Engelska
Är ni bra på engelska. Behärskar ni språket eller är det sådär lagom?
Själv tror jag att jag klarar mig bra. Däremot pratar jag en Göteborgs/engelska har jag fått höra😃 men det spelar ju mindre roll.
I mitt jobb så är en del datorprogram jag jobbar med helt på engelska och det har jag inga problem med. Även information och meddelanden är på engelska.
Alla åren jag arbetade på universitetet gav också en del kunskap då många Medarbetare kom från olika nationer med olika engelskakunskap och vi hade så roligt runt fikabordet bland annat.
Hur har ni andra det? Fungerar det bra?
/Maria
Har inga större problem med att förstå eller göra mig förstådd på engelska. För en del år sedan jobbade jag på ett företag där jag mestadels pratade och skrev engelska. Lite har jag väl tappat nu, för det tar emot lite att läsa engelska texter - åtminstone om de är om något jag inte känner till - men det funkar om jag läser i lugn takt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag klarar att läsa en roman och jag har inga problem med engelska på TV. Vi köpte en serie med 6 eller 7 säsonger och märkte att den enbart hade engelska som val men det har jag inga problem med alls.
/Maria
Jag är bra på engelska. Ofta märker jag att jag förstår och hänger med på mer än jag tror.
Får väl säga att jag är ganska hyfsad på engelska. Stavar dock ofta som en kratta för att jag är mer van att lyssna på engelska än att skriva ner orden, haha😃…men fungerade ändå bra då jag pluggade engelska på universitetet. När jag läser skönlitteratur så är det alltid på engelska och jag kollar serier, filmer osv. på engelska utan problem och kan uttala ord osv….men stavningen blir det lite si och så med ibland (då är det bra med Word som rättar upp det hela, haha). Jag kan oftast höra om det är fel grammatiskt vilket underlättar en del (men på universitetsnivå när man skulle analysera meningar osv. så fungerade detta inte alltid, haha).
Har flytande engelska i tal och text. Studerar på universitet till engelska lärare, där är enbart en kurs på svenska, har en kursbok på svenska också, resten är på engelska. Det är ett så naturligt språk för mig av dessa orsaker att jag glömmer bort ibland att det är ett helt annat språk. Försökte tipsa min mamma om jätte bra noveller som hon skulle gilla men de är ju på engelska allihop! 😂Det är hennes svaga sida så att säga. Får nog försöka få tag på dom på svensk översättning så hon får i julklapp. 🤪
Jag skulle väl säga att jag är väldigt bra på engelska. På gränsen till flytande. Jag har läst böcker på engelska sedan jag var 7 år och jag pratar engelska dagligen 🙂
Jag skulle nog vilja påstå mig vara väldigt bra på engelska. Spenderade nyligen ca 9 månader i ett engelsktalande land, då jag både reste och jobbade och hade inte problem med språket en enda gång. Där jobbade jag bort en hel del brytning också. Sen så brukar jag se på TV-program där de pratar engelska (utan text) och läsa böcker, samt att jag träffar folk jag pratar bara engelska med minst 2 ggr per vecka. Så det hjälper ju en hel del.
Skriver o läser engelska bra. Tala är värre. Jag stammar och har svårt att få fram orden
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Nja, det är väl lite si och så med det. Förstår nog mycket mer än jag själv kan prata det men jag klarar mig, tycker jag. Använder ju knappt engelska mer än när jag skriver på datorn emellanåt och hör på tv.
Gillar dock att ha text på tv när de pratar men det vill jag ha med svenska program också, då jag tycker att de sluddrar och talar otydligt för det mesta.
Jag läser lite på engelska men det är enkla romaner och ändå finns det många ord jag inte kan. Kanske blir bättre med tiden ju mer jag läser.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pinsamt dålig. Måste jag så kan jag göra mig hjälpligt förstådd.
Stolt ägare till tre La permer
Jag förstår det allra mesta utan problem och kan hyfsat bra uttrycka mig i skrift, men jag gillar inte att behöva prata engelska eftersom jag gör det så sällan att mitt uttal blir urtöntigt. Det låter så rätt och riktigt inne i huvudet, men när det kommer ut ur munnen…
När jag pluggade spanska för nåt år sedan sa min lärare att det blir så för att man behöver använda andra småmuskler när man formar engelska ord än när man formar svenska ord, så det är helt enkelt för att man är otränad som man inte får till uttalet.
Min man har bott i Australien och pratar flytande engelska så jag låter lätt honom ta över om det behöver pratas engelska när han är med. Praktiskt och enkelt, men det ger ju inte mig någon träning…
#11 Det låter så rätt och riktigt inne i huvudet, men när det kommer ut ur munnen…
Det där känner jag igen😃
/Maria
#11 Jag känner igen det också😃 Känns verkligen som om man är som en engelskman men när det väl ska ut från munnen så blir det katastrofalt, varje gång.
Att skriva tycker jag är enkelt och uttrycka mig och det har jag enkelt för i Svenska också men när det gäller att TALA så blir det inte lika enkelt. Jag kan bland annat haka upp mig för three, tree, free. Blir på något sätt fel på dessa 3 orden varenda gång. Three blir till tree och tree till free. Och free till tree på nåt sätt.
Jag uppskattar ju att få skriva istället för att tala kan jag säga🙂
Jag pratar, läser och hör engelska bra. Skriva går bra också, men är det något invecklat tar det lite tid.
klarar mig fint med engelskan - jag o mina bröder är som papegojor - vi hör och härmar direkt. Brorsan har jobbat ihop med irländare, skottar och holländare och sicken rotvälska han kan tjöta, vi andra bara gapskrattar. Min andra bror har en kul egenhet - när han blir mer än salongsberusad så övergår talet i stockholmska, då vet vi andra att han inte behöver mer än kaffe o vatten. 😃
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Det går jättebra med engelskan, har bott i England i 25 år
Tyvärr så har jag sällan möjlighet att använda språket i tal men jag har hittat ett roligt och lärorikt spel på nätet: Microsoft Ultimate Word Games
Det är gratis och håller hjärnan i gång. Kul att se att det finns så många ord jag kan - och så många jag inte hade en aning om. Jag klarar mer och mer av korsorden, som är den svåraste delen av spelen.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973