Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 468 ggr
Niklas
9

Ny polare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev inspirerad av en annan tråd här. Min mamma har precis skaffat sin första hund. Shi-Tzu tror jag rasen heter. Hennes kanske är en blandras, jag vet inte hur de ska se ut. Hon heter Angel, är 7 år och uppvuxen på Irland. Damen som hade henne dog och då fick mamma henne via någon sorts adoptionsbyrå. Väldigt behaglig hund. Hon följer mamma överallt, går omkring och ser sig om, hälsar lugnt på folk men ger inte ett ljud ifrån sig. Hon och mammas katt funkar bra ihop också. I början var katten minst sagt reserverad. Nu bryr hon sig inte längre om Angel. De kan ligga en bit ifrån varandra och chilla. Det är svårt att veta hur mycket hunden förstår. Eftersom hon är uppvuxen med ett annat språk och inte är purung kanske hon inte lär sig så mycket svenska. Å andra sidan ställs det inte några stora krav på henne heller. Hon behöver förstå när det är mat eller dags att gå ut. Annars är det mest att vara hund och lite sällskaplig som är hennes uppgift.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lona
3

Vilken sötnos! Angående språket så har vi en hund som är importerad från just Irland. Hans nya husse fick en genomgång av själva jaktkommandona, annars visste vi i princip inget om vad han kunde eller inte. Jack var dessutom uppvuxen i en hundgård och hade aldrig varit inomhus. Det var inga problem alls, vi använde vissa engelska kommandon som vi märkte att han fattade ("stay", "good boy" och lite sånt), i övrigt var det inte konstigare än med en svensk omplacering. Jack har bott här i snart sju år, det händer fortfarande att vi pratar engelska med honom av bara farten. Förmodligen begriper han inte ett dyft av det vi säger utan förstår bara svenska numera… 😁

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
4

Vad glad jag blir att läsa om djur som adopteras❤️. En "medelålders dam" som kanske inte haft så stort hopp annars

Himla söt liten hund också och roligt att hon har fått en kattkompis.

Jag har aldrig funderat på det här med språk och djur tidigare men såklart förstår hon ju inte svenska😉

Jag tror det kommer att gå jättebra eftersom det redan börjat så bra.

/Maria

MonicaLagerquist
2

Söt liten hund.

Stolt ägare till tre La permer

Namiko
3

Hundar bryr sig inte om vilket språk man pratar och det tar inte lång tid får dom att lära sig nya kommandon. Dom lär sig vilka ljud (ord) man upprepar ofta och kopplar ihop dom med beteenden/situationer. Hon kommer att förstå svenska snart bara din mamma är tillräckligt konsekvent med vad hon säger.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Chinesecrestedlover
2

Haha, vilket charmtroll 😃. Här hemma så hade hon nog inte haft större problem att förstå…jag pratar oftare engelska med mina djur än svenska så…ja… Mina gojor har t.ex. bara engelska "kommandon" 😉 Studerat engelska på universitetet och alltid gillat språket och så har det liksom blivit så av bara farten, haha. Med gojorna så är det dessutom (tycker jag) enklare att säga ex. "step up" än inte vet jag…kliv upp på min hand är du snäll 😂

[Leifsdotra]
1

Söt dam❤️ Det går säkert superbra och som andra har skrivit, de lär sig väldigt snabbt vad man menar även om orden är nya. Även inom olika familjer i Sverige kan det ju användas olika ord för det vi vill att hunden ska göra.  

Vi har 3 hundar, den äldsta fyller 14 år om en vecka och vi är tacksamma för varje dag han fortfarande är med oss. Sedan har vi en omplacering som fyller 4 år i augusti, han kom till oss strax innan han fyllde 2 år och hade spenderat mycket av sin tid fastkedjad utomhus innan han kom hit. Enligt tidigare ägare var han ingen familjehund, skulle inte kunna bo med andra hundar och absolut inte med katter. Visst har det krävts en del jobb, men det är lugnt och harmoniskt i flocken här hemma🙂 En supergosig nallebjörn som alltid accepterat att vi människor bestämmer över honom. Så länge han får vara högst i rang bland hundarna är han nöjd! Yngsta hunden fyller 2 år i maj och har bott här sedan i januari. Han var livrädd för trappor, dörröppningar och åt superdåligt när han kom hit. Nu springer han upp & nerför trappor som ingenting och har fått lära sig den hårda vägen (nåja inte så hård 🙂) att om man inte äter upp maten finns det alltid andra hundar som vill ha!

Tarotstollan
2

Så fin och gullig!😍 Så härligt för din mamma att både rädda en "gammal hund" och få sällskap.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2

Vilken härlig uppsyn!

[[eskils_]]
0

#7 Håller med!

Carmarino
0

Jättesöt hund. Är ingen direkt expert, men jag tror det är en blandras. När jag var barn var vi hundvakt till en shi-tzu, och vad jag minns så hade den längre päls. Fast din mammas hund kanske är nyklippt?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Emo
1

Så roligt för båda att de hittat varandra.
Som någon skrev någon annanstans på iFokus: "Vad vore livet utan hund?" Då skrev jag: "Tråkigare"

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Chinesecrestedlover
1

…men det skulle vara mer kvar i plånboken, haha 😉

wildfire
2

#0 Vilken jätte fin hund och underbart med djur som får nya hem via adoption och att allt går bra med katten och nya hemmet Grattis till din mamma och hennes nya familjemedlem 🐶