Annons:
Läst 513 ggr
Maria
8/1/20, 12:31 PM

Insektshotell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi äntligen köpt ett insektshotell och det ska bli spännande att se om någon checkar in 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
8/1/20, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu hänger det uppe

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/1/20, 12:59 PM
#2

Håller tummarna för att ni får riktigt många gäster. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
8/1/20, 1:06 PM
#3

Haha tack😊 Kanske blir svårt att driva hotell så här i coronatider 😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
8/1/20, 1:09 PM
#4

Min man ville bygga ett vattenfast tak så jag undrade om han tänkte isolera också 😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
8/1/20, 1:17 PM
#5

Tänk på att hackspettar har väldigt långa tungor. Man bör ha ett nät en bit ifrån hotellet.

Carmarino
8/1/20, 1:24 PM
#6

#3 Tror inte insekterna är så bra på social distansering. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
8/1/20, 1:40 PM
#8

#7 Tack för tipset. Hackspettar har jag aldrig sett här i vårt tätbebyggda område men skator har vi.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
8/1/20, 3:36 PM
#9

Vi öppnadehotell förra året men jag är tveksam om vi har några gäster. Däremot har vi väldigt mycket insekter i trädgården. Odlar blå oregano och det gillas av många insekter och fjärilar

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
8/1/20, 4:28 PM
#10

#0 Intressant, det sägs ju att det finns för få humlor nuförtiden. Hoppas det går bra!

Maria
8/1/20, 4:30 PM
#11

#10 Humlebo har vi haft tidigare😊. Uppochnedvända lerkrukor halvt nedgrävda i jorden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
8/1/20, 5:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så nu har hotellet fått skyddsnät. 😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
8/1/20, 5:44 PM
#13

Någon blir säkert glad åt att få bo där. 

Här säger de att det är vildbin som behöver bostad mest men jag har faktiskt ingen aning om hur vildbin brukar bo.

Annons:
[Vandrar]
8/2/20, 4:36 PM
#14

Va fint 👍 och dom där hotellen gillar jag skarpt det är en alla tiders uppfinning med tanke på hur mycket vi nu behöver hjälpa våra bin och insekter.

Jag har tänkt skaffa ett men är lite feg för jag är så rädd för getingar och tänker att jag lockar dom närmare huset så det har inte blivit av men istället brukar jag lämna  delar av trädgården som får växa fritt men i år när jag skulle göra mina tappra försök att åter igen slå  ner det gräset med lie vilket jag inte kan alls så tänkte jag att nästa år då skaffar jag ett insektshotell som kan sitta längst ner i trädgården och på så vis är dom hellre där än nära huset.

Kanonfint hotell du fått tag på Maria 😎

#5 Det där var ett bra tips och något som jag inte alls har tänkt på så skaffar jag nästa år så ska jag tänka på att sätta för ett nät.

Maria
8/2/20, 4:52 PM
#15

#14 Fast getingar bygger väl egna bon tror jag? Vi har precis tagit bort ett stort bo där jag har alla mina krukor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lillyrod
8/2/20, 5:20 PM
#16

Getingar bygger bon själva. De är inte heller pollinerare utan rovdjur. De jagar t ex flugor och kan ta dem i luften. Och nej de står inte högt i kurs hos mej 😃

Jag har bålgetingar här nästan varje år. Jag tror de bygger på taket i ventilationstrummorna. Jag är livrädd för dem.

JMW
8/2/20, 7:10 PM
#17

#12 Åh så bra! #16 Vi har också bålgetingar här varje år. Så mysiga när de kommer brummande och inte alls aggressiva. Ett bistick är giftigare än bålgeting och biet är mer lättretad.

Lillyrod
8/2/20, 7:36 PM
#18

Nä inte då. Bi är inte alls lättretade. Inte de jag har hos mej iallafall. Bi dör ju dessutom om de sticker så de är mer försiktigare med det. 

Bålgetingar anfaller om man missar när man slår efter dem. Jag använder Radar getingspray om de visar sig. Otäcka djur.

Mooniq
8/2/20, 8:12 PM
#19

Perfekt o lättskött hotell utan högljudda gäster. Winwin situation juh🌞

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JMW
8/2/20, 8:14 PM
#20

#18 Trist att du känner så. Gör mig ledsen att du slår eller använder Radar.

http://www.hornissenschutz.de/swehornets.htm

Annons:
Lillyrod
8/2/20, 8:21 PM
#21

Om du har dem inomhus skulle du tänka likadant som mej. Att bli attackerad av en geting i den storleken är inte särskilt roligt.

Maria
8/2/20, 8:56 PM
#22

Jag är kass på insekter. Jag kan inte se skillnad på bi och getingar 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
8/2/20, 9:31 PM
#23

#21 De har jag ofta inomhus. Jag hjälper dem ut igen. De har ALDRIG attackerat, men då slår jag inte efter dem heller. Jag bara föser försiktigt ut dem. Genom dörr eller fönster.

#22 Det är bålgetingar vi talar om och de kan du helt säkert känna igen. De är stora jämfört med bin och getingar.

Maria
8/2/20, 9:38 PM
#24

#23 Aha. Jag får läsa på😉 Jag har jättesvårt att ta kål på småkryp även om de bits. De enda kryp jag inte känner ett styng samvete över är fästingar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
8/3/20, 2:18 PM
#25

#18 Håller med dig här. Jag är livrädd för bålgetingen ( även övriga getingar) jag är jätteallergisk.

#20 Inte så kul att få in dem, eller ha dem runt sig, när jag vet att blir jag stungen/ biten, så får jag tillbringa natten på sjukhuset, inte fullt så mysigt.

#24 Finns inget värre än fästingar, har plockat några äckelkräk på hundarna denna sommar. De är läbbiga 🤢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
2/24/24, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Vårt lilla hotell har varit välbebott 🙂

Idag hittade jag detta stora istan nära Saluhallen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2/24/24, 12:14 PM
#27

En kråka är med på bilden😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2/24/24, 12:25 PM
#28

#26: Höghus. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: