Humlebett
Vi har massor med humlor som flyger in varje dag nu. Sådana där riktigt stora tunga pälsbollar.🙂
Jag älskar humlor men blev nyss biten när jag skulle släppa ut en. Jag kan inte minnas att jag blivit biten av en humla tidigare men detta var i fingret och jösses vad ont det gjorde i ungefär 10 minuter.
Har ni blivit bitna av en humla?
/Maria
Jag funderar, nog sticker väl humlor? 😉
Jag har bara blivit stungen av geting faktiskt. Aldrig humla.
Har för mig att jag blivit stucken av en humla en gång, men det var i så fall när jag var barn.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1 Samma här, bara geting.
/Maria
Nej, bara en gång av en geting och det är första gången jag hör om en som faktiskt blivit stungen av en humla.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#4 Jag försökte få ut den med kupade händer så inte så konstigt att den försvarade sig😉
/Maria
Jag har blivit stucken av en humla. Var ganska liten och gick runt i trädgården i flip-flops. En humla lyckades hamna mellan min fot och flip-flopsen vilket gjorde väldigt ont när jag trampade ner. Humlan var nog inte så glad heller men överlevde om jag minns rätt. Jag har aldrig använt flip-flops igen :)
//Jessie
Jodå! Jag har lyckats sätta handen på en humla några gånger. Det bränns ordentligt!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#7 Ja bränns var en bra beskrivning.
/Maria
Om jag förstått det rätt så är det inte humlan som aktivt sticker, utan det är som när man kommer åt en brännässla. Så man kan, vad jag förstår, sticka sig också om man tar i en död humla.
#9 Jaha där ser man. Men det är väl en gadd eller?
/Maria
Jag tror inte att det är en gadd men kan ha fel.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Honorna har gadd och kan sticka. Precis som getingen, bara honorna.
Humlor bränns inte, utan de har precis som bin och getingar en gadd som de använder när de känner sig hotade. Humlor är dock så ludna att man inte ser deras gadd, men om du någon gång har blivit stucken av en humla så vet du att man ser stickhålet. Det är bara det att det känns som att den bränns. Att humlor skulle brännas är alltså bara vara en myt. Kanske är den skapad för att hindra små barn från att ta dem i handen? I en sådan situation sticks de nämligen.
https://stenungsund.naturskyddsforeningen.se/humlor/
#10 Ja, enligt denna information från Naturskyddsföreningen har de det. Men det där om att man sticker sig på dem får jag nog ta tillbaka. Men jag vet att jag läst det, så där ser man åter vikten av att vara källkritisk.
https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2010-1/aj-det-sticks
Jag kan ju se ett pyttepyttelitet "nålstick" i fingret så någon form av gadd måste det ha varit känns det som.🤔
Själva smärtan var liksom brännande efteråt men gick över ganska snabbt.
/Maria
En gång som jag minns men det kan vara två fast där är jag osäker. Var i tonåren och skulle lägga mig och en humla hade krupit ner i sängen. Ont gjorde det men gick bra däremot geting rädd jag är trodde jag det var en geting så jag for upp och slog i tån så illa i en dörrlist av järn så det blev kryckor ett par veckor. Hur humlan klarade sig minns jag inte jo förresten den låg ju kvar i sängen minns jag nu och lär inte ha klarat sig.
Älskar humlorna och kan sitta vid deras bo i timmar och bara njuta av ljudet och när dom flyger in och ut och snabbt är dom van och ser att jag inte utgör ett hot. Trodde då när jag stacks att jag skulle bli rädd som för geting som stack mig så illa som barn men nej ingen rädsla för humlor tvärtom dom trivs jag med något så enormt. Vackra djur och det är även getingen bara det att jag inte kommer förbi rädslan för dom men vacker är dom och behövs gör dom alla i vår natur.
Måste få berätta något fint, en humla hade hamnat på rygg i en slänt och kom inte upp bara låg där och kämpade surrande då tog jag ett maskrosblad som den kunde klättra upp på sen flög den iväg men innan den lämnade så for den några varv runt mig som om den tackade för hjälpen. Det var oerhört fint att vara med om, djuren är fantastiska och man ser vilket intelligent liv det är ❤️
Jag har strippat nere i Skåne en gång. Körde bil med rutan lite nere. En liten ettrig humla slog i a-stolpen på bilen och studsade in i kupén. Den hamnade på något konstigt vis under min arbetsskjorta i nacken.
Jag hade en stor buss bakom mej och kunde inte tvärnita så den lilla humlan hann glida ner i ärmen innan jag fick syn på en grusplan utanför ett hus på vänstersidan.
Tvärs över vägen. Tvärstopp. Ut ur bilen och av med kläderna. Jädrans vad den brände mej. På baksidan av armen där den hamnade fick jag stora varblåsor efteråt. Ett rött spår gick från nacken och till platsen där den fastnade i ärmen. Som väl är varar smärtan inte så länge men jag antar att en och annan skåning som passerade på vägen fick roligt.
#16 Vad vore väl livet om man inte roade sina medmänniskor ibland? 😃
Det påminner mig om när jag klippte mammas häck och fick upp en geting i byxans knäveck som fastnade där och stack mig. Då tjöt jag till och tog mig i knävecket och råkade klämma den lite så den stack mig några gånger till. Jag slängde av mig byxorna medan jag börja springa iväg skrikandes. Mamma höjde knappt ett ögonbryn otroligt nog där hon satt och drack sitt kaffe på altanen. 😂Det är livskvalitet det!
Humlor sticks med en gadd. Det är en myt att dom bränns. Vi klappade otaliga humlor som barn. Blev stucken när jag råkade trampa på en.
Humlor är mysiga! 🤗
Jag har blivit stucken ett par gånger när jag försökt klappa sötnosarna. 🙂 Det är förstås bäst att låta dem vara ifred.
Vi ska akta och vårda våra humlor och låta trädgården vara mer vildvuxen.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen