Efternamn
Ni som är gifta. Bytte ni efternamn i samband med giftermålet? Eller har ni kvar ert gamla efternamn?
Stolt ägare till tre La permer
Jag har kvar mitt men min man bytte till mitt efternamn när vi gifte oss
Bytte. Men hade redan använt hans efternamn länge i vissa situationer.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag hade dubbelt efternamn som gift. Min man ville inte att jag skulle bli fru nummer två med hans efternamn och så är ju mitt efternamn rätt ovanligt i Sverige
/Désirée
Jag bytte.
Innan hade jag ett efternamn som bara vår familj heter i Sverige och jag tyckte det var lite jobbigt och så var det namnet längre😉 Nu har jag ett ganska kort efternamn som åtminstone är lite mer vanligare.
/Maria

Jag bytte till min mans efternamn.Men jag hade först planer på att byta till Wreder som min farmor hette som ogift. Men det fick jag inte.
Mina kusiner har bytt till vår mormors namn och ett tag var jag inne på det men jag är nöjd med mitt relativt ovanliga efternamn .Eller rättare sagt med den stavningen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tog makens efternamn när vi gifte oss. Mitt flicknamn är finskt och det blev ofta fel. Räcker med att jag måste bokstavera mitt förnamn.
Jag är inte gift men tänker ta sambons efternamn om (när 😉) vi gifter oss
Efter många långa diskussioner om hur vi skulle göra valde jag att ta hans efternamn. Alternativet var att vi skulle ha dubbla efternamn men vi kom fram till att det kändes för krångligt, särskilt med tanke på att min man har ett längre dubbelnamn som förnamn. Så jag har ett son-namn som efternamn numera, det hade jag inte som ogift.
För mig var det självklart att ta min mans efternamn. Jag tyckte inte om efternamnet jag hade innan. Jag blev till och med mobbad för det i skolan. Nackdelen med vårt efternamn nu är att vi bara är 6 st i Sverige som heter så. Hade hellre haft ett mer anonymt efternamn.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#9 Så känner jag också, jag har ett väldigt ovanligt efternamn och vill byta bort det. Sambons har ett son-namn men inte lika vanligt som Svensson utan åtminstone liiite ovanligare.
Jag har kvar mitt efternamn som jag hade innan jag gifte mig. Däremot bytte jag efternamn till ett gammalt släktnamn när jag gick i gymnasiumet, för att hedra min mormor. Hustrun har kvar efternamnet hon hade innan vi gifte oss.
Jag behöll mitt efternamn när vi gifte oss. Ser ingen anledning att byta till min mans efternamn🙂
/Christina