Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 647 ggr
MonicaLagerquist
0

Riddjur

Det är ju inte bara hästar man rider på. Vilka andra djur har du ridit på?

Stolt ägare till tre La permer

[Tuulikki]
0

Inte ridit, men jag har kört liten vagn efter åsna

MonicaLagerquist
0

Åsna,häst,ko och tjur elefant. Elefant var när jag var liten. Nu skulle jag aldrig rida elefant.

Djurgalen
0

Häst, åsna och (tyvärr) Elefant och noshörning :(

MonicaLagerquist
0

#3Noshörning .Berätta

Djurgalen
0

#4, En djurpark i Tanzania (?), Noshörningen hade fått sina horn princip helt avsågade och man fick sitta på den en kort stund. Så har väll inte ridit på den egentligen, bara suttit. Helt fruktansvärt när man tänker tillbaka, men jag var liten och mina föräldrar visste väll inget bättre.

Herveaux
0

Förutom häst så har jag ridit på ko, elefant (på Skansen) och kamel.

// Harley

MonicaLagerquist
0

#5 Stackars noshörning.

Zeila
1

Tycker inte man ska stödja ridning på kameler och elefanter mm

Kirnzy
0

Åsna, kamel och dromedar. Kamelerna och speciellt åsnorna under hemska förhållanden, men jag förstod inte bättre när jag var liten.. Absolut inget jag kommer göra om.

sp0ngeb0b
0

Kamel. Visste inte bättre som många här har skrivit, så det blir inte fler sådana turer. Kommer inte rida på hästar igen heller av samma anledning.

molam
0

HAr ridit elefant, häst och hund när jag var typ 1 år.

Varför ska man inte stödja Elefant och Kamelritter? BAra nyfiken då jag aldrig hört det

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Zeila
2

#11 Djuren lider extremt mycket. Oftast så är det svält och slag som ligger bakom.

Pyttelite
1

#5 Tror att man sågar av hornen på noshörningen för att inte tjuvjägare ska döda dom.

Hornen har ett högre värde än guld idag och anses felaktigt bota både det ena och det andra.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Zeila
0

#13 Dem gör det för att de inte ska kunna "slå" dem :/ Tror inte att noshörning vill att någon ska rida på han/hon

Pyttelite
3

#14 Tyvärr är det tvärtom så att noshörningen dödas pga av sitt horn eftersom det är så eftertraktat.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Zeila
0

#15 Vad tror du dem gör med hornen?

Sindri
2

I Asien tror man stenhårt på att horn från noshörning, betar från elefant m fl handjurs attribut förstärker potensen. Fruktansvärt löjligt, obildat, okunnigt och en smärre katastrof för djuren som drabbas.

De används även som ingredienser i andra "mediciner", eller som statussymboler av okunniga, obildade människor.

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2

Jag har ridit på häst, åsna och kamel. Häst och åsna här hemma och kamel (dromedar egentligen) i Egypten.

Jag upplevde att kamelerna sköttes oerhört fint. Jag pratade med en lokal man och han jämförde kamelerna med bilar. Det var deras fortskaffningsmedel och vän så djuret var oerhört viktigt. Detta var i Luxor.

Man såg t.ex fler djurambulanser än vanliga ambulanser.

I Grekland däremot har jag avstått från att rida åsna då deras åsnor många gånger far illa. Den enda åsna jag ridit var när jag var liten och de hade åsneridning på Liseberg.

/Maria

MonicaLagerquist
1

Red elefant när jag var mycket liten på Skansen. Idag skulle det aldrig falla mig in.

Vi pratade med ett par i Thailand som skulle rida ut på en tur. Vi varnade dem och tyckte att de skulle avstå. Efteråt träffade vi dem och de var i chock och mådde väldigt illa av hur elefanterna behandlades.

[Rhonda]
0

Kor (egna), häst (andras) o kamel (Marocko 1978)

JMW
0

Jag har aldrig ridit på något djur.

tiger tok
0

Hästar och kamel.

Lona
1

Hästar, samt en kompis åsna, som alltså bodde här i Sverige och var väl omskött. Turistridning på exotiska djur sker ofta under bedrövliga förhållanden, stöd inte den typen av djurmisshandel! Lägg pengarna på något vettigt i stället, gärna något som gynnar den fattiga delen av lokalbefolkningen. Samma sak där man kan få betala en slant för att tex bli fotograferad jämte ett lejon eller en tiger, eller andra "turistattraktioner" som inkluderar djur. De bedrivs sällan på ett sätt som är bra för djuren utan det är rena misären med undermålig skötsel, misshandel och nerdrogning för att hålla de "vilda" djuren lugna så att de går att klappa. Undantaget är väl en del seriösa ridresor som arrangeras i olika länder där hästarna är välskötta och behandlas bra.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com