Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 673 ggr
Lona
0

Växttråden! 🌿

Inspirerad av Marias tråd om palettblad så startar jag en växttråd! Vad har ni för växter och blommor hemma? Har ni någon favorit? Förutom palettblad så hade jag alltid massa Saint Paulior (hur böjer man det i plural?!). Mamma tog död på sina på en vecka, mina levde och blommade hur länge som helst. Nu har "svärmor" tagit nya plantor till mig, de härstammar från min pojkväns farmor så de betyder lite mer än om de hade varit köpta på Ica. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Totum
0

Tre palettblad, 10 saintpaulor, ca 25 pelargoner olika sorter, tre citronträd jag dragit fram från kärnor, 5 orkidéer, 1 doftranka, 1 annan ranka som jag glömt namnet på., en hibiskus som är ca 30 år gammal + några växter till. Det är vad jag har inne. Ute har jag en väldig massa perenner och ett trädgårdsland där jag ska så frö så småningom.

Emo
0

Saintpaulior och kaktusar. De är inte simkunniga, så de trivs hos mig. Det är ju så lätt att vattna ihjäl de sorterna.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
0

Förr hade jag mängder med krukväxter. Minns att sonens ena kompis tyckte att vi bodde i en djungel😃

Numera har jag mest några Hoyor och garderobsblomma. En gammal nattens drottning och numera några palettblad😉

Säsongsblommor som Krysantemum och lite annat.

/Maria

sp0ngeb0b
0

Här hemma har vi massvis. Vi gillar stora yviga grönbladiga växter och har därför flera stora yuccapalmer, elefantfötter (hur böjer man det då? haha!), homalomena, dracaenor (två stoooora och några små), har även en stor gullranka. Utöver detta har vi några små gullrankor av olika sorter, silverranka, pilspetsranka, zebrasköld, nån enstaka suckulent, en philodendron brazil, ett gäng palettblad, ampellilja, blomstervagga, fittonia. Och säkert lite annat som jag inte kommer på just nu. Älskar att ha alla rum fyllda av växter! Har även planterat lite blommor utomhus och just nu har jag lite påskliljor och massvis med penséer. Har även lite försådder på gång, bland annat örter, jordgubbar och palettblad. Får se vilka som klarar sig dock 😂

Lona
0

#4, Åh, kan du inte lägga upp bilder? Ja, ni andra också förstås! Vi (dvs mamma) har en gigantisk monstera som är lite drygt 50 år, tyvärr har den börjat vissna. Vet inte om de kan leva hur länge som helst, den har stått på precis samma ställe i åtminstone 30 år? Tycker att den borde fortsätta trivas just där annars, med samma skötsel som alltid?

sp0ngeb0b
0

#5 Kan se om jag kan ta några bilder lite senare. 🙂
Det kanske kan vara så att den behöver näring eller omplantering. Är ingen expert alls (trots mitt enorma antal växter) men om den inte har fått sig en omplantering på länge kan det vara något som ger den lite extra energi. Det kan också vara så att den har fått någon ohyra så det kan man också titta efter för att vara på den säkra sidan. I värsta fall kanske man kan ta en eller några sticklingar och sätta i en ny kruka.

Lona
0

#6, Den är regelbundet omplanterad men vi får väl se om vi kan pyssla om den lite extra. Vi har väl inget att förlora så att säga och den är ju äldre än både jag och huset. Synd om den skulle dö!

Emo
0

#4 Kul att se att jag inte är ensam om att driva upp jordgubbar från frön. Har du gjort det många gånger?

sp0ngeb0b
0

#7 Ja det vore verkligen synd! Enligt min erfarenhet kan en omplantering göra ganska stor skillnad på en lite ledsen växt men det funkar ju inte alltid så klart. Hoppas på det bästa!

#8 Nej, det är första gången för mig. Jag tycker att de har växt extremt långsamt. Persiljan jag satte samma dag är sedan länge "fullvuxen" och även tomatplantorna har blivit stora, men jordgubbarna är fortfarande bara små små pytteväxter. De har stått i samma väderstreck men olika rum, kan vara så att jordgubbarna fått mindre sol. Sen nu i förra veckan blev det lite mycket i livet så jag glömde bort att vattna dem och nu verkar de ha dött… :( jag fortsätter vattna för att se om de tar sig men det ser inte lovande ut. Tråkigt, hade sett fram emot frukterna till sommaren. Men som tur var köpte jag några större plantor för några veckor sedan som backup, haha! Har det gått bättre för dig?

Emo
1

Jag sådde förra året för första gången och de var små när hösten kom. De har stått ute i vinter och nu för några dagar (veckor) sedan planterade jag om 9 i 3 stora amplar som jag ställde in i växthuset. Resten står kvar ute. Det ska bli spännande att följa dem alla.

Nu är jag nyfiken på flera fruktträd som har knoppar. Eftersom jag tycker det är så roligt att dra upp träd från kärnor, vet jag inte vilka sorter jag har så länge de är små. Jag har persikor, äpplen, valnöt och hassel, men många andra ska bli intressant att få reda på. Jag har två små granatäppleträd som övervintrar inomhus. De är också sådana, som jag dragit upp från kärnor.

JMW
0

Jisses, orkar inte räkna upp växterna för de är för många. Maken brukar ibland kalla det djungel men så mycket är det nog inte ändå. 

Jag har ju några favoriter såklart. Ampelliljor har jag nog i alla rum, i tak och på vägg. Så tacksamma blommor. De brukar stå/hänga ute på sommaren.

Lona
0

#9, Har du samma temperatur i "jordgubbsrummet" som i de andra rummen där du driver plantor? Tänkte att det påverkar ju också. #11, Ja, ampelliljor är tacksamma. Tål det mesta, lätta att föröka och även om de kanske inte är de mest framträdande växterna så pryder de sin plats på de flesta ställen. Ska kolla om inte någon kompis har som jag kan få skott från!

sp0ngeb0b
0

#12 Ja, det är mer eller mindre samma temperatur. Möjligen svalare i köket där jag har alla sådder utom jordgubbarna, då jag öppnar fönstret där oftare. En annan skillnad är att jag har jordgubbarna i ett sådant litet miniväxthus av plast, medans de andra växt i vanliga krukor, utan plastöverdrag eller någonting eftersom jag glömde bort det.

JMW
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här ett urval av mina växter.

Vixxen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj! En hel massa! Skulle minska blomantalet, men de blir bara fler! Flera olika Hoyor, Ampelfackla, Orkidéer, Doftranka, Aralior/Schefflera och så ett gäng med tomatplantor!