Örter
Brukar ni sätta eller köpa örter och ha på er balkong, uteplats eller trädgård? Vilka örter är i så fall favoriter?
/Maria
Jag brukar inte göra det. Det enda jag har i den vägen är gräslök. 😉
På uteplatsen framför köket, brukar jag ha en balkonglåda med mina favoritörter. Oregano, Rosmarin, Persilja och gräslök. Så härligt att bara gå ut och klippa lite till maten. Sen torkar jag det som är kvar på slutet.
Dill, gräslök, persilja, basilika, timjan brukar vi ha.
Oregano växer vilt på min kolonilott också gräslök. Så brukar jag så persilja och dill.
Libbsticka har jag ju också och timjan brukar jag sätta, den fryser tyvärr bort varje vinter. Brukar göra ett eller fler örtsalt som är mycket godare än det man köper.
Det känns speciellt viktigt att odla i år när Coronan gör att vi antagligen inte kommer att kunna köpa allt i affären, som vi är vana vid.
Jag har odlat örter i flera år. Det är svårt att ange någon favorit eftersom de passar till olika saker. Men persilja och gräslök står närmast dörren så de är ju viktiga.
Timjan kommer sedan, jag kan ofta plocka färsk från tidig vår till sen höst. Skördar minst två gånger och torkar. Både kryddtimjan och citrontimjan. Rosmarin är också viktig, till kyckling och lamm och i vinter verkar min planta ha överlevt ute 👍. Dragon, salvia, kyndel, oregano till olika marinader och grytor. Cintronmeliss är gott till te eller fint att garnera desserter med. Pepparmynta till härligt te i förkylningstider.
Vanlig mynta gott och fint i drinkar, både med och utan alkohol.
Basilika får jag köpa ny varje sommar, de klarar inte att vi är borta så mycket på vintern.
Mitt försök att odla ramslök går inte så bra, jag får nog flytta den i höst.
Visst är det härligt med örter och så viktigt för alla insekter. Humlorna har vari ute ett tag nu och njutit av alla blommande vårlökar, och igår såg jag de första bina, så maskrosorna får vara kvar ett tag. 😀
#5 Min rosmarin verkar också ha överlevt vintern. Jag ska köpa salvia som jag älskar, oregano, dragon och timjan. Basilika köper jag med jämna mellanrum hela året och har i köket.
/Maria
Min rosmarin har inte överlevt vintern, suck. Kommande vinter ska jag inte ta in den utan låta den vara kvar ute.
Sedan har jag lavendel. Jag kan aldrig motstå en lavendel. 🙂
Timjan och gräslök övervintrar snällt i odlingslådorna. Libsticka växer närmast vilt, likaså oregano, dragon och körvel. Kirskålen är också lättodlad.😃
Dill brukar inte gå så bra, men jag försöker igen. En förodlad persilja ser ut att arta sig bra, den ska jag sätta ut.
Koriander har jag försökt förgro inomhus. Det tittar upp något grönt i krukorna, få se vad det kan vara …
Salvia ska jag köpa!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#7 Dill har jag gett upp att odla😉
/Maria
Jag har för första gången odlat basilika och bladpersilja från frön, och har även timjan som jag köpte som hel planta. Ska så ännu mer örter för de växte så snabbt och enkelt, och har två kaniner som kan vräka i sig precis hur mycket örter som helst (det är för deras skull jag odlar), så det lär ju gå åt.
Såg ett tips om att sätta senapsfrön i en liten plastlåda. Vanliga såna frön man köper i kryddpåsar. Skall bli spännande att testa i sallader.
#10 Bra idé.
Jag odlade persilja och dill innan på balkongen men fick bara en massa löss på det, så jag slutade. 😕
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!