Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 618 ggr
Maria
0

Parfym

Använder ni parfym?

Har ni många sorter eller håller ni er till en sort?

/Maria

MonicaLagerquist
2

Nej och önskar att andra lät bli att dränka sig i parfym. Är doft känslig och får astma av för starka dofter.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
0

Jag har bara en parfym och har använt samma i många år.

Green Tea från Elisabeth Arden.

Vi får ju inte ha dofter på jobbet och privat så använder jag det bara några gånger om året vid kalas eller liknande och då ett litet sprutt😉

/Maria

Lussan20
0

Maria!

Jag har samma doft, köpte till flickorna samma i år. Den klarar jag, annars är det svårt med dofter, till fint kan jag ta en liten dusch Escada. Men EAs Green Tea är så diskret och fräsch, annars blir det känningar från luftrör och lungor, värst med starka herrdofter även deo. Mvh/WL🌺

Maria
0

#3 Haha så roligt😃

/Maria

Mooniq
0

Jag är parfymnörd i kubik. Jag gillar inte heller när folk använder för mycket doft/dränker sig - det luktar inte gott, det stinker och även jag reagerar lite allergiskt.. Men.. en liten sprej av nån god doft i jackan eller inuti en tröja gör att det blir bara lite och för mig lagom doft som inte är för mycket eller för stark. 

Jag använder inte några parfymerade produkter när det gäller tvätt, hud, hår eller hushåll. Jag använder ättika som sköljmedel och då räcker en pytteskvätt av parfym för mig. 

Det finns en sida som heter fragrantica.com - en infosida där man kan läsa om näsor, doftnoter, parfymhus med mera och om man använder nån doft så kan man även skriva ett omdöme om vad man själv tycker och samtidigt får man öva engelskan -riktigt kul.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
0

#5 Just det ja. Du samlar väl på parfymer om jag inte minns fel?

/Maria

Mooniq
0

#6 Maria

Samlar inte.. En konstig hobby men jag köper och säljer och däremellan så provar jag dofter och har tröskat igenom ett större antal 😃Började nångång i slutet på 90-talet och sen när blocket och tradera kom in i mitt liv så har jag köpt och sålt, sen kom facebook-grupper och då har jag varit med i bytesgrupper. Riktigt kul men udda - folk tittar konstigt ibland när jag berättar.. 😃

På fragrantica heter jag Mooniq om nån vill se min profilhylla av dofter jag haft - ibland flaskor ibland små samples men gissningsvis har jag nog haft mer parfymflaskor än prov/samples och har snart passerat 1100 st 🤪

Under senaste året har dock foto tagit mer tid än parfymer så kanske dags att byta hobby 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
0

#7 Aha🙂

/Maria

Lillyrod
0

Jag använder nästan aldrig parfym. Jag är överkänslig mot dofter och det är bara ett fåtal jag klarar. Däribland finns Green Tea. Jag fick den i present av min svägerska förra året och den kan jag ha.

I arbetet är parfym inte tillåtet så det blir någon gång per år som jag använder den 🙂

Fridaaaa
0

Använder inte det så ofta. På jobbet bör man inte ha det alls (hemtjänsten).
Har lite olika sorter - fått det mesta (mamma rensade ur haha), köper sällan, håller många år :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

citytjejen
0

Jag älskar parfym och väldoft! Har två parfymer och jag varierar mellan och det är Women från Calvin Klein och Allure Sensuelle från Chanel. Älskar även deo, body lotions, hårprodukter m.m som doftar gott. Har haft en fäbless (hur det nu stavas) för sådana saker sen jag var barn 🙂

/Christina

wildfire
2

Använder det inte så ofta men är mycket för att det ska dofta gott om allt, har ingen stor samling bara tolv stycken typ Gucci, Calvin med flera.

Har väldigt lite på mig och inte ofta, dom jag har, har mest blivit prydnader i badrummet med vackra flaskor.

Försöker tänka på allergiker, har en väninna som blir riktigt sjuk av parfymer och liknande dofter men ibland kan jag skvätta på mig lite om jag vet att dom jag ska umgås med tål parfym annars så avstår jag och dom får stå och pryda som inredning i badrummet.

Kan känna av vissa parfymer och är doftkänslig men då brukar det vara dom där billiga som en del för sig med och det blir bara sliskigt och migränen gör sig snabbt påmind sen dom som dränker sig i parfym fy sjutton det är hemskt, satt bakom en tant på tåget för dryga veckan sedan och jag ger mig den på att hon hade badat helt i den där flaskan för det stank i hela vagnen så folk reagerade  fnös och snörvlade  en hel del 😃

Lussan20
0

Av tunga dofter får jag migrän, fräna dofter astma. Men så finns de som bara doftar rent som flera nämnt EA green tea och några andra som man kan njuta lite av i lagom dusch. En del doftar både illa och ger besvär. Tex Opium. usch…Mvh/WL🌺

Lillyrod
0

Efter vad jag har förstått så är det ingredienserna man reagerar på även om det känns som om det är doften. Vissa ingredienser är väldigt allergiframkallande och andra inte. Det beror alltså på vad fabrikanten använder för ingredienser till sin parfym. 

Det verkar som om herrparfymer har mer sådana ingredienser än damparfymer. Det är nog därför vi reagerar mer på herrparfymer än damparfymer : )

Tarotstollan
0

Jag använder ofta men knappast någon ren parfym, när jag hittat något som jag gillar så har de ofta försvunnit ur sortimentet lagom till att det är dags att köpa flaska nr 2.
Jag tar bara en liten dutt och sätter den mellan tuttarna!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!