Etikettordet-är-fritt
Läst 405 ggr
Maria
2020-04-09, 09:43

Er påsk 2020

Hur ser er påsk ut i år? Kommer ni att fira som vanligt?

Kommer ni att äta påskmat som vanligt?

Berätta🙂

/Maria
Sindri
2020-04-09, 09:57

Som vanligt har i många år varit i Spanien där vi bjudit in våra spanska grannar på svensk påskbuffé och "tvingat" dem att sjunga svenska snapsvisor. Det har varit väldigt uppskattat liksom nubbe, gravlax, sill mm, mm och små söta påskkycklingar.

I år blir det väldigt annorlunda, som det var "förr" men ändå inte. Påsk-påsen har åkt fram, jag har förgäves försökt få barnen intresserade av allt påskpynt de skapade som barn i skola och på lekis. Men jag pyntar på rejält, dels ute på buskar, och tar in kvistar av körsbär och svart vinbär och lite annat ris till påskris. Lammsteken är på marinering till idag. Eftersom de yngsta barnen med 99% säkerhet haft covid-19 så försöker jag övertala dem att dela påskafton med oss, men de verkar tro att de är potentiella missiler.

Annars så sitter vi väl här med en egen påskbuffé på påskafton, laxen är på gravning och det blir Västerbottenspaj, löjrom och lite fyllda ägg. Påsktårta känns inte som någon idé utan ungdomar, och gömma påskägg var det länge sedan vi slutade med. 

Men efter att ha hamnat på var sin sida om stängda gränser blir det ändå en Glad Påsk här eftersom maken lyckades ta sig hem.

Leifsdotra
2020-04-09, 10:03

Vi får inga gäster i år, det brukar vi alltid ha annars. Men vi har köpt påskmat till oss så påskfirande blir det i det lilla ändå.

Lillyrod
2020-04-09, 10:32

Barnen kommer hem men min åldriga mamma och min syster som är i riskgrupp får inte vara med. Vi får dela med oss av lite påskmat till dem men de får äta själva.

Ljungåsen
2020-04-09, 10:46

Vi brukar ha ett riktigt generationsfirande, med gamla föräldrar, barn och barnbarn. I år firar alla på var sitt håll, så det blir bara maken och jag.

Carmarino
2020-04-09, 10:50

Brukar inte fira påsken så mycket numera, så det blir som en helt vanlig helg. Myser hemma i min påskpyntade lägenhet istället, med helt vanlig mat. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Maria
2020-04-09, 10:55

Här blir lugnt. Sonen och hans familj kommer på lunch på påskdagen.

/Maria
JMW
JMW 
2020-04-09, 11:18

Det blir en ganska vanlig påsk. Jag och maken bara med lite gott att äta.

Jag kommer att göra en extra liten Jansson som jag lämnar hos min pappa.

MonicaLagerquist
2020-04-09, 11:44

Vi kommer inte att fira påsk som vi brukar.Vi drar ut på påskmaten över flera dagar.

Ikväll blir det lax.Imoron blir det lamm.på lördag blir det sill.

Inga ungar får komma hem i påsk utan vi firar för oss själva.Svärmor får påskblommor och godis idag.Vi får ju inte träffa henne men vi får lämna in saker som personalen fär överlämna.

S\*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.
Scorpio97
2020-04-09, 12:10

Jag brukar fira med mamma och mina syskon. Mamma brukar pynta, fixa påskägg och så äter vi påskmiddag. I år blir det inget firande alls för mig. Att inte fira gör mig inte så mycket, men det är trist att inte kunna åka hem till mamma

//Jessie
sp0ngeb0b
2020-04-09, 12:37

Jag har aldrig firat påsk. I år är jag dock sambo för första gången så vi ska köpa lite påsköl och kanske äta något extra gott, mest bara för att lyxa till det lite i karantäntider. Funderar på att testa göra en nyttigare variant av pannacotta någon av dagarna.

fruktgumman
2020-04-09, 12:42

Vi brukar äta påskmat tillsammans med våra familjer; föräldrar och syskon men i år blir det bara sambon och jag här hemma.

flocken
2020-04-09, 14:59

Blir som vanligt. Vi tar påskmiddag imorgon med svärmor o svåger. Mannen jobbar hela helgen 6-18. På tisdag går han av sitt pass o åker till stugan med barn o sin mor. Så börjar jag jobba.

Sajtvärd rexkanin, fibromyalgi och diabetes Driver Djurflockens hunddagis. Litet hunddagis i hemmiljö. www.djurflocken.se
W
2020-04-09, 16:23

Brukar inte fira såna här helger mer än lite gott att äta och dricka så det blir det men så brukar jag träffa grannen vilket nu inte blir av samt vänner och mina föräldrar är gamla så vi håller minst 10 meters distance så det blir inte lika där heller fast vi bor på samma gård.

Mor var så besviken och irriterad så hon ska slänga bort alla påsksaker, än står dom hos dom men nerpackade så inte är det sig likt men vi får göra det bästa av alltihop och hoppas på att Coronakrisen lägger sig så vi kan börja leva normala liv igen.

Har vi tur blir det fint väder så man kan vara ute och umgås om än på avstånd med grannen, föräldrar och vänner i trädgården.

Upp till toppen