Stroganoff...
antingen med biff, korv eller vegetariskt. Vilken tomat "sort" använder ni?
Hela, krossade, passerade, ketchup eller kanske något annat?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Bara tomatpuré och grädde
Jag använder chilisås och grädde.
Har lagat en del vegetariska stroganoff genom åren men inte tyckt att de blev så bra. Stroganoff var en av de rätter jag saknade sen jag blev vegetarian. Så provade jag denna för ett par veckor sen och himmel så gott!😍 Godare än jag mins att korv stroganoff smakade. Var tvungen att laga den en gång till, och det blir nog igen till helgen. Det är krossade tomater i den och även tomatpuré och torkade tomater i olja. Här är receptet: https://www.tasteline.com/recept/kramig-stroganoff-med-rokt-tofu/
#3. Har du testat Hälsans Kök Soja Bacon? Den tycker jag är jättegod och använder den ofta i kött/bacon rätter.
#3 Nej, det har jag inte. Tack för tipset. Jag kan tipsa om Yinpins rökta tofu. 👍
Jag använder Ajvar (stark). Jag skulle göra korv stroganoff och hade ingen tomatpuré så jag tog Ajvar istället. Det blev så gott så jag har fortsatt med det😉
/Maria
Jag använder tomatpuré och grädde . Tycker det blir godast.
HH 🙂
Oj, det var evigheter sen jag gjorde korvstroganoff.. För mig är det falukorv, lök, tomatpure, lite senap och grädde/mjölk. Kan inte minnas när jag åt det sist.
Eftersom jag inte äter ris så har vissa rätter bara fallit bort helt enkelt 🙂☀️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#8 När jag gör Stroganoff så har vi blomkålsris till. Jag äter inte heller ris och har inte gjort på säkerligen 7-8 år.
#9 Precis , Blomkålsris till går bra , tack för tipset ! Ikväll blir det korv stroganoff! Mums ! Nu till affären och handla korv . 😀🌹
HH 🙂

Passerade tomater är det jag använder.
Stolt ägare till tre La permer
Krossade tomater och dijonsenap
Mmmm stroganoff som är så gott 😛
Brukar använda tomatpure och grädde men nu är det sällan jag gör den på vanlig falukorv sen jag hittade ett busenkelt recept med chorizo och krossade tomater så efter det känns falukorven lite smaklös.
Här kommer receptet.
1 purjolök
1 pkt krossade tomater
3 korvar Chorizo ( men här tar man hur mycket man känner, jag tar 1½ och fryser in resten)
1 Buljongtärning eller mer efter smak.
En skvätt grädde, ungefär en halv deciliter men det där ser man hur pass grytan tjocknar.
Strimla purjon och dela korven i pengar alternativt halva pengar då får man ut mer har jag upptäckt och behöver inte alla tre korvarna så här brukar jag nöja mig med 1½ men det där gör man helt som man känner.
Fräs purjo och korven bara en kort stund i tjockbottnad kastrull sen i med krossade tomaterna och lite grädde och buljongtärningen efter smak. Låt puttra en så där 10 minuter utan lock annars kan grytan bli tunn av ånga och kondensen.
Låt den stå och stanna upp en liten stund innan serveringen, salta och peppra om det behövs men det är alltid den egna smaken som avgör och servera med pasta eller ris en busenkel men god gryta och bäst är den om man gör den dagen innan så den får stå till sig och götta sig riktigt över natten.
Den här kan man lattja lite med, tillsätta det man känner för så som chili eller rökt paprika,basilika,vitlök eller vad man tycker om.
#13 Det låter himla gott.
/Maria
#13. Låter som något jag får testa!🤤