant. Får se hur jag gör nu. har inte plats, just nu, för fler terrarium, men man kan ju göra plats ;)

#11 Tack. Ormen i trådstarten är en Kungspyton. Pinstripe pied, hona. Har bokat henne och jag får hem henne i Oktober :)

Det finns ganska många boaarter, kungsboa är en utav dem. Regnbågsboa är en annan :)

Spindlar är vär det enda jag INTE kommer skaffa, är livrädd för dem, tycker de är läbbiga, Men det finns väldigt många vackra spindlar. Jag kan gärna titta på dem på bild, men kommer de in eller mot mig när jag sitter ute (nu pratar vi husspindlar och vanliga svenska spindlar) då lägger jag benen på nacken och kutar ;)

Nej, tyvärr. Den enda ormen jag känner till som kan spänna ut ryggskölden, är just Kobran :)

Upp till toppen