Brevvän?
Brevvänner är väl knappast något som existerar idag. Har ni haft någon brevvän eller till och med kanske har en?
/Maria
Hade det för typ 18-20 år sedan, när man var typ 10-12 år :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade också ett par stycken i yngre tonåren, det vill säga ca 20 år sen.
// Harley
Hade flera stycken när jag var barn och tonåring, men numera har jag inga alls.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Hade massor av brevvänner när jag var i yngre tonåren och tidigare.
Stolt ägare till tre La permer
Jag hade brevvänner för många år sen , det va kul !
HH 🙂
Ja, jag hade flera varav en i Österrike. Numera har jag ett par "mailvänner", tidigare arbetskamrater.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag hade många brevvänner i tonåren. Ett par av dem har jag fortfarande kontakt med och flera av dem träffade jag också 🙂
Brevvänner var vanligt förr, innan internet var var mans egendom. Hade flera när jag växte upp. En kompis till mig flyttade till ett annat land efter skoltiden vi höll kontakten med brev till en början, sedan blev det E-mail, nu håller vi kontakten via Messenger. Saker och ting förrändras! Tekniken gör det enkelt och kul! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Visst är det enklare nu men inget går upp emot ett handskrivet brev😉
/Maria
Jag har alltid tyckt om att skriva, är bättre på att uttrycka mig i text än i tal. Tycker om datorn då jag gärna bearbetar text, gör om meningar och flyttar om i texten, det är lätt hänt att man kommer på något eller vill utveckla/förtydliga något som står högre upp i texten, lite jobbigt då om man handskrivit någon lång text så man måste skriva om allt.. Men det är väl också något man blivit van vid med tekniken. Man tänkte kanske igenom allt noggrannare när man skrev för hand. Jag minns att jag tyckte det var roligt med brevvänner som barn och tonåring. Man skrev på fina brevpapper. 🙂 Visst kan jag sakna det ibland!
💖🧡💛💚💙💜
Hittade några kassar i ett skåp, där det låg en massa brev från gamla brevvänner. Tänkte att jag skulle sätta mig och läsa igenom dem en dag. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#11 Det är nostalgi! Det är så roligt när man hittar sådant! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#12 Ja, verkligen. Läste igenom några blad i en gammal dagbok häromdagen och såg då att jag hade skrivit om några brevvänner som jag glömt jag hade. Vet dock inte om några av deras brev finns med bland dem i kassarna. Det blir spännande att se.
Kom ihåg att jag hade en brevvän i Thailand och en i England. Än idag vet jag inte om brevvännen i Thailand var en tjej eller en kille, och jag vågade aldrig fråga. Tyckte det var så pinsamt. Kommer fortfarande ihåg namnet (men inte stavningen). 🙂
#13 Oj, vad långväga brevvänner du hade, man var ju ofta inte lika berest förut som man är idag. Det måste ha varit ett bra sätt att träna engelskan på, antar att ni skrev på engelska, du och din thailändska brevvän också (det var alltså en "hen" 😉) Kul också med en annan kultur tänker jag! Dagbok är också lite nostalgiskt! Har skrivit mycket i mitt liv! Hade tänkt börja skriva igen för ett tag sedan men det blev inte mycket med det, får se om jag kan ta tag i det framöver! Det är alltid roligt att läsa sedan! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#14 Ja, vi skrev på engelska. Har för mig att det var i mellanstadiet, så vi hade inte läst engelska så länge, men det var någon slags "brevvänsutbyte" i klassen. Tror att deras lärare hade skrivit till vår skola, och så fick de som ville skriva till någon av barnen på listan.
Kommer inte ihåg så mycket om vad vi skrev om. Det enda jag minns är att min brevvän skrev om den thailändska kungafamiljen, och att de hade en ung kung. Det kanske han var enligt thailändsk standard, fast jag tyckte nog inte det.
Hade några brevvänner i Sverige också, så det var inte alla som var långväga.
Har skrivit dagbok regelbundet sedan 1971 så det har blivit några stycken sedan dess. 🙂
Jag minns bara en brevvän och det var Pat från England men var i England minns jag inte.
/Maria
Jag har haft massor av brevvänner och har det fortfarande. Tyvärr blir skrivandet inte så ofta numera, det kan gå år emellan varje brev men vi håller kontakt.
Har haft brevvänner över hela jorden, kommer bara ihåg en del av länderna bl.a. Japan, Tanzania, Kenya, Brasilien USA, England, Norge, Danmark och massor i Sverige. De jag har kvar nu är bara från Sverige.
Det var jättekul när breven kom men inte lika kul att skriva på engelska tillbaka…🤐
Fick sitta med Lexikon och kolla stavningen och grammatiken skall jag inte ens prata om….😃, så det blev för det mesta ganska korta brev.
Det var ju inte så att det blev några brev med någon flytande berättelse i utan mer korta meningar.
Det är lättare att prata engelska än skriva det!👍
Angående dagbok så har jag skrivit det regelbundet sen jag var ca 10 år och har alla dagböckerna sparade.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har en vän sedan många år som jag brukar brevväxla med periodvis. Oftast pratar vi med varandra på FB men ibland tar hon längre pauser från internet och då brukar vi skriva brev istället.
Hade betydligt mer förr, en del har man tappat kontakten med och vet inte alls vart dom befinner sig nu för tiden men jag har några kvar och vi resonerar som så att vi vill hålla liv i brevskrivandet och alla tycker vi det är betydligt roligare med riktiga brev och inte mejlen.
Vi brukar skicka med riktiga kort eller nån liten sak som en karamell och det blir så mycket mer personligt än med en dator så vi håller liv i det sen många år och det tror jag vi lär fortsätta med för det är riktigt roligt 😎
Som många andra hade även jag brevvänner när jag var liten. Dock blev det sällan mer än några få brev. Hade dock en del mejlvänner som jag höll kontakten med ett tag när jag var i mellanstadie-högstadieåldern. Just nu har jag en brevvän men vi kände varandra redan innan vi började brevväxla, så det var mest en kul grej vi ville göra för att hålla kontakten. Hade varit roligt med en ny brevvän.